Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Απομαγνητοφωνημένο κείμενο της συνέντευξης τύπου της Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκας Τ. Κατσέλη για προγράμματα της ΤΕΜΠΜΕ Α.Ε.

Δευτέρα, 8 Μαρτίου 2010

Τα δύο νέα προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ για την παροχή δανείων με εγγυήσεις σε μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις παρουσίασε σε συνέντευξη τύπου η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Τ. Κατσέλη. Στη συνέντευξη συμμετείχαν ο Πρόεδρος του ΤΕΜΠΜΕ, Α. Παπαρσένος, ο Γ.Γ. Βιομηχανίας, Α. Φούρλας, ο Γ.Γ. της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, Χ. Γκόρτσος, ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, Δ. Ασημακόπουλος, και ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Β. Κορκίδης.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης:

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Οι σημερινές κρίσιμες οικονομικές συνθήκες επιβάλλουν την επιτάχυνση των μέτρων πολιτικής που θα δημιουργήσουν ανάχωμα ενάντια στην ύφεση, θα στηρίξουν την αγορά και θα βάλουν τις βάσεις για την παραγωγική αναδιάρθρωση με αιχμή την Πράσινη Ανάπτυξη.

Η πολιτική που υλοποιούμε έχει πέντε πυλώνες:

  1. Διοχέτευση ρευστότητας στην αγορά και ενίσχυση των επιχειρήσεων που δοκιμάζονται, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.
  2. Προώθηση του ΕΣΠΑ και των δημοσίων επενδύσεων για την αποτελεσματική απορρόφηση του Προγράμματός μας που φτάνει τα 9,8 δις ευρώ για το 2010.
  3. Απλούστευση όλων των διαδικασιών για την προώθηση των ιδιωτικών επενδύσεων, με ταχεία αδειοδότηση και ένα νέο Αναπτυξιακό Νόμο, που θα στηρίζει την επιλογή μας για ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης.
  4. Αποτελεσματική εποπτεία στην αγορά, για σπάσιμο των καρτέλ και κυριαρχία του υγιούς ανταγωνισμού.
  5. Νέα χρηματοδοτικά εργαλεία σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και το Ελληνικό Αναπτυξιακό Ταμείο, όπως επίσης και τις ΣΔΙΤ (συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα).

Αυτή την εβδομάδα στο πλαίσιο αυτής της πολιτικής έρχεται στη Βουλή το σχέδιο νόμου για την απλούστευση, αποκέντρωση και αποτελεσματικότητα του ΕΣΠΑ. Την επόμενη εβδομάδα έχει σειρά το νομοσχέδιο για την απλούστευση των διαδικασιών ίδρυσης επιχειρήσεων.

Επίσης πρέπει να ξέρετε ότι επιτέλους ξεμπλοκάρεται σειρά επενδυτικών προτάσεων και σχεδίων, αρκετών δις ευρώ, που υπήρξαν κολλημένα για 3 και 4 χρόνια. Ήδη αυτό συνέβη στην περίπτωση εταιρείας με επενδύσεις σε έργα Πράσινης Ανάπτυξης, ύψους 900 εκ. ευρώ.

Σήμερα είμαστε εδώ μαζί με τους αγαπητούς συναδέλφους, τον Πρόεδρο της ΓΣΕΒΕΕ, τον κ. Ασημακόπουλο, τον Πρόεδρο της ΕΣΕΕ, τον κ. Κορκίδη, τον Γενικό Γραμματέα της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών τον κ. Γκόρτσο και τον Πρόεδρο του ΤΕΜΠΜΕ τον κ. Παπαρσένο, για να ανακοινώσουμε δυο νέα προγράμματα ειδικού σκοπού και ζωτικής σημασίας για μικρομεσαίες επιχειρήσεις που θα έχουν και την εγγύηση του ΤΕΜΠΜΕ.

Δυο προγράμματα που δίνουν μια μεγάλη ανάσα σε χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και προμηθευτές και ταυτόχρονα αποδίδουν σημαντικά ταμειακά οφέλη στο κράτος και τα ασφαλιστικά Ταμεία.

Θα ανακοινώσω σήμερα τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές και αρχές των δυο προγραμμάτων, τονίζοντας ότι οι τελικές προδιαγραφές, οι όροι και οι διαδικασίες θα προσδιοριστούν στις 15 του μηνός από το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΕΜΠΜΕ, λαμβάνοντας όμως απολύτως υπόψη τις κατευθυντήριες γραμμές σήμερα.

Είναι όπως θα διαπιστώσετε προγράμματα στοχευμένα προς βιώσιμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, τα οποία διασφαλίζουν ότι τα χρήματα πιάνουν τόπο και διοχετεύονται εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη.

Πρώτο πρόγραμμα: εξόφληση ασφαλιστικών και φορολογικών υποχρεώσεων. Με το πρώτο πρόγραμμα καλύπτονται με εγγυημένα από το ΤΕΜΠΜΕ χαμηλότοκα δάνεια, οι φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις χιλιάδων μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Είναι πρόγραμμα έκτακτου χαρακτήρα για να στηρίξει τις επιχειρήσεις αυτές στη μέση της κρίσης. Ένα πρόγραμμα, το οποίο ανταποκρίνεται στο αίτημα όλων των παραγωγικών φορέων, όπως τα Επιμελητήρια, η ΓΣΕΒΕΕ, η ΕΣΕΕ, και το οποίο συνδυάζει ταυτόχρονα τη στήριξη επιχειρήσεων και την ταμειακή ενίσχυση του δημοσίου και των ασφαλιστικών Ταμείων.

Επιχειρήσεις, για τις οποίες σήμερα έχει σταματήσει η ροή πιστώσεων, επειδή δεν διαθέτουν ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα, μπορούν με χαμηλότοκο δάνειο μέσω του ΤΕΜΠΜΕ, να εκπληρώσουν μέχρι και το 100% των υποχρεώσεών τους προς την Εφορία και τους ασφαλιστικούς φορείς.

Τους δίνεται έτσι η δυνατότητα να αποκτήσουν και πάλι φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα και να συνεχίσουν απρόσκοπτα την παραγωγική και λειτουργική τους δραστηριότητα.

Τους δίνεται ακόμη η δυνατότητα -και θέλω να το τονίσω- να είναι πλέον επιλέξιμες στο Νόμο για ρύθμιση επιχειρηματικών και επαγγελματικών οφειλών προς τις Τράπεζες. Με τον τρόπο αυτό σε μια ιδιαίτερα δύσκολη δημοσιονομική συγκυρία αυξάνουμε τα φορολογικά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού, με την εξόφληση οφειλών που έχουν χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις προς τις Εφορίες, ενώ παρέχουμε μια ταμειακή ένεση και προς τα ασφαλιστικά Ταμεία, τα οποία όπως γνωρίζετε αιμορραγούν.

Ο αρχικός προϋπολογισμός του προγράμματος είναι 1 δις ευρώ και αφορά οφειλές επιχειρήσεων προς Εφορίες και ασφαλιστικά Ταμεία, που δεν έχουν εξοφληθεί μέχρι τις 28 Φεβρουαρίου του 2010. Το πρόγραμμα λήγει στις 31/12/2010 δηλώνοντας ακριβώς τον έκτακτο λόγω της κρίσης χαρακτήρα του.

Δικαιούχοι είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις όλων των κλάδων της οικονομίας, οιασδήποτε ηλικίας νέες ή υφιστάμενες και όλων των εταιρικών μορφών ατομικές, ομόρρυθμες, ετερόρρυθμες, ΕΠΕ, ΑΕ που απασχολούν λιγότερο από 50 άτομα και είχαν κατά την τελευταία χρήση κύκλο εργασιών έως 10 εκ. ευρώ.

Εξαιρούνται επιχειρήσεις που έχουν λάβει κεφάλαια κίνησης από τα προγράμματα της πρώτης φάσης του ΤΕΜΠΜΕ και επιχειρήσεις που έχουν ή θα λάβουν κεφάλαια κίνησης από τη δεύτερη φάση του ΤΕΜΠΜΕ και απασχολούν από 10 εργαζόμενους και πάνω. Δηλαδή όσοι είναι 10 εργαζόμενοι και κάτω, από τη δεύτερη φάση του ΤΕΜΠΜΕ εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής.

Εξαιρούνται επίσης επιχειρήσεις που είναι προβληματικές, σύμφωνα με τους κοινοτικούς κανονισμούς.

Το ανώτατο ύψος δανείου ανέρχεται σε 100.000 ευρώ και το κατώτατο σε 5.000. Ανάλογα με τον αριθμό των απασχολουμένων υπάρχουν τρεις κλίμακες, επιχειρήσεις που απασχολούν 0 έως 5 άτομα ανώτατο ύψος δανείου 40.000 ευρώ, 5 έως 20 άτομα 70.000 ευρώ και από 20 έως 50 άτομα 100.000 ευρώ.

Το ποσό του δανείου θα διοχετεύεται αυτόματα στις ΔΟΥ και τα ασφαλιστικά Ταμεία. Η διάρκεια του δανείου είναι 6 χρόνια, με 2 χρόνια περίοδο χάριτος, κατά τα οποία δηλαδή οι επιχειρήσεις θα καταβάλλουν μόνο τους τόκους, ώστε να διευκολυνθεί όσο το δυνατό περισσότερο η αποπληρωμή του δανείου τους κατά την περίοδο της κρίσης.

Το ποσοστό κάλυψης του ΤΕΜΠΜΕ ανέρχεται σε 80% ενώ για δάνεια άνω των 40.000 ευρώ η επιχείρηση εφόσον ζητηθεί από την Τράπεζα, θα παρέχει εξασφαλίσεις έως 10% του δανείου.

Έρχομαι τώρα στο 2ο πρόγραμμα του ΤΕΜΠΜΕ -θα σας δοθεί το κείμενο και θα το έχετε- αφορά στην κάλυψη δαπανών αγοράς πρώτων υλών, εμπορευμάτων, υπηρεσιών και άλλων άυλων αγαθών. Το δεύτερο πρόγραμμα που σήμερα ανακοινώνουμε καλύπτει δαπάνες αγοράς πρώτων υλών και άλλων άυλων αγαθών, από προμηθευτές οι οποίοι σήμερα είτε πληρώνονται με μεγάλη καθυστέρηση, είτε βρίσκονται εγκλωβισμένοι με ακάλυπτες επιταγές.

Δίνουμε έτσι τη δυνατότητα σε χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις να προγραμματίσουν και πάλι πάνω σε στέρεες βάσεις την παραγωγική τους διαδικασία, διευκολύνοντάς τες με χαμηλότοκα εγγυημένα μέσω του ΤΕΜΠΜΕ δάνεια.

Ο συνολικός προϋπολογισμός και αυτού του προγράμματος είναι 1 δις ευρώ και η λήξη του είναι σε 2 περίπου χρόνια από τώρα, δηλαδή μέχρι τις 31/12/2011. Δικαιούχοι είναι μικρομεσαίες επιχειρήσεις όλων των κλάδων της οικονομίας και όλων των εταιρικών μορφών, που απασχολούν ή θα απασχολήσουν λιγότερο από 50 άτομα και είχαν κατά την τελευταία χρήση κύκλο εργασιών κι αυτοί έως 10 εκ. ευρώ.

Εξαιρούνται επιχειρήσεις που είχαν λάβει πάλι κεφάλαια κίνησης από τα προγράμματα της πρώτης φάσης του ΤΕΜΠΜΕ και επιχειρήσεις που έχουν ή θα λάβουν κεφάλαια κίνησης από τη δεύτερη φάση του ΤΕΜΠΜΕ, αλλά απασχολούν από 10 εργαζόμενους και πάνω. Εξαιρούνται όπως και στο πρώτο πρόγραμμα επιχειρήσεις που είναι προβληματικές, σύμφωνα με τους κοινοτικούς κανονισμούς.

Το ύψος του δανείου ξεκινάει από τα 5 χιλιάδες ευρώ και μπορεί να φτάσει σωρευτικά για τη διάρκεια του προγράμματος στα 300 χιλιάδες ευρώ. Το ποσό του δανείου και εδώ θα διοχετεύεται αυτόματα στους προμηθευτές βάσει τιμολογίων και άλλων νόμιμων παραστατικών.

Σε ότι αφορά στη διάρκεια του δανείου και το ποσοστό κάλυψης του ΤΕΜΠΜΕ, ισχύει ό,τι και στην περίπτωση της κάλυψης φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, δηλαδή διάρκεια δανείου 6 χρόνια με 2 χρόνια περίοδο χάριτος, κατά τα οποία οι επιχειρήσεις θα καταβάλουν μόνο τους τόκους, ποσοστό κάλυψης από το ΤΕΜΠΜΕ 80% και για δάνεια άνω των 40 χιλιάδων η επιχείρηση εφόσον ζητηθεί από την τράπεζα θα παρέχει εξασφαλίσεις ως 10% του δανείου.

Είναι τα δύο αυτά προγράμματα, εγκαινιάζουμε μία νέα σειρά προγραμμάτων του ΤΕΜΠΜΕ, στοχευμένα προς βιώσιμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που πραγματικά έχουν ανάγκη τη ρευστότητα, σχεδιασμένα ώστε να διασφαλίζεται ότι θα διοχετευθούν στην αγορά και θα τονώσουν την οικονομική δραστηριότητα.

Τα νέα προγράμματα θα επικεντρωθούν κυρίως επίσης σε επενδυτικές δραστηριότητες. Στις επόμενες βδομάδες θα παρουσιαστεί από το ΤΕΜΠΜΕ ένα πλέγμα προγραμμάτων προς αυτή την κατεύθυνση, με σκοπό την κάλυψη μέσω εγγυήσεων δανείων επενδυτικού χαρακτήρα για τομείς και κλάδους της νέας οικονομίας, καθώς και για παραδοσιακούς αλλά ανταγωνιστικούς κλάδους, όπως επίσης και των χρηματοδοτικών εργαλείων της οικονομίας, factoring, leasing, venture capital κλπ.

Επίσης, από το Γενικό Γραμματέα Βιομηχανίας, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία, θα παρουσιαστούν μία σειρά προγραμμάτων που αφορούν χρηματοδότηση μέσω του ΕΣΠΑ για τις επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν πρόβλημα σήμερα, μικρές ή μεγαλύτερου χαρακτήρα.

Ευχαριστώ πάρα πολύ. Θα παρακαλούσα τους προσκεκλημένους μας να πάρουν το λόγο, να πουν δύο λόγια και οι ίδιοι. Κύριε Ασημακόπουλε.

Δ. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Πολύ σύντομα να πω ότι μέτρα όπως αυτά που ανακοίνωσε η κα Κατσέλη, μπορούν σιγά-σιγά να διώξουν τα μαύρα σύννεφα που συγκεντρώνονται πάνω από την πραγματική οικονομία, τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους σε αυτές. Μέτρα όπως αυτά τα δύο, ο αναπτυξιακός νόμος, δράσεις του ΕΣΠΑ, οι βελτιώσεις αν όχι οι ανατροπές στις διαδικασίες με τις οποίες αδειοδοτούνται οι επιχειρήσεις, ο δραστικός περιορισμός της γραφειοκρατίας και η αποκατάσταση του επενδυτικού κλίματος, είναι δυνατόν να μας ρίξουν φως στην άκρη του τούνελ. Δε θα ήθελα να προσθέσω τίποτα άλλο.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ο κ. Γκόρτσος.

Χ. ΓΚΟΡΤΣΟΣ: Ευχαριστώ κ. Υπουργέ. Το τραπεζικό σύστημα στήριζε και στηρίζει διαρκώς τα προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ. Εξάλλου θυμίζω ιστορικά ότι το ΤΕΜΠΜΕ ξεκίνησε μέσα από πρωτοβουλία η οποία είχε προέλθει από τις τράπεζες και απ’ την Ένωση Τραπεζών στις αρχές της περασμένης δεκαετίας.

Θεωρούμε και εμείς ότι τα προγράμματα αυτά είναι θετικά για τη λειτουργία της οικονομίας και το τραπεζικό σύστημα θα ανταποκριθεί σε εκείνο το οποίο αναλογεί η αισθητική του σε ότι αφορά την υλοποίηση του προγράμματος, ούτως ώστε να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή απορροφητικότητα. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστώ. Ο κ. Κορκίδης.

Β. ΚΟΡΚΙΔΗΣ: Νομίζω ότι από την αρχή της κρίσης το Υπουργείο Οικονομίας και η Υπουργός είχε δείξει τις προθέσεις της να αντιμετωπίσει επιθετικά, αναπτυξιακά το πρόβλημα της αγοράς και όχι παθητικά με τη συρρίκνωση της επιχειρηματικότητας.

Μετά από το Ν.3816 για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων και μη οφειλών προς τις τράπεζες, έρχονται και άλλα δύο εργαλεία πολύ σημαντικά για την αγορά, είναι η ρύθμιση των φορολογικών και ασφαλιστικών εκκρεμοτήτων, αλλά και η ρύθμιση σε οφειλές στους πιστωτές μας και προμηθευτές.

Είναι ιδιαίτερα ευχάριστο το Υπουργείο, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι τράπεζες να είναι δίπλα-δίπλα για να μπορέσουμε να ξεπεράσουμε αυτή τη δύσκολη περίοδο.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ευχαριστώ πολύ. Νομίζω ανοίγουμε τις ερωτήσεις.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ήθελα να ρωτήσω παρακαλώ, όταν λέμε χαμηλότοκο δάνειο για τι επιτόκιο μιλάμε; Δεύτερον, θα μπορούσατε να μας δώσετε μια εικόνα και εσείς κα Υπουργέ και ο κ. Γκόρτσος, πώς πάει ο Ν.3816 με τη ρύθμιση των οφειλών, αν υπάρχει ανταπόκριση από τις επιχειρήσεις και αν υπάρχουν προβλήματα απ’ τις τράπεζες ενδεχομένως ή πως φέρονται απέναντι σε αυτό το νόμο. Και αν θα είναι επιδοτούμενο το επιτόκιο στα προγράμματα αυτά.

Α. ΠΑΠΑΡΣΕΝΟΣ: Σε ό,τι αφορά την πρώτη ερώτηση, χαμηλότοκο δάνειο σημαίνει ότι έχει γίνει μια αρχική συνάντηση με τις τράπεζες για να προσδιοριστεί grosso modo το ύψος του επιτοκίου. Θεωρούμε ότι θα είναι ένα επιτόκιο το οποίο θα έχει σαν βάση το Euribor 6 μηνών, plus ένα περιθώριο. Είμαστε στις διαπραγματεύσεις γι’ αυτό το περιθώριο. Θα είναι ένα περιθώριο που θα προσεγγίζει το κόστος δανεισμού του Δημοσίου, δηλαδή το τελικό επιτόκιο θα είναι μέχρι 6% (Euribor 1%, συν ένα περιθώριο 4 έως 5%).

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω να πω, όσον αφορά τη δεύτερη ερώτηση, ότι η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, που είναι υπεύθυνη αυτή τη στιγμή για την παρακολούθηση του προγράμματος, θα κάνει τις επόμενες βδομάδες μία αποτίμηση των στοιχείων που έχουμε για την υλοποίηση του Ν.3816 και επίσης για όλη την πορεία, την έκβαση υλοποίησης και εφαρμογής του νόμου.

Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία –δηλαδή η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, παρόλο ότι ο κ. Σπυράκος δεν είναι τώρα εδώ- με τις τράπεζες. Έχει ορίσει η κάθε τράπεζα ένα αρμόδιο στέλεχος για την εφαρμογή του προγράμματος. Όπως γνωρίζουμε υπάρχουν και πρόστιμα στον νόμο για τη μη εφαρμογή του προγράμματος, αλλά μέχρι τώρα προχωράει κανονικά.

Δεν υπάρχει επιδότηση του επιτοκίου. Υπάρχει εγγύηση του δανείου. Θα προσπαθήσουμε όμως να είναι όσο το δυνατόν χαμηλότερο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θέλω να ρωτήσω αν καλύπτονται οι εισφορές και στο ΙΚΑ και στον ΟΑΕΕ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Ναι, καλύπτονται σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία, κυρίως στον ΟΑΕΕ βέβαια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι απ’ τα δύο προγράμματα αυτά θα εξαιρούνται οι προβληματικές επιχειρήσεις. Υπάρχει κάποια άλλη πρόνοια, κάποιο άλλο πρόγραμμα; Γιατί πλέον δεν είναι λίγες αυτές που είναι προβληματικές αλλά δυνητικά θα μπορούσαν να είναι βιώσιμες εάν είχαν μία βοήθεια.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αυτό δεν αφορούσε το σύνολο των επιχειρήσεων των ελληνικών, αφορούσε ευρωπαϊκούς κανονισμούς που έχουν συγκεκριμένους όρους για το ποιες είναι προβληματικές επιχειρήσεις. Υπάρχουν κοινοτικοί όροι για την παροχή εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου προς τις επιχειρήσεις, που αποκλείουν συγκεκριμένες επιχειρήσεις με κάποιους συγκεκριμένους, κανόνες που ορίζουν σε ποιες περιπτώσεις δεν επιτρέπεται να δοθεί εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Καμία απ’ αυτές για τις οποίες μιλάμε δεν εμπίπτουν σε αυτούς τους κανόνες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση χωρίς μικρόφωνο) Θα υπάρξει κάποιο άλλο πρόγραμμα…

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Νομίζω ότι μίλησα ήδη για τα προγράμματα τα οποία ξεκινάμε, για διαφορετικές κατηγορίες επιχειρήσεων. Αυτά τα δύο είναι τα πρώτα προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ. Θα υπάρχει μία σειρά προγραμμάτων και για το ΤΕΜΠΜΕ που στοχεύουν διαφορετικούς κλάδους, διαφορετικές επιχειρήσεις και μία σειρά προγράμματα από τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας μέσω ΕΣΠΑ, τα οποία θα στοχεύουν σε διαφορετικούς κλάδους και σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε άλλες δραστηριότητες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μία διευκρίνιση σε ότι αφορά τον ορισμό των προβληματικών, γιατί θα ήθελα να μας πείτε ποιες ορίζονται με βάση τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Θέλω να πω ότι θα αποκλείονται επιχειρήσεις όπως στα προηγούμενα προγράμματα; Τίθεται δηλαδή θέμα κερδοφορίας δύο συνεχόμενων ή τριών συνεχόμενων ετών; Ένα αυτό.

Και ένα δεύτερο. Τι σας κάνει – και είναι και για τον κ. Γκόρτσο – να πιστεύετε και από την πλευρά των τραπεζών με ποια βάση θα το ενεργοποιήσουν, το γεγονός ότι μπορεί να πετύχει αυτό το πρόγραμμα, γιατί είχαμε δει στα προηγούμενα προγράμματα σημαντικές δυσκολίες όταν ο μικρομεσαίος πήγαινε στην τράπεζα, στο υποκατάστημα, και επιδίωκε να πάρει την όποια εγγύηση ή την όποια ενίσχυση για να μπορέσει να συνεχίσει τη δανειοδότηση. Ευχαριστώ.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Πρώτα-πρώτα, όπως είδατε οι όροι του δανείου είναι διαφορετικοί απ’ τους όρους που υπήρχαν στις προηγούμενες φάσεις. Δεν προϋποθέτει κερδοφορία τριών χρόνων και επίσης αφορά πάλι επιχειρήσεις που έχουν έως 50 απασχολούμενους. Και κάτι καινούργιο, ότι για να πάνε πραγματικά τα χρήματα σε αυτούς που το έχουν ανάγκη, οι πληρωμές γίνονται κατευθείαν ή στα ασφαλιστικά ταμεία ή στις εφορίες ή στους προμηθευτές έναντι τιμολογίων.

Άρα, αυτές είναι ουσιαστικές διαφορές σε σχέση με τα προηγούμενα προγράμματα, όπως επίσης ότι είναι ένα πρόγραμμα διάρκειας 6ετούς που είναι πολύ σημαντικό, με δύο χρόνια περίοδο χάριτος. Άρα, είναι σημαντικές αλλαγές σε σχέση με προηγούμενα προγράμματα.

Δεύτερον. Θα υπάρχει και εδώ πέρα βεβαίως η αξιολόγηση από την τράπεζα, όπως πάντοτε γίνεται, αλλά νομίζω ότι η παρουσία εδώ του εκπροσώπου των τραπεζών ακριβώς σηματοδοτεί τη θέληση και του τραπεζικού συστήματος σε αυτή την κρίσιμη στιγμή να στηρίξει την διοχέτευση ρευστότητας στην αγορά μέσω εγγυήσεων για την υλοποίηση αυτών των δυο προγραμμάτων.

Δεν ξέρω αν θέλετε να πείτε κ. Γκόρτσο κάτι παραπάνω.

Χ. ΓΚΟΡΤΣΟΣ: Απλώς να προσθέσω ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών μέσω των προγραμμάτων του ΤΕΜΠΜΕ έχουν διοχετευθεί πολλά κονδύλια στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις το ύψος των οποίων αν δεν σφάλλω υπερβαίνουν τα 4 δις €. Κάνω λάθος; 5 δις €, ακριβώς. Άρα η αξιοποίηση των προγραμμάτων μέχρι τώρα υπήρξε νομίζω σημαντική.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τον ορισμό της προβληματικής ….

Α. ΠΑΠΑΡΣΕΝΟΣ: Τον ορισμό αυτόν τον δίνει η Κοινότητα. Αν δεν απατώμαι, δίνει ορισμό που λέει ότι όποια είναι υπό πτώχευση είναι προβληματική, όποια είναι υπό εκκαθάριση είναι προβληματική, όποια εταιρεία έχει ίδια κεφάλαια τα οποία απομειώνονται είναι προβληματική.

Και μου φαίνεται ακόμα έχει και για τον τζίρο κάτι, όταν γίνεται από τον ένα χρόνο στον άλλον 50% λιγότερος ο τζίρος κλπ. Άρα υπάρχουν κάποιοι όροι συγκεκριμένοι, για το τι σημαίνει προβληματική επιχείρηση κατά τον ορισμό και τη διάταξη της Ε.Ε.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Αλλά κυρίως αφορά επιχειρήσεις που είναι στα πρόθυρα να κλείσουν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ, η ερώτηση είναι προς εσάς και προς τους Προέδρους των Συνομοσπονδιών. Θεωρείτε ότι τα χρηματοδοτικά αυτά εργαλεία, το ΤΕΜΠΜΕ αλλά και τα υπόλοιπα εργαλεία τα οποία θα ανακοινώσετε, θα έχουν και ως αποτέλεσμα να απορροφηθούν όποιες αυξήσεις στην αγορά από τις επιχειρήσεις; Μιλώ για το ΦΠΑ και μιλώ και για τα άλλα μέτρα της κυβέρνησης. Εάν ναι, θα είναι θετικό.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε, άλλο το ένα άλλο το άλλο. Τα προγράμματα αυτά στοχεύουν στην παροχή ρευστότητας μέσω κεφαλαίου κίνησης σε επιχειρήσεις οι οποίες εν μέσω κρίσης δυσκολεύονται ή έχουν δυσκολευτεί να πληρώσουν προμηθευτές, φορολογικές υποχρεώσεις ή ασφαλιστικές υποχρεώσεις.

Δεύτερον, η αύξηση του ΦΠΑ η οποία θα επέλθει το αν θα απορροφηθεί ή όχι από τον επιχειρηματικό κόσμο είναι το μεγάλο ζητούμενο. Χαιρετίζουμε από την πλευρά του Υπουργείου τις κινήσεις και τις πρωτοβουλίες των Ομοσπονδιών πραγματικά να προωθήσουν όλες τις απαραίτητες εκείνες ενέργειες ώστε οι επιχειρήσεις οι ίδιες να απορροφήσουν όλο ή τουλάχιστον το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης του ΦΠΑ.

Νομίζω ότι όλοι αντιλαμβανόμαστε ότι είναι σημαντικό να στηριχθεί το πραγματικό εισόδημα της ελληνικής οικογένειας και του καταναλωτή, να μη περάσουν οι αυξήσεις στις τιμές. Και στο πλαίσιο αυτό το δικό μας το Υπουργείο σε συνεργασία και με τα άλλα Υπουργεία, ιδίως το Υπουργείο Ενέργειας, κάνουμε όλα τα απαραίτητα βήματα, ενεργοποιώντας τους ελέγχους στην αγορά, ενεργοποιώντας τις καταναλωτικές οργανώσεις και τις Ενώσεις, εντείνοντας τη διοχέτευση στηρίζοντας και προωθώντας την ένταξη νέων προϊόντων και υπηρεσιών στο Παρατηρητήριο Τιμών, έτσι ώστε να υπάρξει αποτελεσματική εποπτεία στην αγορά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Νομίζω ότι οι Πρόεδροι το γνωρίζουν αυτό που θα ρωτήσω. Ένα μέρος του ΤΕΜΠΜΕ 1, ΤΕΜΠΜΕ 2, κινήθηκε προς αυτές τις κατευθύνσεις, δηλαδή να καλυφθούν φορολογικές υποχρεώσεις, το ξέρει και ο κ. Κροκίδης και ο κ. Ασημακόπουλος, να καλυφθούν υποχρεώσεις προς τα ασφαλιστικά Ταμεία, να εξοφληθούν κάποιοι πιστωτές σας. Βλέπουμε ότι τώρα με το 3ο ΤΕΜΠΜΕ αυτό θα γίνει και επίσημα.

Το θέμα είναι ότι καταλαβαίνουμε ότι το κράτος σε αυτή την πολύ δύσκολη περίοδο έχει ανάγκη τα χρήματα τα οποία θα έρθουν μέσω των ιδιωτών στις Τράπεζες για να καλύψει τις μαύρες που έχει στα  οικονομικά του, στα έσοδα του, αλλά και των ασφαλιστικών ταμείων.

Γιατί κα Υπουργέ δεν προχωράτε σε κάτι πιο απλό; Γιατί δεν βοηθάτε τους επιχειρηματίες με ένα πάγωμα πενταετίας όπως το είχαν ζητήσει κάποια στιγμή οι έμποροι των υποχρεώσεων τους προς το Δημόσιο και γιατί δεν άρετε μέρος των 28 δις των οποίων έχετε δώσει ως «μαξιλάρι» στις Τράπεζες να τα χρησιμοποιήσετε στην κάλυψη των κενών στα ασφαλιστικά Ταμεία, αλλά και στα Ταμεία τα οποία έχει το Δημόσιο;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν κατανοώ την πρώτη σας ερώτηση. Δεν κατανοώ τι εννοείται λέγοντας να μην πληρώσουν οι επιχειρήσεις ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Να παγώσουν.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Με συγχωρείτε, είμαστε στη μέση μιας δημοσιονομικής κρίσης και κάνουμε όλα τα απαραίτητα βήματα για να υπάρξει αύξηση των εσόδων, όχι πάγωμα των εσόδων ή μείωση των εσόδων. Βασικός στόχος με όλα τα μέτρα που παίρνει η κυβέρνηση για τη δημοσιονομική εξυγίανση είναι να μειωθούν οι δαπάνες, οι τρέχουσες δαπάνες κυρίως και να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους. Άρα αυτό θα ήταν τελείως αντίθετο από την πολιτική που προωθούμε.

Όσον αφορά το δεύτερο, έχει ήδη γίνει συζήτηση και συνεννόηση για το σκέλος τουλάχιστον των εγγυήσεων, το κομμάτι των εγγυήσεων των 15 δις που δεν είχαν χρησιμοποιηθεί ή το μέρος που δεν είχε χρησιμοποιηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών, βρίσκεται σε συζήτηση με τις Τράπεζες για εναλλακτικές χρήσεις αυτού του κομματιού.

Χ. ΓΚΟΡΤΣΟΣ: Και απλώς να επισημανθεί σε αυτό το σημείο, ότι το ποσό των 28 δις αποτελών κρατική εγγύηση και έπρεπε να τύχει της εγκρίσεως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έχει δοθεί με πάρα πολύ συγκεκριμένους όρους.

Τα προγράμματα όλα και στην Ελλάδα και σε όλες τις χώρες όπου δόθηκαν και διαμορφώθηκαν σχετικά προγράμματα, τυγχάνουν της εγκρίσεως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διαρκώς και για όσο διάστημα θα είναι η διάρκεια τους, η οποία δεν επιτρέπεται σε καμία χώρα να είναι πάνω από την πενταετία. Άρα υπάρχουν και διαδικαστικές προϋποθέσεις οι οποίες μας ξεπερνούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Θα ήθελα να σας ρωτήσω αν έχετε προϋπολογίσει περίπου πόσες επιχειρήσεις πιστεύετε ότι θα ωφεληθούν από αυτά τα δυο νέα προγράμματα που ανακοινώσατε σήμερα. Τελικά αφού απευθύνονται αυτά τα προγράμματα σε αυτές που αντιμετωπίζουν οξύτατο πρόβλημα, πόσες είναι αυτές που είναι στο κόκκινο και θα ωφεληθούν άμεσα;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Υπολογίζουμε ότι περίπου 100.000 επιχειρήσεις θα κάνουν χρήση των δυο αυτών προγραμμάτων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είπατε ότι το 1 δις θα πάει για τα ασφαλιστικά Ταμεία και για τη φορολογία. Αυτή τη στιγμή ποια είναι η τρύπα των ασφαλιστικών Ταμείων;

Δ. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Σε ότι αφορά τον ΟΑΕΕ, να σας δώσω δυο στοιχεία που δείχνουν σε όλο το εύρος τη μεγάλη δυσκολία του δεύτερου μεγαλύτερου ασφαλιστικού Ταμείου της χώρας. Το 2007 αυτοί οι οποίοι δεν πλήρωναν αποτελούσαν περίπου το 17,5%. Το 2009 έκλεισε περίπου με 33%. Προβλέπεται για το 2010 ότι θα ξεπεράσει το 38%. Αυτό δείχνει ότι προγράμματα σαν κι αυτά τουλάχιστον σε ότι αφορά τον Οργανισμό Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών είναι ζωτικής σημασίας.

Θα ήθελα όμως να πω και κάτι σε μια ερώτηση του κ. Ιπποφάντη που τη θεωρώ σημαντική. Πριν από μερικούς μήνες έγινε ένα συνέδριο στις Βρυξέλες από την Ε.Ε. Συμμετείχαν οι οργανώσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και ο εκπρόσωπος του ΟΟΣΑ για τις επιχειρήσεις ο κ. Αρζενί, ο οποίος είπε το εξής: Ότι για το χρόνο που μας έρχεται αν θέλουμε να σώσουμε την πραγματική οικονομία είναι καλύτερα να μη πληρώσουν τίποτα οι μικρές επιχειρήσεις, ούτε φόρους ούτε ασφαλιστικές εισφορές.

Αλλά βέβαια ο κ. Αρζενί μιλούσε για κράτη τα οποία μπορούν να το αντέξουν αυτό. Αντιλαμβάνεστε ότι στην Ελλάδα αυτά δεν ισχύουν. Κάλλιο πέντε και στο χέρι παρά δέκα και καρτέρι. Τα μέτρα αυτά είναι αρκετά καλά για τις μικρές επιχειρήσεις.

Και σε ότι αφορά τις τιμές, είναι προφανές ότι η αύξηση του ΦΠΑ δεν είναι δυνατόν να μπει πάνω στις τιμές, ιδιαίτερα αυτή την περίοδο. Είναι τόσο μεγάλη η πτώση του τζίρου των επιχειρήσεων, που δεν επιτρέπει έστω και δικαιολογημένες που θα μπορούσαν να ήταν αυτές οι αυξήσεις της αύξησης του ΦΠΑ.

Σε μειώσεις των τιμών θα οδηγηθεί η αγορά, ήδη έχει αρχίσει και το κάνει σταδιακά. Προβλέπουμε ότι θα φτάσουμε να είμαστε σε τιμές εκπτώσεων.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κυρία Υπουργέ, ήθελα να ρωτήσω δυο πράγματα. Κατ' αρχήν αν υπάρχει πρόβλεψη για αύξηση του κεφαλαίου του ΤΕΜΠΜΕ, δεδομένου ότι είπατε πως θα κινητοποιηθούν περίπου 2 δις ευρώ. Δεν ξέρω κατά πόσο το κεφάλαιο που έχει διαθέσιμο αυτή τη στιγμή το ΤΕΜΠΜΕ είναι επαρκές για την κάλυψη των προγραμμάτων αυτών.

Και δεύτερον ήθελα να ρωτήσω, με δεδομένο το δημοσιονομικό πρόβλημα και τα μέτρα που ελήφθησαν για τον ιδιωτικό τομέα κατά πόσο θεωρείτε -και στον κ. Ασημακόπουλο απευθύνεται η ερώτηση- ότι θα πρέπει να υπάρξει μείωση του 14ου μισθού και στο ιδιωτικό τομέα.

(συζήτηση μακριά από το μικρόφωνο)

Δ. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κανένα Διοικητικό Συμβούλιο της ΓΣΕΒΕΕ και κανένας Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ δεν πρόκειται να υπογράψει ούτε επί ποινή φυλάκισης τέτοιου είδους πράξη, για να το ξεκαθαρίσουμε αυτό το πράγμα.

Δεν θα δώσουμε εμείς τη χαριστική βολή στη αγορά, ούτε στον ιδιωτικό τομέα, όποιος άλλος θέλει μπορεί να το κάνει. Και νομίζω ανάλογη είναι και η θέση του Κορκίδη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κάποια δήλωσή σας που παρακολούθησα το Σαββατοκύριακο τουλάχιστον σ’ εμένα αφήνει τα πράγματα λίγο ανοιχτά.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Δεν είναι ο ρόλος ο δικός μας, του κράτους ή της Κυβέρνησης να μπαίνει ανάμεσα στις συνομιλίες και στις διαπραγματεύσεις που γίνονται από τους κοινωνικούς εταίρους. Αυτό, άλλωστε, είχα πει και στο δεύτερο σκέλος της απάντησής μου, το οποίο ποτέ δεν παίχτηκε.

Α. ΠΑΠΑΡΣΕΝΟΣ: Σε ότι αφορά την κάλυψη των δύο προγραμμάτων. Αυτή θα γίνει από τα ήδη υφιστάμενα ομόλογα, απλώς θα ξεκινήσει μια διαδικασία για να μετατραπεί κάποιο ποσό των ήδη υφιστάμενων ομολόγων σε ομόλογα με λήξη 2020 αντί για 2014.

Στο δεύτερο σκέλος για την αύξηση του κεφαλαίου του μετοχικού θεωρώ ότι έχουν ξεκινήσει ήδη κάποιες συζητήσεις της κας Υπουργού με τους μετόχους του ΤΕΜΠΜΕ με το Υπουργείο Οικονομικών για αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δεδομένου ότι βρισκόμαστε σε μια περίοδο κρίσης, όπως όλο αναγνωρίζουμε και ότι η Ελλάδα αντιμετωπίζει και προβλήματα στο δανεισμό, τα γνωστά προβλήματα που γνωρίζουμε, αυτά τα 2 δισεκατομμύρια € που λέμε, είναι εξασφαλισμένα από τις Τράπεζες ή από το δημόσιο; Κάτι είπε πριν ο Πρόεδρος του ΤΕΜΠΜΕ για τα ομόλογα, για αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, αυτά μπορούν να γίνει σ’ αυτή την περίοδο που βρισκόμαστε;  Ένα αυτό.

Και το δεύτερο σκέλος είναι, έχετε διασφαλίσει ότι στα έξι χρόνια αυτά που είναι το όριο για το δανεισμό το συγκεκριμένο, ότι οι επιχειρήσεις δεν θα κάνουν απολύσεις για οποιοδήποτε λόγο, γιατί όταν βοηθάμε τις μικρές επιχειρήσεις να επιβιώσουν, εννοούμε ότι ο στόχος μας είναι να επιβιώσουν και οι εργαζόμενοι που αποτελούν τον ιστό της κοινωνίας.

Αν έχετε εξασφαλίσει, λοιπόν, ότι αυτοί που δανείζονται από το κράτος με ευνοϊκούς όρους για να επιβιώσουν, για να λύσουν τα ασφαλιστικά προβλήματα που έχουν, αν δεν θα προβούν σε απολύσεις αύριο μεθαύριο;

Α. ΠΑΠΑΡΣΕΝΟΣ: Δεν κατάλαβα αν έγινε σαφές, τα ομόλογα που διαθέτει σήμερα το Ταμείο Εγγυοδοσίας είναι 1,5 δισεκατομμύριο €, αλλά έχουν μία συγκεκριμένη ημερομηνία λήξης, τον Αύγουστο του 2014. Επειδή τα δύο νέα προγράμματα του ΤΕΜΠΜΕ θα έχουν διάρκεια έξι ετών, αυτό σημαίνει ότι ένα ποσοστό από τα ομόλογα, περίπου δηλαδή το μισό δισεκατομμύριο €, θα πρέπει να έχει μεγαλύτερη διάρκεια από το 2014, γι’ αυτό σας είπα, ότι θα γίνει μια προσπάθεια να ανταλλάξουμε τα ομόλογα λήξης 2014 με άλλα ομόλογα που θα έχουν λήξει 2020, ώστε να καλυφθούν τα τραπεζικά δάνεια των δύο νέων προγραμμάτων.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Είναι εξασφαλισμένα. Για τα δύο αυτά προγράμματα είναι πλήρως εξασφαλισμένη η χρηματοδότηση. Για τα πρόσθετα προγράμματα θα απαιτηθεί και αύξηση του κεφαλαίου του ΤΕΜΠΜΕ και, όπως σας είπε ο κ. Παπαρσένος, είμαστε σε επαφή τα δύο Υπουργεία, ώστε μέσω της πολιτικής, της συνολικής πολιτικής εγγυήσεων του Υπουργείου Οικονομικών, να εξασφαλιστούν πρόσθετες εγγυήσεις και για το ΤΕΜΠΜΕ.

Το θέμα της πολιτικής εγγυήσεων είναι πολύ σημαντικό εργαλείο, δεν αφορά -και αυτό θέλω να το τονίσω- μόνο αποκλειστικά στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις μέσω του ΤΕΜΠΜΕ, αφορά και σε άλλες επιχειρήσεις μεγαλύτερου μεγέθους, οι οποίες επίσης χρειάζονται εγγυήσεις. Για όλη αυτή την πολιτική από κοινού με τον Υπουργό Οικονομικών  θα κάνουμε εξαγγελίες τις επόμενες εβδομάδες.

Α. ΠΑΠΑΡΣΕΝΟΣ: Θα ήθελα μάλιστα να προσθέσω ότι θα γίνουν και όλες οι απαραίτητες ενέργειες, ώστε το Ταμείο Εγγυοδοσίας και γενικά το σύστημα εγγυήσεων στη χώρα μας να ξαναπάρει πάλι εγγυήσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση και ειδικά από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων, όπως είχαμε μέχρι το 2007. Επομένως έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες, ώστε να μπορέσουμε να εντάξουμε τα καινούργια προγράμματα ή άλλα προγράμματα που θα κάνουμε, κυρίως επενδυτικού χαρακτήρα, σε αντεγγυήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Και γίνονται δε προσπάθειες από τώρα για να μπορέσουμε να αυξήσουμε τα κεφάλαια των εγγυήσεων μέσα στη χώρα μας, μέσω άλλων κοινοτικών πρωτοβουλιών, γιατί όπως πρέπει να ξέρετε δεν υπάρχει μόνο το ΕΣΠΑ, υπάρχουν και κοινοτικές πρωτοβουλίες στην Ευρωπαϊκή Ένωση οι οποίες χρηματοδοτούν πολλά χρηματοδοτικά εργαλεία και πολλές μικρές επιχειρήσεις για εγγυήσεις.

Επομένως γίνονται προσπάθειες και σ’ αυτό τον τομέα, ώστε να μπορέσουμε να φέρουμε και χρήματα από άλλα κοινοτικά προγράμματα και  κοινοτικές πρωτοβουλίες, ώστε το σύστημα εγγυήσεων και αντεγγυήσεων να γίνει στη χώρα αφ’ ενός μεν ευέλικτο και επιπλέον να μπορέσει να καλύψει ει δυνατόν τις περισσότερες χρηματοοικονομικές ανάγκες των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων είτε είναι βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα, είτε μεσομακροπρόθεσμου χαρακτήρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Για το θέμα των απολύσεων;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Κοιτάξτε και τα δύο αυτά προγράμματα στοχεύουν ουσιαστικά στο να κρατήσουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις ενήμερες ασφαλιστικά και φορολογικά και να μπορούν να πληρώσουν τις υποχρεώσεις τους προς τους προμηθευτές του.

Πιστεύουμε ότι μ’ αυτά τα προγράμματα, με τέτοιου είδους προγράμματα στηρίζουμε και την οικονομική δραστηριότητα στο σύνολό τους και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας.

Δ. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ: Με συγχωρείτε κα Υπουργέ, προσλήψεις ή το χάσιμο των θέσεων εργασίας δεν μπαίνουν σε νόμους, δεν διατάσσονται. Παιδιά για να είμαστε ειλικρινείς, τα πράγματα είναι πολύ άσχημα. Δηλαδή για να πάρεις 20 χιλιάδες και 15 χιλιάδες για να πληρώσεις τους ασφαλιστικούς οργανισμούς, δεν θα διατηρήσεις τη θέση εργασίας; Εδώ πας να σώσεις τις επιχειρήσεις που παράγουν θέσεις εργασίας.

Β. ΚΟΡΚΙΔΗΣ: Αν μου επιτρέπετε πάντως στον ιδιωτικό τομέα είχαμε μία αύξηση της ανεργίας κατά 3%, στις εμπορικές επιχειρήσεις και μία μείωση των εργοδοτών κατά 10%, που σημαίνει ότι μια μικρομεσαία επιχείρηση πρώτα κλείνει και μετά απολύει.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θέλω να πω κάτι σ’ αυτό γιατί είναι σημαντικό. Η Ελλάδα, όπως έλεγα και στους Κοινοτικούς όταν είχαμε τη συζήτηση, σ’ αυτό διαφέρει από τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες που έχουν μεγάλες οργανωμένες μονάδες, μπορεί να απολύσουν, παραδείγματος χάρη η OPEL 3.000 εργαζόμενους, 4.000 ενόψει της κρίσης και μετά να τους προσλάβουν ξανά όταν τελειώνει η κρίση.

Στην Ελλάδα η κρίση σημαίνει κλείσιμο επιχειρήσεων. Πέρσι, το 2009, είχαμε 9.000 επιχειρήσεις που κλείσανε. Αυτές είναι δύσκολο να ανοίξουν ξανά, ιδιαίτερα οι μικρές και πολύ μικρές.

Άρα ο στόχος αυτών των προγραμμάτων κυρίως είναι να στηρίξουμε τις επιχειρήσεις να μην κλείσουν, τη διατήρησή τους μέσα στο 2010 πληρώνοντας, ουσιαστικά δίνοντας εγγύηση του δημοσίου γι’ αυτές τις οφειλές. Ταυτόχρονα -για να μην πέσουμε στο άλλο άκρο- με το επενδυτικό πρόγραμμα και κυρίως μέσω του ΕΣΠΑ προωθούμε την αναδιάρθρωση την παραγωγική, διότι το θέμα δεν είναι μόνο να στηρίξεις τις επιχειρήσεις, είναι πραγματικά να κάνεις τις αλλαγές που απαιτούνται στον παραγωγικό ιστό, ώστε να είναι βιώσιμες αυτές οι επιχειρήσεις και ιδιαίτερα εξωστρεφείς, ώστε να αντιμετωπιστεί η κρίση ανταγωνιστικότητας.

Α. ΠΑΠΑΡΣΕΝΟΣ: Θα μπορούσαμε να προσθέσουμε βέβαια, γιατί το ξεχνάμε, ότι υφίσταται σήμερα ένα πρόγραμμα του ελληνικού δημοσίου, του Υπουργείου Οικονομικών, ύψους 2 δισεκατομμυρίων €, το οποίο έχει σαν στόχο τη στήριξη της απασχόλησης αφού δίνει εγγυήσεις ανάλογα με το κόστος της απασχόλησης του προηγούμενου έτους.

Επομένως υπάρχει, υφίσταται αυτή τη στιγμή ένα εγγυοδοτικό πρόγραμμα στο Υπουργείο Οικονομικών ύψους 2 δισεκατομμυρίων € που έχει σύνδεση με το κόστος απασχόλησης και άρα με την απασχόληση ή την διατήρηση της απασχόλησης.

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Μην μπούμε και στα χωράφια άλλου Υπουργείου τώρα, αυτό είναι θέμα του Υπουργείου Εργασίας, εξαγγέλλει και εκείνο τις δικές του πολιτικές στήριξης της απασχόλησης και ενίσχυσης και δημιουργίας νέων θέσεων.



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn