Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Ομιλία της Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκας Τ. Κατσέλη, στη συζήτηση του Ν/Σ "Απλοποίηση Διαδικασιών Σύστασης Προσωπικών και Κεφαλαιουχικών Εταιριών και άλλες διατάξεις" στην Ολομέλεια της Βουλής

Τρίτη, 1 Ιουνίου 2010

Εισαγωγή

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Εισερχόμεθα σήμερα με τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής στο τελευταίο στάδιο για την ψήφιση μιας σημαντικής ρυθμιστικής τομής. Ενός σχεδίου νόμου, το οποίο αποτελεί την αρχή μιας μεγάλης μεταρρυθμιστικής προσπάθειας με βασικό στόχο να βελτιώσει δραστικά το επιχειρηματικό περιβάλλον, να ενισχύσει την επιχειρηματικότητα και να καταστήσει τη χώρα μας ελκυστικό προορισμό για επενδυτικά κεφάλαια, ώστε να δημιουργηθεί πλούτος και να ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας.

Είναι το πρώτο σημαντικό βήμα μιας φιλόδοξης ατζέντας που προωθεί το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, με μόνη επιδίωξη να αρθούν όλα τα εμπόδια που σήμερα εμποδίζουν την αξιοποίηση και ανάδειξη του πλούσιου αναπτυξιακού αποθέματος και δυναμικού που διαθέτει η χώρα μας.

Το παρόν σχέδιο νόμου βάζει οριστικά τέλος σε εμπλοκές και προβλήματα, τα οποία όλοι αναγνωρίζουμε, πολλοί τα μνημονεύουμε, αλλά μέχρι σήμερα κανείς δεν τόλμησε να αντιμετωπίσει στη ρίζα τους. Βάζει τέλος στη γραφειοκρατία, σε χρονοβόρες και άσκοπες διαδικασίες που αυξάνουν το κόστος του «επιχειρείν» και καθιστούν πραγματικό ήρωα όποιον καταφέρνει να κάνει μια επένδυση στη χώρα μας. Το νομοσχέδιο που συζητάμε είναι το πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση. Ακολουθεί νομοσχέδιο για την ταχεία αδειοδότηση μεγάλων επενδύσεων και έπεται πριν το τέλος του έτους νομοσχέδιο για την απλούστευση όλων των διαδικασιών αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων. Με τις τρεις αυτές νομοθετικές πρωτοβουλίες και κυρίως με την εφαρμογή των διατάξεων του προωθείται η αλλαγή του επιχειρηματικού περιβάλλοντος.

Μόνο αν αλλάξεις ριζικά το επιχειρηματικό περιβάλλον και γίνει φιλικό και υποστηρικτικό προς τους ιδιώτες επενδυτές, Έλληνες και ξένους, μόνο τότε θα υπάρξουν επενδύσεις -  αύξηση δηλαδή του πάγιου κεφαλαίου – και θα προωθηθεί η ανάπτυξη.

Γιατί η ανάπτυξη, αγαπητοί συνάδελφοι, δεν ταυτίζεται με τη «μεγέθυνση», με την αύξηση του εισοδήματος ανεξαρτήτως με την αύξηση πηγής. Γιατί η αύξηση του εισοδήματος θα μπορούσε να υπάρχει από πώληση τίτλων, προσόδους που προκύπτουν από αγοροπωλησίες ακινήτων, από βελτίωση καιρικών συνθηκών και άλλων παραγόντων που δεν δημιουργούν αναπτυξιακή δυναμική.

Ανάπτυξη σημαίνει διεύρυνση της παραγωγικής ικανότητας της χώρας μας, στροφή στην ποιοτική, ανταγωνιστική παραγωγή. Αυτός είναι ο εθνικός μας στόχος. Αυτό είναι το στοίχημα των επόμενων ετών. Η ποιοτική ανταγωνιστική παραγωγή. Αυτό προϋποθέτει επενδύσεις σε νέο κεφάλαιο, στο ανθρώπινο δυναμικό, βελτιώσεις στον τρόπο οργάνωσης της παραγωγικής διαδικασίας.

Δεδομένης της στενότητας δημοσίων πόρων, η προώθηση της παραγωγικής αναδιάρθρωσης και η στροφή στην ποιοτική ανταγωνιστική παραγωγή προϋποθέτει αύξηση ιδιωτικών επενδύσεων με:

  1. Την απλούστευση όλων των διαδικασιών ίδρυσης, αδειοδότησης, και λειτουργίας των επιχειρήσεων και τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής νομοθεσίας.
  2. Την στήριξη με 1,2 δις περίπου εντός του 2010 επενδυτικών σχεδίων που είχαν ενταχθεί στον προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο.
  3. Ένα νέο αναπτυξιακό νόμο που θα έρθει στη Βουλή σύντομα και θα ενισχύσει με πλήρη διαφάνεια ανταγωνιστικές, καινοτόμες, πράσινες επενδυτικές πρωτοβουλίες.
  4. Το νέο θεσμικό πλαίσιο για την ενίσχυση του ανταγωνισμού και το άνοιγμα των κλειστών αγορών και επαγγελμάτων.
  5. 12 προγράμματα του ΕΣΠΑ, ύψους 3,7 δις ευρώ, από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα Ανταγωνιστικότητας και Ψηφιακού Σχεδιασμού που υλοποιούνται και στηρίζουν τις ΜμΕ και στοχευμένα νέα προγράμματα που σχεδιάζονται.
  6. Βελτίωση των υποδομών μέσω του ΕΣΠΑ – η απορρόφηση του οποίου είναι ήδη στο 6,4%, με στόχο να ξεπεράσει το 15% το 2010.
  7. Με αναδιαρθρώσεις επιχειρήσεων που είναι βιώσιμες όπως είναι η Ενωμένη Κλωστοϋφαντουργία στη βάση ενός νέου βιώσιμου επιχειρηματικού σχεδίου με ανάπτυξη νέων πράσινων δραστηριοτήτων και με αποκλεισμό, κ. Τζέκη, του πρώην μετόχου από το Δ.Σ., τη διοίκηση της εταιρίας και τη λήψη αποφάσεων.
  8. Πάνω απ’ όλα αποτελεσματική χρήση όλων των πόρων, όχι διασπάθιση τους σε προγράμματα που δεν πιάνουν τόπο.

Η απλοποίηση διαδικασιών ίδρυσης επιχειρήσεων

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Κατά τις συνεδριάσεις στην Επιτροπή είχαμε τη δυνατότητα να συζητήσουμε διεξοδικά τις διατάξεις του σχεδίου νόμου.

Πρωταρχικός στόχος του σχεδίου νόμου είναι, με τη θέσπιση υπηρεσίας μιας στάσης (one stop shops) για την ίδρυση των συνηθέστερων μορφών των εμπορικών εταιριών (Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε. και Α.Ε.), να ιδρύονται όλες τις επιχειρήσεις σε ένα βήμα και μία ημέρα. Όπως ανέφερα και πριν, ικανοποιώντας το αίτημα των παραγωγικών φορέων, δίνουμε πλέον τη δυνατότητα στις υπηρεσίες μιας στάσης να διευκολύνουν σημαντικά πλέον και τους επιτηδευματίες για πράξεις όπως ο προέλεγχος, η κατοχύρωση επωνυμίας και η εγγραφή στο ΓΕΜΗ και στο αρμόδιο Επιμελητήριο. Επιταχύνουμε έτσι δραστικά τα βήματα για την έναρξη εμπορίας επαγγελματικής οικονομικής δραστηριότητας από φυσικό πρόσωπο.

Με τις διατάξεις που προωθούμε, απλοποιούνται οι διαδικασίες σύστασης των εταιριών στη χώρα μας, επιτυγχάνεται σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και κόστους για τις ιδρυόμενες επιχειρήσεις και μειώνεται το διοικητικό κόστος για την δημόσια διοίκηση.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Διασφαλίζουμε την προσβασιμότητα των επιχειρήσεων στις υπηρεσίες μιας στάσης, με την συγκρότηση ενός ευρύ δικτύου εξυπηρέτησης των επιχειρήσεων, το οποίο αποτελείται από 100 καταστήματα και υποκαταστήματα των Εμπορικών Επιμελητηρίων, τα οποία συμπληρώνεται από 50 περίπου επιλεγμένα Κέντρα Εξυπηρέτησης Πολιτών (Κ.Ε.Π.) για την εξυπηρέτηση των μικρότερων δήμων, και 3.200 συμβολαιογράφους που λειτουργούν στη χώρα. Βασική μας αρχή, πολλές υπηρεσίες μιας στάσης, ώστε να εξυπηρετούνται στον τόπο διαμονής τους οι επενδυτές. Αυτό δεν σημαίνει, αγαπητέ κ. Τζέκη, ότι δεν υπάρχει έλεγχος. Καταργούμε τον προληπτικό έλεγχο. Μερικοί πιστεύουν ότι όλα πρέπει να ελέγχονται προληπτικά. Η πετυχημένη διεθνής πρακτική είναι να γίνονται αποτελεσματικοί έλεγχοι δειγματοληπτικά μετά την ίδρυση μίας επιχείρησης και όχι προληπτικά, πράγμα που οδηγούσε σε τυπικό μόνο έλεγχο, καθυστερήσεις και αδιαφάνεια.

Για την ίδρυση των Ο.Ε. και Ε.Ε., ως υπηρεσίες μιας στάσης, θεσπίζονται τα Επιμελητήρια (Υπηρεσίες ΓΕΜΗ) και τα «πιστοποιημένα» Κ.Ε.Π. με πρόβλεψη ώστε τα τελευταία να μπορούν στο μέλλον να ιδρύουν και ΕΠΕ  καθώς και Α.Ε., έχοντας τη δυνατότητα εντός των Υπηρεσιών αυτών να απασχολείται συμβολαιογράφος.

Για τις ΕΠΕ και τις Α.Ε. και εν γένει για τις εμπορικές εταιρίες για τη σύσταση των οποίων απαιτείται δημόσιο συμβολαιογραφικό έγγραφο, ως υπηρεσία μιας στάσης, ορίζεται ο συμβολαιογράφος.

Με τις ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου, οι υπηρεσίες μιας στάσης θα προβαίνουν οι ίδιες ή θα διαμεσολαβούν για τη διεκπεραίωση όλων των προβλεπόμενων ενεργειών που απαιτούνται για να αποκτήσουν οι εμπορικές εταιρίες νομική προσωπικότητα.

Μελλοντικά ο θεσμός της Υπηρεσίας μιας Στάσης θα μπορεί  χρησιμοποιηθεί προκειμένου να μπορούν να συστήνονται, όπως ανέφερα και πριν, Ευρωπαϊκές Εταιρείες, συνεταιρισμοί και  κοινοπραξίες, ενώ διευρύνουμε τις υπηρεσίες που μπορούν να παρέχουν οι Υπηρεσίες μιας Στάσης και οι οποίες απαιτούν δημοσιότητα από την εμπορική νομοθεσία, όπως για παράδειγμα οι συγχωνεύσεις, οι τροποποιήσεις καταστατικών κλπ.

Αξιολογήσαμε θετικά το αίτημα τόσο της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων όσο και της Ομοσπονδίας Υπαλλήλων στα Επιμελητήρια να μην καταργηθεί το Εποπτικό Συμβούλιο ως όργανο εποπτείας του ΓΕΜΗ, και για το λόγο αυτό, προχωρήσαμε στην θεσμοθέτηση ενός ευέλικτου σε σχήμα και λειτουργία Εποπτικού Συμβουλίου, με δυνατότητα να προβαίνει σε οτιδήποτε μπορεί να χρειασθεί  προκειμένου να επιτυγχάνεται η ασφαλής και χρηστική λειτουργιά του ΓΕΜΗ.

Τέσσερεις είναι οι βασικοί άξονες, οι μεγάλες τομές, που εισάγει το σχέδιο νόμου:

Πρώτον, θεσπίζεται η λειτουργική έννοια της υπηρεσίας μιας στάσης για τις επιχειρήσεις.

Δεύτερον, εισάγεται  ρητά ο χρονικός περιορισμός των τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης ως το ανώτατο χρονικό όριο για την άμεση ενεργοποίηση του ΓΕΜΗ, με την εντός τριμήνου απαραίτητη έκδοση της προβλεπομένης από το σχέδιο νόμου κοινής υπουργικής απόφασης.

Με χωριστή ΚΥΑ θα πραγματοποιηθεί η πιστοποίηση των ΚΕΠ επιταχύνοντας έτσι τις διαδικασίες επίτευξης των σκοπών του παρόντος σχεδίου νόμου. Άρα μιλάμε για 2 ΚΥΑ.
Η ανάγκη εκσυγχρονισμού της εμπορικής νομοθεσίας. Η τροποποίηση των εμπορικών νόμων για τις Α.Ε. και τις Ε.Π.Ε. θα γίνει αυτοτελής, γιατί διαπερνά όχι μόνο τη σύσταση αλλά όλη τη λειτουργία μιας επιχείρησης. Στο παρόν νομοσχέδιο έχουμε συμπεριλάβει τις απαραίτητες αλλαγές για τη σύσταση μίας επιχείρησης. Έχουμε δηλώσει ότι θα κάνουμε παρεμβάσεις για την αδειοδότηση, την τροποποίηση, τη λύση και την πτώχευση της εταιρίας. Παντού θα γίνονται τομές. Έτσι θα πετύχουμε τον εκσυγχρονισμό της εμπορικής νομοθεσίας.

Τρίτον, καθιερώνεται στη βάση της ανταποδοτικότητας Γραμμάτιο Ενιαίου Κόστους Σύστασης Εταιρίας, που αντικαθιστά όλα τα επιμέρους τέλη και εισφορές της υπάρχουσας διαδικασίας. Το Γραμμάτιο Ενιαίου Κόστους Σύστασης Εταιρίας, καθώς και ο φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου, εισπράττονται από τις υπηρεσίες μιας στάσης.

Δεν χρειάζεται να πάει ο ιδρυτής στην Εθνική Τράπεζα για να πληρώσει το παράβολο υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αυτό που προβλέπουμε είναι ότι όλες οι δαπάνες καταβάλλονται στην υπηρεσία μίας στάσης. Απλά θα κόβονται ξεχωριστά τα παράβολα – παραστατικά για α. την καταβολή του 1% υπέρ της Επιτροπής Ανταγωνισμού β. το 1% του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου.  Γιατί το πληρωτέο ποσό είναι κυμαινόμενο, συνάρτηση του κεφαλαίου ίδρυσης και πρέπει να υπολογισθεί ξεχωριστά.

Τέταρτον, με τη νέα διαδικασία ίδρυσης, απλοποιείται και γίνεται πιο αποτελεσματικός ο έλεγχος για τη διασφάλιση της νομιμότητας στη λειτουργία της ιδρυόμενης επιχειρηματικής οντότητας.

Τι πετυχαίνουμε με τις μεγάλες αυτές αλλαγές

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Το νομοθέτημα αυτό παράγει συγκεκριμένα μετρήσιμα αποτελέσματα.

Πρώτον, μειώνεται πάνω από 70% το κόστος σύστασης των εταιρειών. Ενδεικτικά και μόνο αναφέρω ότι το κόστος σύστασης μιας μέσης ΕΠΕ, που είναι η μεγάλη πλειοψηφία των ελληνικών επιχειρήσεων, από 1.900 ευρώ μειώνεται στα 590 Ευρώ (72% μείωση).

Δεύτερον, όλες οι διαδικασίες σύστασης επιχειρήσεων περιορίζονται σε ένα μόνον βήμα, από δεκαέξι για τις Ο.Ε. και Ε.Ε., από δεκαπέντε για τις ΕΠΕ και από δεκαέξι για τις Α.Ε.

Τρίτον, μειώνεται δραστικά σε μία ημέρα ο χρόνος που απαιτείται για τη σύσταση εμπορικών εταιριών. Ενδεικτικά, να αναφέρω μόνο ότι μέσος όρος του χρόνου για την ίδρυση μιας ΕΠΕ σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Τράπεζας μέχρι και το 2008 ήταν 38 ημέρες.

Τέταρτον, ανέρχεται κατά 19 ολόκληρες θέσεις η χώρα μας στην παγκόσμια κατάταξη ανταγωνιστικότητας της Παγκόσμιας Τράπεζας, από τη θέση 109 στη θέση 90. Σημαντική βελτίωση προκύπτει και στην κατάταξη της θέσης της χώρας, όσον αφορά στο «starting a business», στον οποίο από τη θέση 140 το 2009 θα ανέλθουμε 97 ολόκληρες θέσεις και θα βρεθούμε μέσα στις 43 πιο ευέλικτες οικονομίες.

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Η αναγκαιότητα αυτής της μεταρρυθμιστικής τομής που προωθούμε είναι σχεδόν αυταπόδεικτη σε όλους. Για το λόγο αυτό, πιστεύω ειλικρινά ότι όλες οι παρατάξεις πρέπει να υπερψηφίσετε το σχέδιο νόμου.

Ένα σχέδιο νόμου που αποτελεί την απαρχή  μιας μεγάλης τομής που ολοκληρώνεται με επόμενες φάσεις, για την απλοποίηση όλων των διαδικασιών ώστε να επιταχυνθούν τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια, για τη λειτουργία των ΒΙΠΕ και για την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης και λειτουργίας των επιχειρήσεων.

Επίλογος

Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,

Στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, καταφέραμε σε μισό μόλις χρόνο να ολοκληρώσουμε αυτό που για δεκαετίες κανένας δεν κατάφερε. Αυτό που πέντε ολόκληρα χρόνια ούτε η προηγούμενη Κυβέρνηση μπόρεσε να κάνει νόμο.

Το σχέδιο νόμου που σήμερα συζητάμε είναι ένα πολύ σημαντικό βήμα στην προσπάθεια να αναστραφεί το επενδυτικό κλίμα και να δημιουργηθούν θετικές προοπτικές και προσδοκίες στο επιχειρηματικό περιβάλλον.

Είμαι βέβαιη, για τους λόγους αυτούς, ότι τόσο οι συνάδελφοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης όσο και των υπόλοιπων κομμάτων θα στηρίξουν την νομοθετική μας πρωτοβουλία.

Σας ευχαριστώ πολύ.



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn