Χαιρετισμός της Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Λούκας Τ. Κατσέλη, στα εγκαίνια της Διεθνούς Έκθεσης «Ποσειδώνια 2010»

Δευτέρα, 7 Ιουνίου 2010

«Η  ΘΑΛΑΣΣΑ ΑΝΟΙΓΕΙ  ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ»

Αγαπητοί φίλοι και φίλες καλεσμένοι, καλώς ήλθατε στη χώρα μας.

Με ιδιαίτερη χαρά η Ελλάδα καλωσορίζει και φέτος την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα στην 22η Διεθνή  Έκθεση ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2010.

Θα  ήθελα  να ευχαριστήσω θερμά τις 1.855 εταιρίες που συμμετέχουν με περίπτερα στην Έκθεσή μας, καθώς και τις 21 χώρες που μας επισκέπτονται με αντιπροσωπείες.

Επίσης, ευχαριστώ τους περισσότερους από  τους 17.000 εμπορικούς επισκέπτες, που δημιουργούν ένα νέο ρεκόρ συμμετοχής όσο και προσέλευσης.

Επί 4 περίπου δεκαετίες, η Έκθεση αυτή συνιστά μια από τις κορυφαίες εκδηλώσεις της  διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας. Σε όλη αυτή την περίοδο, τα ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ παρείχαν πάντοτε μια μοναδική ευκαιρία για την επίδειξη τεχνολογικών επιτευγμάτων, καθώς και για την παρουσίαση κάθε σύγχρονης τάσης στη διεθνή ναυτιλιακή σκηνή. Επίσης, η  Έκθεση λειτούργησε και λειτουργεί ως ένα φόρουμ για γόνιμες συνεργασίες μεταξύ Κρατών όσο και μεταξύ ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Η ναυτιλία είναι, εξ ορισμού, η πλέον παγκοσμιοποιημένη βιομηχανία και οι δραστηριότητές της υπερβαίνουν τα γεωγραφικά όρια. Είναι, επομένως, επιτακτική ανάγκη να διατρανώσουμε και πάλι την πεποίθησή μας ότι η ναυτιλία χρειάζεται υιοθέτηση και αποτελεσματική εφαρμογή διεθνών μέτρων και  κανόνων. Αναγνωρίζουμε όλοι τον πρωταρχικό ρόλο του ΙΜΟ και των άλλων διεθνών οργανισμών στην προώθηση διεθνών λύσεων στους τομείς της ασφάλειας, της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, της βελτίωσης των συνθηκών εργασίας επί των πλοίων, στην προσέλκυση νέων στο επάγγελμα.

Σε  κάθε περίπτωση, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι η ναυτιλία είναι, πάνω απ’ όλα, μια σημαντική οικονομική δραστηριότητα. Είναι ένας κλάδος που λειτουργεί σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον, που επηρεάζεται, άμεσα ή έμμεσα, από την διεθνή οικονομική δραστηριότητα, τον ρυθμό αύξησης του διεθνούς εμπορίου, αλλά και τους  χρηματοπιστωτικούς κλυδωνισμούς. Γι’ αυτό, άλλωστε, η παρούσα παγκόσμια οικονομική κρίση επηρέασε σημαντικά και τον κλάδο.

Η διαφαινόμενη ανάκαμψη στα αμέσως επόμενα χρόνια μας κάνει όλους αισιόδοξους, αλλά δεν ακυρώνει την ανάγκη άμεσης προσαρμογής στις νέες προκλήσεις. Η ναυτιλία, πάνω απ’ όλα, απαιτεί υψηλές προδιαγραφές για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Η ναυτιλία, πάνω απ’ όλα, λειτουργεί με υψηλές προδιαγραφές ποιότητας, ευελιξίας και ανταγωνιστικότητας.

Επιτρέψτε μου, στο σημείο αυτό να επισημάνω τη συμβολή της ελληνικής ναυτιλίας στην επίτευξη των στόχων που προανέφερα. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος κατατάσσεται σταθερά πρώτος παγκοσμίως με 3.996 πλοία (άνω των 1000 κόρων) ολικής χωρητικότητας 153 εκατομμυρίων τόνων (GT) και μεταφορικής ικανότητας 258 εκατομμυρίων τόνων, ελέγχοντας περίπου το 13% της παγκόσμιας ολικής  χωρητικότητας και το 15% της μεταφορικής ικανότητας του παγκόσμιου στόλου. Τέλος, η ελληνική εφοπλιστική ικανότητα έχει επιτελέσει τα τελευταία χρόνια ένα εντυπωσιακό άλμα ανανέωσης του εμπορικού της στόλου.

Το στοιχείο, όμως, εκείνο που έχει διατηρήσει την Ελλάδα στις  πρώτες θέσεις των ναυτιλιακών μεταφορών παγκοσμίως δεν είναι μόνο η αποδεδειγμένη ικανότητα του Έλληνα πλοιοκτήτη, του αξιωματικού και του ναυτικού. Πάνω απ’ όλα, συνίσταται στην κοινά αποδεκτή προσήλωση όλων όσων εμπλέκονται στη χώρα μας στο ναυτιλιακό στίβο, στην ποιότητα, στην αξιοπιστία και την ανταγωνιστικότητα. Πιστεύω ακράδαντα ότι αυτή είναι διαχρονικά η μεγαλύτερη επένδυση της ελληνικής ναυτιλίας, το ειδοποιό στοιχείο που τη διαφοροποιεί και αυτό τελικά που της προσδίδει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις συνειδήσεις των διεθνών πολιτικών και εμπορικών φορέων.

Αυτή είναι και η μεγάλη πρόκληση για τη χώρα μας αυτή τη δύσκολη περίοδο: να επενδύσουμε στα διαχρονικά, βιώσιμα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα της χώρας μας. Να κάνουμε την οικονομία μας αξιόπιστη και ανταγωνιστική. Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί για τη χώρα μας πηγή πλούτου και κοινωνικής ευημερίας.

Σε  κανένα, ίσως, Κράτος του κόσμου ένας οικονομικός κλάδος που δραστηριοποιείται σχεδόν αποκλειστικά εκτός των γεωγραφικών του συνόρων δεν έχει προσφέρει τόσα πολλά στον τόπο του. Έτσι, ακόμα και το 2009, στο κορύφωμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, η ναυτιλία έφτασε να  ενισχύει  την εγχώρια οικονομία με εισροές ναυτιλιακού συναλλάγματος ύψους 13 δισ. ευρώ και να προσφέρει  200.000 θέσεις εργασίας σε ναυτιλιακές δραστηριότητες. Μεγέθη σίγουρα εντυπωσιακά για το οικονομικό και εμπορικό μέγεθος της Ελλάδας.

Η Ελληνική Κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας  αυτή τη συμβολή, αποφάσισε  να εντάξει  τη ναυτιλία ως τομέα αιχμής στο αναβαθμισμένο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Με τον τρόπο αυτό, αναδεικνύεται ο κυρίαρχος ρόλος της ναυτιλίας στην εθνική οικονομία και, ταυτόχρονα, επιτυγχάνεται η συνέργειά της με βασικούς τομείς, δίχως να επηρεάζεται αρνητικά η αυτονομία και η ευελιξία του κλάδου.

Οι ναυτιλιακές  υπηρεσίες, δηλαδή οι διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, οι ακτοπλοϊκές μεταφορές, ο θαλάσσιος τουρισμός  και η κρουαζιέρα, οι ναυπηγικές και ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες, βρίσκονται στο επίκεντρο της αναπτυξιακής μας προσπάθειας.

  • Η ανάδειξη του Πειραιά σε διεθνή κόμβο μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου σε συνεργασία με ένα μεγάλο διεθνή ναυτιλιακό παράγοντα,
  • το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα του ΟΛΠ, αλλά και του ίδιου του Πειραιά,
  • η διεθνής προκήρυξη για την μετεξέλιξη της ευρύτερης περιοχής της Αττικής σε διεθνές  logistic center,
  • η προγραμματισμένη είσοδος των λιμανιών μας στο Χρηματιστήριο Αθηνών και οι προγραμματιζόμενες επενδύσεις,
  • η επικείμενη άρση του καμποτάζ για την κρουαζιέρα,
  • η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης και
  • η αναδιάρθρωση του ναυπηγοεπισκευαστικού κλάδου

αποδεικνύουν έμπρακτα την πεποίθηση της Κυβέρνησης ότι μέσω μιας ανοικτής στη διεθνή αγορά ολοκληρωμένης αναπτυξιακής πολιτικής, ιδιαίτερα στο ναυτιλιακό χώρο, μπορεί η χώρα μας να αποκομίσει τα μεγαλύτερα δυνατά, οικονομικά και κοινωνικά, οφέλη.

Η θάλασσα ένωνε πάντοτε λαούς με διαφορετικούς πολιτισμούς, γλώσσα, ήθη και έθιμα.

«Η Θάλασσα πάντοτε ανοίγει ορίζοντες»

Αυτό είναι και το μήνυμα του περιπτέρου μας, που ελπίζουμε όλοι σας να επισκεφτείτε.

Με αυτά τα λόγια, εύχομαι ότι τα ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ 2010 θα αποτελέσουν για μια ακόμα χρονιά ορόσημο για τη διεθνή ναυτιλία.

Σας καλωσορίζω στα 22α ΠΟΣΕΙΔΩΝΙΑ και σας εύχομαι ευχάριστη και αποδοτική διαμονή στη χώρα μας.

Σας ευχαριστώ.