Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Ομιλία ΥΠΟΙΑΝ στη πανηγυρική συνεδρίαση της Βουλής για τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Μέρας Ναυτιλίας

Παρασκευή, 21 Μαΐου 2010

Στη διάρκεια της πανηγυρικής συνεδρίασης της Βουλής για τον εορτασμό της Ευρωπαϊκής Μέρας Ναυτιλίας, η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκα Τ. Κατσέλη, μεταξύ άλλων τόνισε τα εξής: «Το στοίχημα της ανταγωνιστικής Ελλάδας περνάει μέσα από τη θάλασσα για τρεις σημαντικούς λόγους:

• Πρώτον, γιατί παρά την κρίση, η Ελληνόκτητη ναυτιλία πρωταγωνιστεί στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές και αποτελεί σημαντικό παράγοντα στήριξης της ίδιας της ελληνικής οικονομίας. Η ναυτιλία μας κατέχει σχεδόν το 15% του Παγκόσμιου Εμπορικού Στόλου σε χωρητικότητα και το 8% των πλοίων που είναι κατά μέσο όρο από τα μεγαλύτερα και πιο σύγχρονα. Οι Έλληνες εφοπλιστές επιστρέφουν με νέες δυνάμεις και νέα σχέδια ανανέωσης του στόλου τους μετά από δύο δύσκολα χρόνια. Μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2010 έχουν επενδύσει περισσότερα από 2.1 δις. δολάρια για αγορά περίπου 90 πλοίων, έναντι 744 εκατ. δολαρίων το 2009. Ναυτιλία όμως και οικονομία πάνε μαζί. Η ναυτιλία μας δημιουργεί εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας. Περίπου 400.000 άτομα απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα στο ναυτιλιακό κλάδο. Η ναυτιλία μπορεί να υπερηφανεύεται ότι φέρνει στην πατρίδα μας συνάλλαγμα, που καλύπτει περισσότερο από το 1/3 του ελλείμματος εμπορικών συναλλαγών και προσφέρει αμοιβές τέσσερις και πέντε φορές υψηλότερες από αντίστοιχα επαγγέλματα στην ξηρά.

• Δεύτερον, η θάλασσα και η θέση της Ελλάδας προσφέρουν στρατηγικά πλεονεκτήματα για τη χώρα μας. Η αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών, η μετατροπή του Πειραιά σε διεθνές εμπορικό κέντρο σε συνεργασία με διεθνείς εταίρους, η δημιουργία σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, οι συνδεδεμένες μεταφορές και η ανασυγκρότηση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα αποτελούν προτεραιότητες και δημιουργούν προϋποθέσεις για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, για δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, για ανάπτυξη της τεχνογνωσίας και της καινοτομίας, αλλά και για ενίσχυση των τοπικών οικονομιών
• Τρίτον, η θάλασσα και η νησιωτική Ελλάδα δημιουργούν τεράστιες ευκαιρίες για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. Με την άρση του καμποτάζ που γίνεται πραγματικότητα, ανοίγονται μεγάλες δυνατότητες για τη ανάδειξη της χώρας μας ως το κέντρο της ανατολικής μεσογείου για την κρουαζιέρα. Το πόρισμα της Επιτροπής είναι ήδη έτοιμο και είμαστε σίγουροι ότι τα επόμενα δύο χρόνια, η κρουαζιέρα με προορισμό τα Μεσόγειο θα αποτελέσει παγκοσμίως τη πρώτη επιλογή ξεπερνώντας την επί μισό αιώνα κυριαρχία της κρουαζιέρας με προορισμό την Καραϊβική.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Κατσέλη:


«Αγαπητοί συνάδελφοι, σήμερα γιορτάζουμε και είμαστε εδώ να τιμήσουμε τη Θάλασσα και τη Ναυτιλία μας. Επιτρέψτε μου να πω δυο λόγια για τους πρωτεργάτες αυτής της εορτάσιμης ημέρας, προσθέτοντας κάποια στοιχεία που ίσως δεν είναι γνωστά σε αυτούς που είναι έξω από τη ναυτιλιακή κοινότητα.
Ο σημερινός εορτασμός, ουσιαστικά, αποτελεί αρχικά πρωτοβουλία του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, με στόχους φιλόδοξους αλλά εφικτούς, να αποτίσει φόρο τιμής στην ελληνική εμπορική ναυτιλία, να κάνει ευρύτερα γνωστά στην ελληνική και διεθνή κοινότητα τα παγκόσμια επιτεύγματά της και να κινητοποιήσει την ελληνική νεολαία για να ασχοληθεί με ένα σύγχρονο και καλά αμειβόμενο επάγγελμα.

Άλλωστε, ας μην ξεχνάμε ότι το 2010, όλο το 2010, έχει ανακηρυχθεί ως «Έτος του Ναυτικού» από το Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, του οποίου προΐσταται ένας διαπρεπής Έλληνας, ο κ. Ευθύμιος Μητρόπουλος.

Το επόμενο βήμα για την καθιέρωση αυτής της ημέρας ήταν το 2006 να υπάρξει ο ετήσιος εορτασμός της Ημέρας του Ελληνικού Εμπορικού Ναυτικού και λίγο αργότερα, με ενέργειες –όπως ήδη ελέχθη- της Αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου της Ρόδης Κράτσα, η Ευρωπαϊκή Ένωση καθιέρωσε την 20η Μαΐου ως Ευρωπαϊκή Ημέρα για τη Θάλασσα και τη Ναυτιλία, με κοινή απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Σκοπός της απόφασης αυτής είναι να υπενθυμίζεται στους πολίτες της Ένωσης η σημασία για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη που έχουν όλοι οι κλάδοι της θάλασσας, καθώς και η ανάγκη να προστατεύεται το θαλάσσιο περιβάλλον και να τιμάται η ναυτική κληρονομιά της Ευρώπης.

Αγαπητοί συνάδελφοι, για τη χώρα μας σήμερα η ρήση του Ξενοφώντα, την οποία ήδη μνημόνευσε ο τέως Πρόεδρος της Βουλής «εκ της θαλάττης άπασα ήρτηται σωτηρία», είναι πιο επίκαιρη από ποτέ, πρώτον, γιατί παρά την κρίση η ελληνόκτητη ναυτιλία πρωταγωνιστεί στις παγκόσμιες θαλάσσιες μεταφορές και αποτελεί παγκόσμιο και σημαντικό παράγοντα στήριξης της ίδιας της ελληνικής οικονομίας.

Η ναυτιλία μας κατέχει σχεδόν το 15% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε χωρητικότητα και το 8% των πλοίων που είναι κατά μέσο όρο πολύ πιο μεγάλα και πολύ πιο σύγχρονα από αυτά άλλων κρατών.

Οι Έλληνες πλοιοκτήτες παρά την κρίση επιστρέφουν, μετά από δύο δύσκολα χρόνια, με νέες δυνάμεις και νέα σχέδια ανανέωσης του στόλου τους. Μέσα στο πρώτο τετράμηνο του 2010 έχουν επενδύσει περισσότερα από δύο δισεκατομμύρια δολάρια για αγορά περίπου 90 πλοίων. Είναι, ίσως, η μόνη κοινότητα που αυτή τη στιγμή, αγοράζει έτσι πλοία.

Η ναυτιλία, όμως, και η οικονομία πάνε μαζί. Η ναυτιλία δημιουργεί εκατοντάδες χιλιάδες άμεσα ή έμμεσα εξαρτώμενες θέσεις εργασίας στον τόπο μας. Σήμερα που μιλάμε περίπου 400.000 άτομα απασχολούνται άμεσα ή έμμεσα στο ναυτιλιακό κλάδο. Η ναυτιλία φέρνει στη χώρα μας συνάλλαγμα που καλύπτει περισσότερο από 1/3 του ελλείμματος του εμπορικού μας ισοζυγίου.

Και η ναυτιλία σήμερα μπορεί να υπερηφανεύεται, ότι προσφέρει αμοιβές 4 και 5 φορές υψηλότερες από αντίστοιχα επαγγέλματα στη ξηρά. Και αυτό είναι κάτι που πρέπει να τονίζουμε, γιατί είναι έτσι που θα μπορέσουμε να προσελκύσουμε και νέους στο επάγγελμα.

Ο δεύτερος λόγος, ο οποίος είναι σημαντικός, είναι ότι η θάλασσα και η θέση της Ελλάδας στο σταυροδρόμι αυτών των τριών ηπείρων, προσφέρουν στρατηγικά πλεονεκτήματα για τη χώρα μας. Τα λιμάνια μας έχουν ένα φυσικό πλεονέκτημα, το οποίο με κατάλληλες επενδύσεις στην υποδομή και στην αναδομή μπορούμε να το μετατρέψουμε -και το μετατρέπουμε- σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για την οικονομία μας στην ευρύτερη περιοχή της Μεσογείου.

Η αναβάθμιση των λιμενικών μας υποδομών, η μετατροπή του Πειραιά σε ένα διεθνές εμπορευματικό κέντρο σε συνέργεια και συνεργασία με διεθνείς εταίρους -και σήμερα είναι εδώ στη χώρα μας ο Κάπταιν Γουέϊ από την Cosco, από την Κίνα για αυτό το λόγο- η παροχή ολοκληρωμένων λιμενικών υπηρεσιών, η δημιουργία σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο και στη Θεσσαλονική αλλά και αλλού, οι συνδεδεμένες μεταφορές, η ανασυγκρότηση της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας στη χώρα αποτελούν εθνικές προτεραιότητες και δημιουργούν τρομακτικές ευκαιρίες για ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας, για δημιουργία θέσεων εργασίας, για ανάπτυξη της τεχνογνωσίας και της καινοτομίας αλλά και των τοπικών οικονομιών.

Τρίτος παράγοντας. Η θάλασσα και η νησιωτική Ελλάδα δημιουργούν τεράστιες ευκαιρίες για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. Σήμερα κατέθεσα στη Βουλή το πόρισμα της Επιτροπής για την άρση του Καμποτάζ. Με την άρση του Καμποτάζ, που γίνεται επιτέλους πραγματικότητα, ανοίγονται τεράστιες δυνατότητες για την ανάδειξη της χώρας μας ως το κέντρο της ανατολικής Μεσογείου για τη κρουαζιέρα.
Το πόρισμα επιβεβαιώνει ότι τα επόμενα δύο χρόνια η κρουαζιέρα με προορισμό την Μεσόγειο, θα αποτελέσει παγκοσμίως την πρώτη επιλογή και θα ξεπεράσει την επί μισό αιώνα κυριαρχία της κρουαζιέρας με προορισμό την Καραϊβική, καλύπτοντας χιλιάδες θέσεις εργασίας στη ξηρά και στα πλοία.

Είναι στιγμή να επενδύσουμε στο μέλλον αυτού του κλάδου. Είναι στιγμή πραγματικά να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων, να προβούμε στις αναγκαίες μετατροπές του θεσμικού μας πλαισίου και με ασφάλεια για τους ναυτικούς μας, με προστασία των εργασιακών τους δικαιωμάτων, να προχωρήσουμε μπροστά για τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της χώρας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ατενίζουμε το αύριο της ναυτιλίας, αλλά επιτρέψτε μου να πω και της οικονομίας μας με αισιόδοξο βλέμμα. Αντλούμε αυτή την αισιοδοξία από την αγάπη του Έλληνα για τη θάλασσα, τη μοναδική ομορφιά των νησιών μας, τη στρατηγική θέση της χώρας μας στο σταυροδρόμι των τριών ηπείρων, τη σημασία της Ελλάδας ως πύλης διαμετακομιστικού εμπορίου και ως κέντρο θαλάσσιας τουριστικής επιχειρηματικότητας.

Αναλαμβάνουμε συγκεκριμένες δράσεις και μέτρα για να ξεπεράσουμε τις θεσμικές αγκυλώσεις του παρελθόντος, να ενισχύσουμε την απαράμιλλη επιχειρηματικότητα του Έλληνα πλοιοκτήτη και της ελληνικής σημαίας, να στηρίξουμε τους Έλληνες ναυτικούς και να προσελκύσουμε νέους στο επάγγελμα, να αναβαθμίσουμε τη ναυτική εκπαίδευση και μέσα στους επόμενους μήνες θα καταθέσουμε νομοθετική πρωτοβουλία προς αυτό το σκοπό και να συνδέσουμε τη ναυτιλία με την οικονομία μας. Γιατί, αγαπητοί συνάδελφοι, ναυτιλία δεν είναι το λιμενικό. Ναυτιλία είναι η παροχή υπηρεσιών ενίσχυσης της ναυτιλίας, είναι παροχή υπηρεσιών που στηρίζουν τη ναυτιλία. Ναυτιλία και οικονομία πάνε μαζί.

Η θάλασσα ανοίγει ορίζοντες. Η ναυτιλία για τη χώρα μας είναι πηγή δύναμης. Η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος στο τομέα αυτό. Η θάλασσα για την Ελλάδα είναι πηγή ζωής, πηγή δύναμης, πηγή ανάπτυξης. Αυτή τη θάλασσα τιμούμε σήμερα».



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn