Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Ομιλία Γ. Σταθάκη στο Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο

Αγαπητές και αγαπητοί φίλες και φίλοι, είναι μεγάλη τιμή και ευχαριστώ ιδιαίτερα το Ελληνο-Γερμανικό επιμελητήριο για την τιμή που μου κάνει να παρευρεθώ και να δώσω αυτή την ομιλία στο ετήσιο γεύμα του. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για μια ακόμη φορά διότι οι δραστηριότητες και οι σχέσεις που έχουμε εδώ και αρκετά χρόνια δείχνουν ότι το επιμελητήριο παίζει ένα εξαιρετικά θετικό ρόλο στην σχέση των δύο χωρών στην οικονομική δραστηριότητα στην Ελλάδα και στην λειτουργία της δικής μας πλευράς τόσο στην περίοδο που είμαστε αντιπολίτευση όσο φυσικά και τώρα που είμαστε κυβέρνηση.

Εύχομαι σε όλους και σε όλες η νέα χρονιά να είναι λειτουργική, να φέρει ειρήνη σε μια περιοχή η οποία δοκιμάστηκε υπερβολικά το προηγούμενο έτος, υγεία και ευημερία σε όλους και σε όλες.

Η χρονιά που πέρασε ήταν αρκετά δύσκολη, εμείς έπρεπε να αποδείξουμε ότι δεν χάνουμε εκλογές με τίποτα, οπότε κερδίσαμε δυο τρεις εκλογές για να εμπεδώσουμε την ιδέα ότι είμαστε κυβέρνηση για να μην ελπίζουν ότι θα αμφισβητήσουν για δυο-τρία χρόνια τη σταθερότητα της κυβέρνησης - δεν έχουν και άλλη επιλογή.

Τούτη τη χρονιά αντιμετωπίσαμε πολλές δυσκολίες, εντούτοις, όπως τόνισε και ο πρόεδρος του επιμελητηρίου, η οικονομία βρέθηκε, στο δεύτερο ειδικά εξάμηνο, σε ένα πολύ διαφορετικό περιβάλλον.

Πρώτον, διότι από τον Ιούνιο επιτεύχθηκε η συμφωνία και το νέο πρόγραμμα με τους εταίρους. Είναι ένα τριετές πρόγραμμα το οποίο δημιουργεί ισχυρά πεδία ασφάλειας στην οικονομία -να υπενθυμίσω ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα το οποίο αναδιάρθρωσε ουσιαστικό το βραχυπρόθεσμο και μεσοπρόθεσμο χρέος της Ελληνικής οικονομίας, ήταν 90 δις που έπρεπε να πληρώσει η Ελληνική οικονομία από τώρα έως το ’22 και αυτά τα μετέτρεψε σε μακροχρόνιο χρέος, πράγμα που ελάφρυνε και κατέστησε πιο ρεαλιστική την αποπληρωμή του χρέους βραχυχρόνια. Αυτό επέτρεψε με τη σειρά να υπάρξει μια συμφωνία με χαμηλά δημοσιονομικά πλεονάσματα, σχεδόν οριακά, και ταυτόχρονα διαμόρφωσε ένα πλαίσιο με το οποίο τέθηκαν ορισμένα κρίσιμα σημεία-σταθμοί, που θα διασφαλίσουν πλήρως την αποκατάσταση της σταθερότητας της οικονομίας της χώρας και την επιστροφή στην ανάπτυξη.

Επιτρέψτε μου να επισημάνω αυτά τα τέσσερα κομβικά σημεία, ας τα αποκαλέσουμε τον «οδικό χάρτη» που εκπορεύεται από αυτή τη συμφωνία. Το πρώτο σημείο ήταν η ολοκλήρωση 3 γύρων διαπραγματεύσεων μέσα στο πεντάμηνο - ήταν η συμφωνία που προέκυψε τον Αύγουστο, στη συνέχεια υπήρξαν δύο επιτυχημένες ολοκληρωμένες διαπραγματεύσεις μας, 48 προαπαιτούμενα τα 14 προαπαιτούμενα και η πρώτη αξιολόγηση που επίκειται στις αμέσως επόμενες εβδομάδες. Η ενότητα κλείνει την πρώτη ισχυρή συμφωνία γύρω από το πρόγραμμα, είναι περίπου το 70% του προγράμματος συνολικά μια και το μεγαλύτερο μέρος των θεμάτων προς συζήτηση και η συμφωνία και υλοποίησή της αφορά τους πρώτους έξι μήνες αυτής της συμφωνίας.

Άρα το ένα κομβικό σημείο ήταν αυτό και μέχρι στιγμής προχωράει πολύ επιτυχώς. Το δεύτερο κομβικό σημείο ήταν η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η ένταξη του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος των τεσσάρων συστημικών τραπεζών στο ενιαίο Ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα από 1η Γενάρη του ΄16. Αυτό ήταν επίσης μία πολύ επιτυχής διαδικασία διότι εκ των πραγμάτων η ολοκλήρωση έγινε νωρίτερα, κατά ενάμιση μήνα πριν απ’ την προβλεπόμενη περίοδο, και ταυτόχρονα οι απαιτήσεις για χρήματα ήταν πολύ μικρότερες. Υπενθυμίζω ότι από τα 86 δισ. της συμφωνίας, για τις τράπεζες ήταν 25 δισ. Τελικά χρειάστηκαν μόλις 5,5 καθώς η ιδιωτική συμμετοχή ήταν πολύ μεγάλη πράγμα που εκ των πραγμάτων μείωσε τη δημόσια συμμετοχή.

Το τρίτο κομβικό σημείο αφορά το πρόγραμμα των ιδιωτικοποιήσεων και την ίδρυση του ταμείου που θα αντικαταστήσει το σημερινό ΤΑΙΠΕΔ. Και σ’ αυτό το κομμάτι έχουν γίνει όλα τα αναγκαία βήματα προκειμένου να προχωρήσουν οι ιδιωτικοποιήσεις που έχουν συμφωνηθεί. Όσο για το νέο ταμείο που θα αντικαταστήσει το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα είναι πολύ συμβατό με τη φιλοσοφία της κυβέρνησής μας, θα λειτουργήσει σε μεσοπρόθεσμη και μακροχρόνια βάση, με κύρια μέριμνα το να χτίζει τις αξίες της κρατικής ιδιοκτησίας και όλους τους πιθανούς συνδυασμούς.

Το τέταρτο κομβικό σημείο είναι η επιστροφή στην ανάπτυξη. Η διαχείριση δηλαδή όλων των δυνατοτήτων που υπήρχαν στην οικονομία. Θα σταθώ λίγο σε μερικούς από αυτούς. Για να επιστρέψουμε στην ανάπτυξη όσο το δυνατό νωρίτερα, ελπίζουμε μέσα στο ’16, λαμβάνουμε μια σειρά από μέτρα, τα οποία είχαν συμφωνηθεί, υπάρχουν στο πρόγραμμά μας: Όπως η κατάρτιση ενός αναπτυξιακού σχεδίου την άνοιξη του ’16, η ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων που είναι φιλικές προς τις επιχειρήσεις, η ενεργοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων και πόρων οι οποίοι μπορούν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της ρευστότητας στην οικονομία και να κινητοποιήσουν επενδύσεις.

Σε αυτό τον τέταρτο πολύ σημαντικό άξονα επιτρέψτε μου να σταθώ από τούδε και εξής στην ομιλία μου. Θα ξεκινήσω με το πρώτο και μείζον θέμα το οποίο αντιμετωπίσαμε το ’15 που ήταν η απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ, των ευρωπαϊκών δηλαδή ταμείων. Το 2015 ήταν κρίσιμη χρονιά διότι έκλεινε το προηγούμενο ΕΣΠΑ του ’7-13 και άνοιγε το καινούριο ΕΣΠΑ του ’15. Σ’ αυτό λοιπόν το μεταβατικό στάδιο και με δεδομένο ότι δεν υπήρχε αναβολή ή παράταση οποιασδήποτε μορφής, η κυβέρνηση έδωσε μια μεγάλη μάχη σε συνεργασία με την Κομισιόν και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων των οποίων η αρωγή ήταν εξαιρετική, καθοριστική και σημαντική. Πετύχαμε το β’ εξάμηνο του ’15, παρά τις οικονομικές δυσκολίες και τη δύσκολη οικονομική συγκυρία να πετύχουμε δύο πρωτιές, πρωτιά στην απορρόφηση πόρων του ’15, και δεύτερον πρωτιά στην απορρόφηση όλου του προγράμματος ’7-13 του παλιού ΕΣΠΑ.

Αυτό, γεννά αισιοδοξία για την έναρξη του νέου ΕΣΠΑ -υπενθυμίζω ότι η Ευρώπη πήρε δύο ευνοϊκές αποφάσεις, η μία είναι πολύ σημαντική για το νέο ΕΣΠΑ καθώς η Ελλάδα κατ’ εξαίρεση θα παίρνει ως προκαταβολή για το επόμενα δύο χρόνια αντί για 7%, 14%, γεγονός που σημαίνει ότι για το ’16 θα υπάρξει μια επιπρόσθετη ενίσχυση της τάξης των 2-2,5 δισ. ευρώ.

Το δεύτερο σημείο έχει να κάνει με τις ίδιες τις επιδόσεις της οικονομίας. Σας υπενθυμίζω ότι μετά την επιβολή των περιορισμών λόγω της οικονομικής συγκυρίας το καλοκαίρι, είχαμε προβλέψει ύφεση το ’15 της τάξεως του 2,5%. Αρχικά ήταν ανάμεσα στο 2,0 και στο 4,0 και η ύφεση το ’16 στο 0,5. Όμως το β’ εξάμηνο του ’16 δείχνει μια δυναμική στην οικονομία πολύ βελτιωμένη. Πρώτον διότι ο τουρισμός πήγε εξαιρετικά, δεύτερον διότι η μεταποίηση αυξήθηκε το β’ εξάμηνο κατά 4,6%, μια εντυπωσιακή επίδοση διότι οι εξαγωγές συνέχισαν την ανοδική τους τάση, φτάνοντας περίπου τα 16 δισ. ρεκόρ φέτος για τις πραγματικές εξαγωγές. Τέταρτον διότι προσπαθήσαμε από την πρώτη μέρα να εξομαλυνθεί πλήρως η λειτουργία μεγάλου τομέα της οικονομίας με κανένα περιορισμό δηλαδή στον τουρισμό, τη ναυτιλία, το εμπόριο, εισαγωγικό και εξαγωγικό και ορισμένους άλλους επίλεκτους τομείς της ελληνικής οικονομίας.

Ως εκ τούτου, ο αντίκτυπος ήταν πολύ μικρότερος απ’ ότι περίμεναν και οι επιδόσεις πολύ καλύτερες, ενώ το τελικό αποτέλεσμα είναι πάρα πολύ θετικό, διότι το ’15 θα κλείσει γύρω στο 0,7 – 0,6, δηλαδή σίγουρα κάτω από μία μονάδα. Αυτό σημαίνει ανάμεσα στα άλλα ότι το ’16 θα είναι εκ των πραγμάτων μια χρονιά με θετικό πρόσημο.

Με βάση αυτά τα δεδομένα η κυβέρνηση έχει αναλάβει 4 βασικές πρωτοβουλίες προκειμένου να ενισχυθεί το αναπτυξιακό κλίμα στην οικονομία. Το πρώτο είναι ο αναπτυξιακός νόμος. Η χώρα χρειάζεται αυτή τη στιγμή ένα πλαίσιο ώστε να στηριχθούν οι επενδύσεις. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι πολύ διαφορετικός από τους προηγούμενους. Αίρεται η τάση πως όλες οι επενδύσεις πρέπει να προσανατολίζονται πρωτίστως στο τουρισμό και στην ανανεώσιμη ενέργεια, που απορρόφησε το 80% των επενδύσεων. Ενσωματώνονται στον αναπτυξιακό νόμο οι εννέα κλάδοι που αποτελούν κοινό τόπο ότι έχουν τεράστια δυναμική για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας: μεταξύ αυτών, το αγροτοδιατροφικό σύστημα, η παραγωγή ορισμένων κλάδων φαρμακοβιομηχανίας κ.ά, το μεγάλο φάσμα καινοτομίας, τεχνολογίας κλπ.

Ο αναπτυξιακός νόμος θα στηριχθεί από όλο το φάσμα των ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων, ενώ θα εξασφαλίζει σταθερό οικονομικό και φορολογικό περιβάλλον για επτά χρόνια, και για παραγωγικές ελληνικές ξένες επενδύσεις - δηλαδή οι επενδύσεις θα είναι προστατευμένες στην αλλαγή του φορολογικού συστήματος.

Το τελευταίο σημείο είναι η απλοποίηση του νόμου. Οι δύο προηγούμενοι νόμοι ήταν εξαιρετικά γραφειοκρατικοί με πολλά προβλήματα στην υλοποίησή τους, με μεγάλες καθυστερήσεις, γραφειοκρατία και πολλά άλλα παράγωγα τα οποία θέλαμε να αποφύγουμε. Αυτό το κομμάτι απλοποιείται προκειμένου ο νόμος να είναι γρήγορος, διάφανος και αποτελεσματικός.

Η δεύτερη ενότητα έχει να κάνει με αλλαγές που υπάρχουν στη δημόσια σφαίρα της οικονομίας. Η πιο σημαντική αφορά το σύστημα των δημοσίων συμβάσεων και προμηθειών. Το νέο σύστημα αποφασίστηκε από κοινού με τους ευρωπαίους εταίρους και την Κομισιόν. Η χώρα δεσμεύτηκε για πλήρη ενοποίηση όλων των δημοσίων συμβάσεων οι οποίες θα γίνονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Θα υπάρξει ένα διάφανο, ενιαίο σύστημα πρόσβασης από όλους τους προμηθευτές, ειδική μέριμνα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Πρόκειται για μια διαδικασία και ένα σύστημα που θα καταπολεμήσει τη διαφθορά και τη διαπλοκή, την περιορισμένη συμμετοχή των προμηθευτών ιδιαίτερα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τον ανταγωνισμό, τη χαμηλή ποιότητα των ειδών που προμηθευόμαστε, τη γραφειοκρατία που έχει υψηλό διοικητικό κόστος.

Η τέταρτη ενότητα αφορά τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος φιλικού προς την επιχειρηματικότητα. Σας υπενθυμίζω ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε προχωρήσει στην απλοποίηση του συστήματος αδειοδότησης για την ενθάρρυνση και την ένταση του ανταγωνισμού και την εφαρμογή των περισσότερων από τις προτάσεις του ΟΟΣΑ όπως είχαν διατυπωθεί σε τρία διαδοχικά κείμενα. Αυτή την πολιτική συνεχίζουμε αναφέρομαι στην πρώτη και δεύτερη εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ, καθώς και σε δύο ακόμα παραμέτρους: πρώτον στην επαναξιολόγηση αυτών που κάνουμε για να δούμε αν ήταν αποτελεσματικά ή αν χρειάζονται επιπρόσθετα μέτρα και δεύτερον στη συμφωνία με τον ΟΟΣΑ να προχωρήσουμε σε μια εξειδικευμένη μελέτη του ανταγωνισμού σε κλάδους της ελληνικής οικονομίας όπως το εμπόριο, τις κατασκευές, το ηλεκτρονικό εμπόριο, στους τομείς της μεταποίησης.

Η τελευταία και σημαντική πρωτοβουλία που λαμβάνουμε είναι η ίδρυση αναπτυξιακού ταμείου. Η επιλογή που κάναμε είναι να αναβαθμιστεί το ΕΤΕΑΝ σε αναπτυξιακό ταμείο, καθώς το κενό εκδηλώθηκε πολύ έντονα την περίοδο που συζητούσμε το σχέδιο Γιούνκερ και πολλές άλλες πρωτοβουλίες. Η ροή των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων χρειάζεται έναν ενδιάμεσο φορέα ο οποίος θα μπορούσε να κινητοποιήσει καλύτερα ένα ευρύ φάσμα μικρομεσαίων επιχειρήσεων που δεν έχουν πρόσβαση σ’ αυτού του τύπου την χρηματοδότηση. Υπογραμμίζω αυτό διότι ήταν αποφασιστικό δείγμα προκειμένου να υπάρξει μία πολύ καλύτερη τόνωση της χρηματοδότησης κυρίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Τελευταίος και σημαντικότερος σταθμός σ’ αυτό τον οδικό χάρτη για την ανάπτυξη, που αποτελεί και την «αχίλλειο πτέρνα» του προηγούμενου μοντέλου ανάπτυξης, είναι οι εξαγωγές. Εκεί είναι το μεγάλο στοίχημα. Η εξαγωγική στρατηγική παραμένει στρατηγικός στόχος για την ελληνική οικονομία. Υπάρχουν πολλά βήματα που πρέπει να γίνουν και πρέπει να γίνουν γρήγορα από την πλευρά μας. Είμαστε απόλυτα προσανατολισμένοι στην ιδέα ότι αυτό το φάσμα των δραστηριοτήτων θα αποτελέσει μια μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη βιώσιμη μεταστροφή της οικονομίας στην ανάπτυξη.

Αν φίλες και φίλοι το ’15 ήταν μια χρονιά δύσκολη για την ευρύτερη περιοχή θέλω να υπογραμμίσω για πολλοστή φορά ότι η Ελλάδα αποτελεί πόλο σταθερότητας και αυτό δεν αφορά μόνο τον ευρύτερο τομέα της οικονομίας, αλλά αφορά πρωτίστως και την πολιτική σταθερότητα που προσφέρει η χώρα. Ο τρόπος με τον οποίο η χώρα αντιμετώπισε τεράστια προβλήματα, όπως το προσφυγικό, θυμίζει τις καλύτερες αξίες του ευρωπαϊκού πολιτισμού και τις αξίες της αλληλεγγύης απέναντι σε δοκιμαζόμενους λαούς και καταστάσεις. Σ’ αυτό λοιπόν τον πόλο σταθερότητας και πολιτικής και στον τρόπο που αντιμετωπίζεται σήμερα η Ελλάδα θα παραμείνει ένας παράγοντας σταθερότητας.

Το στοίχημα είναι μπροστά μας. Η Ελλάδα πρέπει να γυρίσει σελίδα. Χρειαζόμαστε μια ισχυρή και βιώσιμη ανάπτυξη με ένα ισχυρό πρόσημο κοινωνικής δικαιοσύνης και αλληλεγγύης.



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn