Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Ομιλία της Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκας. Τ. Κατσέλη στη Βουλή

Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου 2010

Αγαπητοί συνάδελφοι, στις κρίσιμες περιστάσεις απαιτούνται τολμηρές αποφάσεις, τολμηρές δράσεις.

Αυτό ακριβώς δεσμευτήκαμε προεκλογικά ότι θα κάνουμε και αυτό ακριβώς κάνουμε σήμερα με το νομοσχέδιο που συζητάμε.
Σε μια κρίσιμη καμπή η Κυβέρνηση παρεμβαίνει αποφασιστικά για να ενισχύσει τη ρευστότητα στην οικονομία και να αντιμετωπίσει την πρωτοφανή πιστωτική ασφυξία που απειλεί τις παραγωγικές τάξεις της χώρας μας.

Με την ευκαιρία της σημερινής συζήτησης θα ήθελα να καταστήσω σαφές ότι ο διάλογος για τις διατάξεις του νομοσχεδίου που συζητάμε σήμερα ήταν ιδιαίτερα χρήσιμος και εποικοδομητικός και θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συναδέλφους για τη συμβολή τους.

Έγινε διάλογος με τους πολίτες, διάλογος με τα επιμελητήρια της χώρας μας, διάλογος με τους φορείς της αγοράς, διάλογος με το τραπεζικό σύστημα. Οι συζητήσεις πλέον ολοκληρώθηκαν και είναι καιρός να πάρουμε αποφάσεις. Η Κυβέρνησή μας εισηγείται με βάση τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις έναντι των πολιτών που επιδοκιμάστηκαν από την πλειοψηφία των ψηφοφόρων στις 4 Οκτωβρίου. Το Κοινοβούλιο καλείται να νομοθετήσει με βάση τις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας, με βάση το δημόσιο συμφέρον. Το νομοσχέδιο που έχετε μπροστά σας είναι απολύτως συνεπές με όσα υποσχεθήκαμε προεκλογικά. Δίνουμε διέξοδο σε επιχειρήσεις που δοκιμάζονται από την κρίση, για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων αλλά και των ενήμερων οφειλών τους.

Οι τελευταίες νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατατέθηκαν ευνοούν ακόμα περισσότερο τις μικρές επιχειρήσεις που έχουν πραγματική ανάγκη ρύθμισης των οφειλών τους και ευνοούν επιχειρήσεις που είναι βιώσιμες, που είναι υγιείς και οι οποίες όμως, περιήλθαν, λόγω της κρίσης σε πρόσκαιρη αδυναμία να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους. Με τα κριτήρια και τις ασφαλιστικές δικλείδες που έχουμε θέσει αποκλείουμε περιπτώσεις καταχρηστικής εφαρμογής.

Επιπλέον, με τις νομοτεχνικές βελτιώσεις δίνουμε μία πειστική απάντηση σε ανησυχίες που είχαν εκφραστεί για ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις είτε στη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος είτε στην χρηματοπιστωτική σταθερότητα.
Θα πρέπει να σημειώσω και θα ήθελα να το τονίσω, ότι η νομοθετική ρύθμιση που συζητούμε σήμερα, το σχέδιο νόμου, είναι πράγματι ένα κείμενο πρωτοποριακό για τα δεδομένα της Ευρωζώνης. Είναι ένα νομοσχέδιο με το οποίο επιχειρείται για πρώτη φορά μία ουσιαστική διόρθωση των στρεβλώσεων που έχουν επέλθει στη χρηματοπιστωτική αγορά λόγω της κρίσης και για τις οποίες απαιτείται μία ρυθμιστική παρέμβαση της Κυβέρνησης, της πολιτείας. Γιατί αυτός είναι ένας από τους βασικούς ρόλους του κράτους, όταν υπάρχουν στρεβλώσεις στην αγορά να μπορεί να παρεμβαίνει.

Γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση υπήρξε αποτέλεσμα υπερβολικών κινδύνων που έμειναν κρυμμένοι μέσα στο πλέγμα των χρηματοοικονομικών καινοτομιών και των νέων προϊόντων που δημιούργησαν τα ίδια τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και με τα οποία κατέκλυσαν την αγορά. Υπήρξε ως αποτέλεσμα της απουσίας αποτελεσματικής ρύθμισης και της ενσυνείδητης αποδοχής χρηματοπιστωτικών οίκων που δρούσαν πέραν του ελέγχου των εποπτικών αρχών, είτε αυτά ήταν heads funds, είτε ήταν αυτά ιδιωτικά funds, είτε ήταν διαμεσολαβητές, είτε ήταν μεσίτες.

Γιατί, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το κόστος της κρίσης δεν μπορεί και δεν πρέπει να το πληρώσουν οι πολίτες, οι χιλιάδες επαγγελματίες, οι μικροί και μεσαίοι επιχειρηματίες, οι παραγωγικές και δημιουργικές δυνάμεις του τόπου. Πρέπει ως πολιτεία να τολμήσουμε.

Το σχέδιο νόμου επιτυγχάνει ταυτόχρονα δύο ζητούμενα και αυτές ήταν οι δύο προκλήσεις. Αφενός τη διοχέτευση ρευστότητας της οικονομίας, σε επιχειρήσεις δηλαδή που βρίσκονται και συνεισφέρουν στην παραγωγική διαδικασία και ανάπτυξη και αντιπαλεύουν τις επιπτώσεις της κρίσης. Αφετέρου, τη μείωση του συνολικού πιστωτικού κινδύνου στην οικονομία, με την αναστολή μετάπτωσης ενήμερων οφειλών βιώσιμων επιχειρήσεων, σε μη ενήμερη κατάσταση λόγω των προβλημάτων ρευστότητας.

Αν αδιαφορήσουμε γι’ αυτές τις επιχειρήσεις με το πρόσχημα ότι πρόκειται για ενήμερες οφειλές –πληρώνουν τις οφειλές τους, άρα γιατί πρέπει να τις ρυθμίσεις;- το πρόβλημα θα το συναντήσουμε μπροστά μας όλοι μας και κυρίως οι ίδιες οι τράπεζες. Τον πιστωτικό κίνδυνο των επιχειρήσεων τον προκαλεί κατά κύριο λόγο η μείωση της ρευστότητας. Αν δεν διοχετευθεί ρευστότητα στην αγορά έγκαιρα και αποτελεσματικά, οι επισφάλειες θα αυξηθούν σε μερικούς μήνες και θα έχουμε μεγαλύτερο κόστος και για το ίδιο το πιστωτικό σύστημα.

Ένα δεύτερο μέλημα στη διαμόρφωση του σχεδίου νόμου αποτέλεσε η αποφυγή δυσμενών επιπτώσεων για τη χρηματοοικονομική σταθερότητα. Διότι μία υπεύθυνη κυβέρνηση πρέπει να νοιάζεται και για τη ρευστότητα στην αγορά και για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας, αλλά και για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και για το τραπεζικό μας σύστημα. Μέσω της μείωσης του συνολικού πιστωτικού κινδύνου, ο κίνδυνος για τη χρηματοοικονομική σταθερότητα μειώνεται μεσοπρόθεσμα.

Οι ρυθμίσεις που κάνουμε είναι στοχευμένες με εξειδίκευση κριτηρίων, ώστε να περιορίζεται το πεδίο εφαρμογής και να μη δημιουργούνται οποιαδήποτε προβλήματα στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών.

Σε όσους αμφισβητούν την ανάγκη ρύθμισης και επιμένουν να αφεθούν τα πάντα στην αόρατη χείρα της αγοράς, θα τονίσω μόνο ένα στοιχείο που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στην έγκυρη Επιθεώρηση ECONOMIST. Σύμφωνα με πανευρωπαϊκή έρευνα της εταιρείας ερευνών γκάλοπ, η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα – μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου οι επιχειρηματίες αναφέρουν ως πρώτο και σοβαρότερο πρόβλημά τους τη δυσκολία πρόσβασης στη χρηματοδότηση. Αυτή την πρωτοφανή δυσλειτουργία και στρέβλωση της αγοράς θεωρούμε ότι έχουμε την υποχρέωση να την αντιμετωπίσουμε.

Σήμερα, αγαπητοί συνάδελφοι, έχετε μπροστά σας ένα απόλυτα ισορροπημένο κείμενο, ένα κείμενο συνεπές με τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, το οποίο είμαι βέβαιη ότι θα προσφέρει πραγματική διέξοδο στα προβλήματα χρηματοδότησης των μικρών επιχειρήσεων και επαγγελματιών.

Ας θυμηθούμε ότι ήδη από το Νοέμβριο του 2008 η κυβέρνηση τότε της Νέας Δημοκρατίας είχε εισηγηθεί την ψήφιση του σχεδίου νόμου για την ενίσχυση της ρευστότητας που εντέλει στην πράξη -όπως ακριβώς το είχαμε πει- αποδείχθηκε ψευδεπίγραφο και ανεπαρκές για την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Ήδη από τότε είχαμε προειδοποιήσει ότι η ρευστότητα δεν θα καταλήξει, έτσι όπως δινόταν, στην πραγματική οικονομία, αλλά θα μείνει στις ίδιες τις τράπεζες για να καλύψουν τα ανοίγματά τους.

Δυστυχώς, επιβεβαιωθήκαμε.

Είχαμε από τότε προτείνει ότι έπρεπε να δημιουργηθεί ένα ειδικό ταμείο, το Ταμείο Αναχρηματοδότησης Τραπεζών, το οποίο θα παρέχει εγγυήσεις ότι η ρευστότητα που δίνεται στις τράπεζες θα διοχετεύεται και στην πραγματική οικονομία. Δυστυχώς, δεν εισακουστήκαμε και δεν έγινε αυτό.

Γι’ αυτό και σήμερα λέμε ότι χρειάζεται μια πολιτική ενίσχυσης της ρευστότητας που έχει ως αποδέκτες κατευθείαν εκείνους που πραγματικά την έχουν ανάγκη: Τις επιχειρήσεις, τους επαγγελματίες, τους αγρότες.

Κανείς δεν μπορεί να κλείσει τα μάτια μπροστά σε μία αγορά που ασφυκτιά, σε πρακτικές που οδηγούν σε αποκλεισμούς, σε μία πιστωτική επέκταση που υποχωρεί στο 4% αντί του 10%, που προέβλεπαν ως αποτέλεσμα του πακέτου στήριξης των τραπεζών η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών και η Τράπεζα της Ελλάδος.

Το σχέδιο νόμου συνιστά την αφετηρία της υλοποίησης του προγράμματος της Κυβέρνησης για την τόνωση της αγοράς και την ανάπτυξη της οικονομίας. Δεν έχουμε ψευδαισθήσεις. Ξέρουμε ότι το παραγωγικό έλλειμμα που αντιμετωπίζει η χώρα μας, η κρίση ανταγωνιστικότητας που αντιμετωπίζει, δεν λύνεται μόνο από μέτρα παροχής ρευστότητας. Είναι, όμως, η παροχή ρευστότητας ένα σημαντικό βήμα για την αναθέρμανση της οικονομικής δραστηριότητας, ένα πρώτο μέτρο το οποίο θα συμπληρωθεί μέσα στους επόμενους δύο μήνες με τις πολιτικές που προωθούμε:

Πρώτον, για τη στοχευμένη παροχή εγγυήσεων του Ελληνικού Δημοσίου με αναμόρφωση και επέκταση του ΤΕΜΠΜΕ.

Δεύτερον, την τόνωση των δημόσιων επενδύσεων και την ενεργοποίηση του ΕΣΠΑ, με απλούστευση και επιτάχυνση των διαδικασιών που προβλέπονται και αναμόρφωση της προγραμματικής του βάσης.

Τρίτον, την αναμόρφωση του αναπτυξιακού νόμου, ώστε να χρηματοδοτεί έργα και δράσεις υψηλής προστιθέμενης αναπτυξιακής αξίας, με αιχμή την πράσινη ανάπτυξη και την στήριξη της απασχόλησης, παράλληλα με την απλούστευση όλων των διαδικασιών ίδρυσης, αδειοδότησης και λειτουργίας επιχειρήσεων.
Τέταρτον, την ενεργοποίηση νέων εργαλείων, κυρίως την δημιουργία του Ταμείου Αναχρηματοδότησης της Οικονομίας.

Πέμπτον, την αποτελεσματική εποπτεία της αγοράς.

Πέντε μεγάλες προτεραιότητες πολιτικής για το 2010 και θα έλεγα για το πρώτο εξάμηνο του 2010 από το Υπουργείο μας.
Οι διατάξεις του σχεδίου νόμου δίνουν τη δυνατότητα σε επιχειρήσεις, επαγγελματίες και αγρότες, που έχουν περιέλθει σε δυσχερή οικονομική θέση, μέσα από τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών τους προς τα πιστωτικά ιδρύματα και την αναστολή ή μετάθεση της εκπλήρωσης δανειακών τους υποχρεώσεων να ανασάνουν, να καλύψουν τις άμεσες ανάγκες τους, να επανασχεδιάσουν τις προτεραιότητές τους.

Το σχέδιο νόμου ρυθμίζει, καταρχήν, τις ληξιπρόθεσμες οφειλές επιχειρήσεων, επαγγελματιών και αγροτών που προκλήθηκαν μετά την 30η Ιουνίου του 2007, όπως η διάταξη τροποποιείται σήμερα με τις βελτιώσεις που καταθέσαμε, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός -όπως πολλοί συνάδελφοι στην Επιτροπή επισημάνατε- ότι ο δυσχερείς οικονομικές συνθήκες στη χώρα μας άρχισαν ήδη να διαμορφώνονται, πριν την επέλευση των δυσμενών επιπτώσεων της διεθνούς χρηματοπιστωτικής κρίσης. Υπαγωγή στη ρύθμιση μπορούν να ζητήσουν φυσικά ή νομικά πρόσωπα για κάθε σύμβαση δανείου ή πίστωσης που έχει καταστεί ληξιπρόθεσμη μετά τις 30 Ιουνίου του 2007 και δεν υπερβαίνει το 1.500.000 ευρώ. Η εξυπηρέτηση των οφειλών αυτών γίνεται με το συμβατικό επιτόκιο ενήμερης οφειλής, ενώ διαγράφονται οι τόκοι υπερημερίας και ανατοκισμού που σωρεύτηκαν κατά την προηγούμενη περίοδο.

Το σχέδιο νόμου επεκτείνει, μάλιστα, τις παραπάνω δυνατότητες ακόμη και σε οφειλές από δάνεια και πιστώσεις που κατέστησαν ληξιπρόθεσμα μετά την 1η Ιανουαρίου του 2005. Αυτό προκειμένου να δώσουμε και σε αυτές τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες τη δυνατότητα ανάκαμψης που ενδεχομένως εξαιτίας της επέλευσης της οικονομικής κρίσης δεν μπόρεσαν να έχουν.

Ο δανειολήπτης σε αυτή την περίπτωση, προκειμένου να ρυθμίσει τις παλαιότερες ληξιπρόθεσμες οφειλές, θα πρέπει να καταβάλει μέχρι τις 15 Μαΐου ένα ποσό ίσο με το 10% της οφειλής που προκύπτει, χωρίς να υπολογίζονται τόκοι υπερημερίας και ανατοκισμού. Το τελευταίο και ως ένα τεκμήριο ότι οι επιχειρήσεις αυτές είναι πράγματι ενεργές και βιώσιμες.
Μάλιστα, το σχέδιο νόμου δημιουργεί για αυτές τις οφειλές ένα πρόσθετο κίνητρο εξυπηρέτησης της ρύθμισης, καθώς η απαλλαγή από τους τόκους υπερημερίας και ανατοκισμού προϋποθέτει την εξόφληση της ληξιπρόθεσμης οφειλής τουλάχιστον κατά το ήμισυ.

Αγαπητοί συνάδελφοι, η ρευστότητα των επιχειρήσεων και των αγροτών ενισχύεται επίσης και μέσα από τη δυνατότητα ρύθμισης ακόμη και των ενήμερων οφειλών. Ο διατάξεις αυτές που αφορούν τις ενήμερες οφειλές στοχεύουν κατ’ εξοχήν στην προστασία των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων και των αγροτών που πραγματικά δυσκολεύονται στην ομαλή αποπληρωμή των υποχρεώσεών τους.

Ποιους αφορούν οι ρυθμίσεις αυτές;

Αφορούν επιχειρήσεις με βιβλία Γ’ κατηγορίας για δάνεια ως 350.000 ευρώ.

Αφορούν αγροτικούς συνεταιρισμούς για δάνεια μέχρι 350.000 ευρώ.

Αφορούν επιχειρήσεις με βιβλία Β’ κατηγορίας για δάνεια ως 200.000 ευρώ.

Αφορούν αγρότες χωρίς προϋποθέσεις.

Και αφορούν επιχειρήσεις που έχουν πληγεί από πυρκαγιές και φυσικές καταστροφές από το 2007 έως σήμερα.

Κάποιοι Εισηγητές μας ζήτησαν γενίκευση των διατάξεων για τις ενήμερες οφειλές. Κάτι τέτοιο, όμως, αγαπητοί συνάδελφοι, θα επιβάρυνε, κατά τη γνώμη μας, υπέρμετρα τους όρους κεφαλαιακής επάρκειας των πιστωτικών ιδρυμάτων και θα μπορούσε να είχε αρνητικά αποτελέσματα για την οικονομία μας.

Για αυτό και στο σχέδιο νόμου θέσαμε συγκεκριμένα κριτήρια και προϋποθέσεις, όσον αφορά στο πεδίο εφαρμογής αυτού του άρθρου, ώστε να προλάβουμε πιθανές βραχυπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις.
Θέσαμε συγκεκριμένους όρους και κριτήρια.

Ποια είναι αυτά;

Φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα.

Κύκλος εργασιών μέχρι 2,5 εκατομμύρια ευρώ για επιχειρήσεις με βιβλία τρίτης κατηγορίας.

Κύκλος εργασιών μέχρι 150.000 για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Μια ζημιογόνα χρήση το 2008 και δάνεια μέχρι 350.000 για επιχειρήσεις με βιβλία γ’ κατηγορίας και 200.000 ευρώ για τις λοιπές.

Αφορά επομένως επιχειρήσεις που είναι κατ’ εξοχήν μικρές, μικρομεσαίες και αυτά τα κριτήρια ουσιαστικά διαφυλάσσουν την εφαρμογή από οποιεσδήποτε αρνητικές επιπτώσεις.

Θα ήθελα ιδιαίτερα να επισημάνω ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με επιχειρήσεις που παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους και αυτό είναι ίσως και η ισχυρότερη απόδειξη ότι πρόκειται για πραγματικά βιώσιμες επιχειρήσεις. Βασική προϋπόθεση για την ένταξη στις ρυθμίσεις τόσο για τις ληξιπρόθεσμες όσο και για τις ενήμερες οφειλές είναι η κατοχή, όπως είπα, φορολογικής και ασφαλιστικής ενημερότητας.

Με συγκεκριμένες περαιτέρω προβλέψεις, το σχέδιο νόμου λαμβάνει μέριμνα και για την προστασία εκείνων που ενδέχεται να εκτεθούν σε αδικαιολόγητες πιέσεις στο προσεχές διάστημα από το κλείσιμο ή τη συρρίκνωση των πιστωτικών τους ορίων και αυτό είναι κάτι το οποίο δεν το τονίσαμε όσο θα έπρεπε πριν στη συζήτηση.

Σήμερα, πολλές επιχειρήσεις αιφνιδιάζονται από το ξαφνικό κλείσιμο ή τη μείωση των πιστωτικών ορίων των ανοικτών ή αλληλόχρεων λογαριασμών τους, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταποκριθούν στις τρέχουσες υποχρεώσεις τους. Αυτό μάλιστα συμβαίνει για λόγους που ελάχιστα συνδέονται με τη μείωση της πιστοληπτικής τους ικανότητας του δικαιούχου. Οι επιχειρήσεις αυτές εκτίθενται σε άμεσες αξιώσεις επιστροφής του κεφαλαίου που μπορούν να παραλύσουν τη λειτουργία τους, καθώς αδυνατούν πρόσκαιρα να ανταποκριθούν στις οφειλές τους, λόγω της οικονομικής κρίσης.

Το σχέδιο νόμου αποθαρρύνει τα πιστωτικά ιδρύματα από την απόσυρση της ρευστότητας από τις επιχειρήσεις, καθώς σε περίπτωση που αυτό συμβεί μέχρι τον Ιούνιο του 2011 η επιστροφή του ποσού ρυθμίζεται σε πέντε έτη.
Ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι ρυθμίσεις που αφορούν τον Τειρεσία. Ρυθμίσεις που αφορούν όχι μόνο τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, αλλά και τους ίδιους τους καταναλωτές.

Τα τελευταία έτη η επεξεργασία δεδομένων που αφορούν την οικονομική συμπεριφορά έχει διευρυνθεί με τα εσωτερικά συστήματα πιστοληπτικής αξιολόγησης, στο πλαίσιο της «Βασιλείας 2», αλλά και με ενεργοποίηση, όπως ξέρουμε, εταιριών που λειτουργούν αντίστοιχα αρχεία προσφέροντας και στα πιστωτικά ιδρύματα επαρκή και προωθημένη γνώση για την εκτίμηση του πιστοληπτικού κινδύνου.

Είναι όμως, αγαπητοί συνάδελφοι, ιδιαίτερα σημαντικό σε μια δημοκρατία να διασφαλιστεί, στο πλαίσιο της λειτουργίας των συστημάτων αυτών, η προστασία του πολίτη και των πιστοληπτών από την καταχρηστική χρήση των προσωπικών τους δεδομένων. Η διατήρηση στα εν λόγω αρχεία και η διαβίβαση προς τα πιστωτικά ιδρύματα πληροφοριών, που είναι ανεπίκαιρες ή δεν δικαιολογούν με βάση και τις επικρατούσες κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες τη βαρύτητά τους, μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις και, στο τέλος της γραφής, πλήττει την οικονομική τους ελευθερία.

Η διαγραφή, επομένως, των δυσμενών δεδομένων για όσους έχουν τακτοποιήσει ή θα τακτοποιήσουν εντός ορισμένου χρόνου τις υφιστάμενες ληξιπρόθεσμες οφειλές τους, συμβάλλει καθοριστικά στην αποτροπή τέτοιων αδικαιολόγητων παρενεργειών.
Θα ήθελα να το επισημάνω με έμφαση. Η διαγραφή δεν αφορά κακοπληρωτές. Αφορά εκείνους που κάτω από εξαιρετικά δυσχερείς οικονομικές συνθήκες κατάφεραν και ανταποκρίθηκαν –απλώς όμως με καθυστέρηση- στην εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους.

Σε συνθήκες κρίσης το στοιχείο της καθυστέρησης χάνει την αξία του, ως διαφοροποιητικό γνώρισμα, γιατί οι υπερενέργειες που δημιουργούνται και καταγράφονται δεν είναι αντιπροσωπευτικές για τη φερεγγυότητα μιας επιχείρησης.

Τι φταίει, κύριοι συνάδελφοι, μια επιχείρηση, όταν ο προμηθευτής της, εν μέσω κρίσης, κλείνει, αφήνοντας την απλήρωτη και ως εκ τούτου οι εισπράξεις στις οποίες υπολόγιζε δεν έγιναν και οι επιταγές, τις οποίες είχε εκδώσει, μένουν ακάλυπτες; Είναι ακραίο να αντιμετωπίζουμε τις περιπτώσεις αυτές με στερεότυπα περί κακοπληρωτών ή καλοπληρωτών, παραγνωρίζοντας την πραγματικότητα.

Η κάθε κρίση απαιτεί για την αντιμετώπισή της έκτακτα μέτρα πρόσκαιρου χαρακτήρα και τέτοιο είναι αυτό της γενικευμένης αμνηστίας που προτείνουμε.

Το σχέδιο νόμου αναμορφώνει περαιτέρω το πλαίσιο λειτουργίας των εν λόγω συστημάτων, μειώνοντας καταρχήν κατά ένα έτος τα χρονικά όρια επεξεργασίας των δεδομένων, για οφειλές που εξοφλήθηκαν με καθυστέρηση.
Θα ήθελα να υπενθυμίσω ότι ο εν λόγω περιορισμός τίθεται σε μια εποχή που έχει ενισχυθεί η επεξεργασία οικονομικών δεδομένων από τις τράπεζες με τις λεγόμενες λευκές λίστες. Είναι το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε για να αποκατασταθεί η ισορροπία.

Τέλος, το σχέδιο νόμου ενισχύει την ευθύνη των πιστωτικών ιδρυμάτων για την επικαιροποίηση των δεδομένων των οφειλετών, υποχρεώνοντας αυτά να ενημερώνουν άμεσα και χωρίς επιβάρυνση του οφειλέτη τα εν λόγω αρχεία για τις οφειλές που εξοφλήθηκαν.

Περαιτέρω, δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές να επιτυγχάνουν να μην εμφανίζονται στον Τειρεσία μέχρι την εκδίκαση των υποθέσεων, όταν οι απαιτήσεις πιθανολογούνται έντονα ως αβάσιμες. Ο Τειρεσίας πρέπει να παραμείνει εργαλείο για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας, αλλά όχι ένα μέσο καταναγκασμού αποπληρωμής αβάσιμων απαιτήσεων.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα απαντά σε σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν χιλιάδες συμπολίτες μας σε όλη την Ελλάδα. Δεν λύνει όλα τα προβλήματα, αλλά δίνει μια ανάσα σε αυτούς που νιώθουν τη θηλιά της πιστωτικής ασφυξίας να σφίγγει στο λαιμό τους. Είναι ώρα να λάβουμε τα απαραίτητα μέτρα για τη στήριξη της πραγματικής οικονομίας.

Είναι ώρα να βάλουμε τάξη στα δημοσιονομικά μας. Είναι ώρα να δράσουμε αποτελεσματικά, να διοχετεύσουμε ρευστότητα στη αγορά, να στηρίξουμε τις επενδύσεις, να αναθερμάνουμε την οικονομία. Αυτό πρέπει να κάνουμε αν θέλουμε σε λίγα χρόνια τα παιδιά μας να βρίσκουν δουλειά σε αυτόν τον τόπο. Για αυτό σας ζητώ να στηρίξετε το σχέδιο νόμου.

Ευχαριστώ πολύ.



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn