Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Ομιλία Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Λούκας Τ. Κατσέλη στo συνέδριο της εφημερίδας ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ «Τράπεζες και Οικονομία: Το επόμενο Βήμα»

Δευτέρα,  1 Φεβρουαρίου 2010

Την αισιοδοξία της για την προώθηση μεγάλων άμεσων επενδύσεων στη χώρα μας από επενδυτές του εξωτερικού εξέφρασε η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητα και Ναυτιλίας, Λούκα Τ. Κατσέλη από το βήμα του συνεδρίου της εφημερίδας ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ με θέμα «Τράπεζες και Οικονομία: Το επόμενο βήμα».

Ειδικότερα η κα Κατσέλη τόνισε τα εξής:

Στη χώρα μας θα γίνουν επενδύσεις. Αναφέρομαι σε άμεσες, ξένες επενδύσεις, φυσικά παραγωγικές . Υπάρχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον  από πάρα πολλούς ξένους επενδυτές οι οποίοι θέλουν να δραστηριοποιηθούν στη χώρα μας.

Και θα  γίνουν σύντομα ανακοινώσεις για μεγάλα επενδυτικά προγράμματα.  Αυτή τη στιγμή, σε συνεργασία με ξένους επενδυτές συζητάμε για πέντε μεγάλα επενδυτικά προγράμματα.

Το μεγάλο πρόβλημα των ξένων επενδυτών που θέλουν να κάνουν παραγωγικές επενδύσεις, είναι το ζήτημα της αδειοδότησης, αν θέλετε, είναι ένας βραχνάς.

Γι’  αυτό προτεραιότητά  μας είναι - σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία - να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες ίδρυσης και αδειοδότησης νέων επιχειρήσεων με νομοσχέδιο που θα φέρουμε σύντομα στη Βουλή. Στόχος μας είναι να καταργήσουμε ένα σωρό ενδιάμεσες διαδικασίες, ώστε από τα δώδεκα βήματα που χρειάζονται σήμερα για μία αδειοδότηση να καταλήξουμε σε ένα.

Στην ομιλία της η Υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας επεσήμανε, μεταξύ άλλων, πως η αναπτυξιακή  πολιτική υλοποιείται με 5 μεγάλες δέσμες πολιτικών για την επαναφορά της χώρας σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης:

  • Mε αύξηση των δημοσίων επενδύσεων ύψους 10, 3 δις το 2010, αναθεώρηση και αποτελεσματική εφαρμογή του ΕΣΠΑ 2007-2013 για την αναδιάρθρωση του παραγωγικού ιστού. Με αναμόρφωση του επενδυτικού νόμου και προώθηση των συμπράξεων  δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων και την ανάπτυξη συνεργασιών  με τον ιδιωτικό τομέα σε διάφορους τομείς. Με την υλοποίηση του Ελληνικού Αναπτυξιακού Ταμείου, οι  προεργασίες για την υλοποίηση του έργου προχωρούν με γοργούς ρυθμούς.  Το Ταμείο, ως χρηματοδοτικό εργαλείο, θα λειτουργήσει καταλυτικά για επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα, προωθώντας νέα μοντέλα χρηματοδότησης.
  • Με  απλούστευση όλων των διαδικασιών  ίδρυσης, αδειοδότησης και λειτουργίας  των επιχειρήσεων για την ενίσχυση  της επιχειρηματικότητας και  των ιδιωτικών επενδύσεων. Με κατάργηση των πολυδαίδαλων  και πολύπλοκων  διαδικασιών που αποτρέπουν  πρωτοβουλίες για παραγωγικές επενδύσεις, και αυξάνουν το κόστος της επιχειρηματικής δράσης. Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2010.
  • Με  ενίσχυση της εξωστρέφειας ,  προώθηση  των εξαγωγών μας και προσέλκυση  ξένων άμεσων επενδύσεων. Στοχεύουμε μέσα στα επόμενα 5 χρόνια πραγματικά να έχει γίνει ένα μεγάλο βήμα, ώστε η χώρα μας στο σταυροδρόμι των τριών Ηπείρων να γίνει ένας πόλος προσέλκυσης επενδύσεων και εξαγωγής ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών για την ευρύτερη αγορά τόσο της Ευρώπης, όσο και την περιφερειακή αγορά της Ν.Α. Ευρώπης και της Μεσογείου. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ξαναδούμε το ρόλο του Ελληνικού χρηματιστηρίου ως διεθνές Ελληνικό χρηματιστήριο στην ευρύτερη περιφερειακή αγορά της ΝΑ Ευρώπης.
  • Με  εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον  ανταγωνισμό, σταδιακό άνοιγμα των κλειστών αγορών και επαγγελμάτων και αποτελεσματική εποπτεία στις αγορές. Προχωράμε στη δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για τον αντιμονοπωλιακό έλεγχο που θα εποπτεύει την αγορά και τις εναρμονισμένες πρακτικές. Αναθεωρούμε και εκσυγχρονίζουμε το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού έτσι ώστε πραγματικά να μπορεί να ασκεί αποτελεσματικά, χωρίς καθυστερήσεις και ανεξάρτητα το ρόλο της.
  • Με αύξηση της παραγωγικότητας και  της διαφάνειας μέσω εισαγωγής σύγχρονων εργαλείων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για κρατικές προμήθειες, διακίνηση φαρμάκων , ηλεκτρονική συνταγογράφηση κλπ.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κυρίες  και Κύριοι.

Χαιρετίζω την πρωτοβουλία της Απογευματινής  να διοργανώσει το συνέδριο αυτό με θέμα τη σχέση τραπεζών και οικονομίας  στη σημερινή δύσκολη συγκυρία με στόχο τη σύνθεση εκτιμήσεων και  προτάσεων για το επόμενο βήμα και για τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν ώστε να αποκατασταθεί  η σταθερότητα και η ομαλή  και αποτελεσματική λειτουργία του  χρηματοπιστωτικού συστήματος αλλά και της οικονομίας.

Το βασικό συμπέρασμα από την πρόσφατη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση αλλά και  τις επιπτώσεις της  είναι  ότι απαιτούνται καλά σχεδιασμένες παρεμβάσεις και συντονισμένες κινήσεις ώστε ν’ αναπτύσσονται υποστηρικτικές συνέργειες  μεταξύ των τριών  πυλώνων του οικονομικού συστήματος, δηλαδή των Καταναλωτών, των Επιχειρήσεων  και του  Χρηματοπιστωτικού Συστήματος. Ώστε  η λειτουργία του ενός να μην αποσταθεροποιεί ή υπονομεύει τη λειτουργία του άλλου. Με απλά λόγια το συμπέρασμα είναι ένα: καταναλωτές, επιχειρήσεις και τραπεζικό σύστημα βρισκόμαστε στο ίδιο καράβι. Αντιμετωπίζουμε κοινές προκλήσεις και γι’ αυτό πρέπει να αναζητήσουμε κοινά αποδεκτές λύσεις . Μέτρα και πρακτικές που μετακυλύουν  μονοσήμαντα τα βάρη στις πλάτες του άλλου, αποτελούν συνταγή αποσταθεροποίησης και αποτυχίας.

Χαρακτηριστικό  παράδειγμα από τη διεθνή εμπειρία η τιτλοποίηση επισφαλών τοποθετήσεων στις αγορές στεγαστικών δανείων στις ΗΠΑ μετά από μια περίοδο αλόγιστης πιστωτικής επέκτασης και χρηματοοικονομικής μόχλευσης . Όταν έσκασε η φούσκα , η κρίση εξελίχθηκε με αστραπιαία ταχύτητα  σε κρίση φερεγγυότητας μεγάλων πιστωτικών ιδρυμάτων , κρίση εμπιστοσύνης στις διατραπεζικές συναλλαγές, παγκόσμια κρίση ρευστότητας, και τέλος κρίση στην παγκόσμια πραγματική οικονομία. Η μείωση ρευστότητας προς επιχειρήσεις και καταναλωτές δημιούργησε με τη σειρά της νέες επισφάλειες διευρύνοντας τον πιστωτικό κίνδυνο και αυξάνοντας τους κινδύνους για τους ισολογισμούς  και τις μελλοντικές απαιτήσεις κεφαλαιοποίησης των Τραπεζών.

Κάτι  ανάλογο εξακολουθεί και γίνεται στην Ελλάδα . Αν και η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση βρήκε τις Ελληνικές τράπεζες σε προνομιακή θέση με υψηλούς δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας και ρευστότητας, και παρά την παροχή ρευστότητας προς αυτό ύψους 28 δις από το Ελληνικό δημόσιο ως αντιστάθμισμα για την κρίση ρευστότητας στην διατραπεζική αγορά, το Ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα μείωσε απότομα τη διοχέτευση ρευστότητας προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά μετακυλύοντας το βάρος της προσαρμογής στην πραγματική οικονομία.

Έτσι, ο ρυθμός πιστωτικής επέκτασης μειώθηκε απότομα στο 4% το 2009  έναντι πρόβλεψης της  Τράπεζας της Ελλάδος για 10%  . Αξίζει να θυμηθούμε ότι τo 2007, ο ρυθμός πιστωτικής επέκτασης ξεπερνούσε το 25% ! Με στοιχεία του οκταμήνου του 2009 , σημειώθηκε μείωση των χρηματοδοτήσεων προς επιχειρήσεις κατά 0,2% ενώ προς τη βιομηχανία κατά 2%. Ταυτόχρονα σημειώθηκε

στασιμότητα της καταναλωτικής πίστης, ιδιαίτερα σε   κάρτες  και τα συνήθη καταναλωτικά δάνεια .  Μόνες εξαιρέσεις α) η αύξηση κατά 6% των καταναλωτικών δανείων με διάρκεια άνω των 5 ετών που αφορά είτε συγκέντρωση οφειλών, με μεγαλύτερες όμως εξασφαλίσεις, είτε αναχρηματοδότηση από τις τράπεζες δανείων συνήθως με κάποια προβλήματα, πράγμα που διευκολύνει τους πιστούχους αλλά μειώνει, έστω πρόσκαιρα και τις επισφάλειες των τραπεζών και β)η αύξηση κατά 1,8% των στεγαστικών δανείων, λόγω και της μείωσης των μέσων επιτοκίων σε 3,85%. Οι τράπεζες χρηματοδότησαν τον τλευταίο χρόνο κυρίως ό,τι ήταν πλήρως εξασφαλισμένο.

Αποτέλεσμα  αυτής της απότομης μετακύλησης να παρατηρείται σήμερα ανεπάρκεια ρευστότητας και πιστωτική ασφυξία οξύνοντας τις  αρνητικές συνέπειες στην οικονομική δραστηριότητα .

Η κρίση στην πραγματική οικονομία

Η πραγματική μείωση του ΑΕΠ για όλο το έτος εκτιμάται στο 1,2%.

Ο ακαθάριστος  σχηματισμός παγίου κεφαλαίου μειώθηκε , σε σταθερές τιμές περίπου κατά 19%, με σημαντικότερη συρρίκνωση να εντοπίζεται στις επενδύσεις στον τομέα της στέγασης (-22,5% το α’ 9μηνο 2009), στα μηχανήματα (-21,3% το α’ 9μηνο 2009) και στον εξοπλισμό μεταφορών (- 19,1% το α’ 9μηνο 2009).

Οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών το 2009  μειώθηκαν κατά 16%.

Η κάθετη πτώση της οικονομικής δραστηριότητας οδήγησε σε αύξηση του ποσοστού  ανεργίας  πάνω από το 9%.

Δεν πρέπει, επομένως, να μας εκπλήσσει το γεγονός ότι το 2009, η αξία των ακάλυπτων επιταγών ξεπέρασε τα 3 δις. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 130% σε σχέση με το 2008 που κινείτο στα 1,3 δις ευρώ.

Κυρίες  και Κύριοι,

Αυτό  που αβίαστα προκύπτει από τα παραπάνω, είναι ότι υπάρχει συστημική διασύνδεση μεταξύ χρηματοπιστωτικού συστήματος και οικονομίας . Ότι η ανταγωνιστικότητα της πραγματικής οικονομίας επηρεάζει άμεσα την ανταγωνιστικότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Kαι το αντίθετο: η ανταγωνιστικότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος εξαρτάται από τη δυναμική και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

Όταν  το χρηματοπιστωτικό σύστημα λειτουργεί με όρους υγιούς ανταγωνισμού και διασφαλίζεται η απρόσκοπτη ροή πιστώσεων προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά , τότε ενισχύεται η ανταγωνιστικότητα της πραγματικής οικονομίας. Από την άλλη, πολιτικές που τονώνουν την αγορά, που ενισχύουν βιώσιμους κλάδους και επιχειρήσεις, που αναθερμαίνουν την οικονομική δραστηριότητα και στηρίζουν την πραγματική οικονομία, στηρίζουν ουσιαστικά και το χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Ποιο  είναι επομένως το επόμενο βήμα ;

Το επόμενο  βήμα δεν μπορεί να είναι άλλο από  ένα τρίπτυχο συνεκτικών δράσεων  που μειώνουν τον πιστωτικό κίνδυνο  στην οικονομία , αυξάνουν την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών και στηρίζουν την πραγματική οικονομία.

Για να γίνει πιο ξεκάθαρη η στρατηγική αρκεί μία προσημείωση.

Θα μπορούσαμε να παρομοιάσουμε τον πιστωτικό κίνδυνο σε μια οικονομία   με ένα βράχο  που επικρέμεται και απειλεί την «εύθραυστη επιφάνεια» της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας. Δημιουργία υπερβολικών πρόσθετων επισφαλειών για το χρηματοπιστωτικό σύστημα ισοδυναμεί με πτώση του βράχου, δηλαδή αυτό που αποκαλούμε «αποκρυστάλλωση» πιστωτικού κινδύνου. Η κεφαλαιακή βάση τραπεζών αποτελεί το «μαξιλάρι» για την προστασία της  εύθραυστης επιφάνειας από το βράχο .

Τόσο το πάχος όσο και η ποιότητα του μαξιλαριού , δηλαδή  των τραπεζικών ιδίων κεφαλαίων ,αποτελούν αναγκαία μεν αλλά όχι και  ικανή  προϋπόθεση για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας. Οσο πιο μεγάλος είναι ο συνολικός πιστωτικός κίνδυνος στην πραγματική οικονομία – όσο πιο μεγάλο δηλαδή  το μέγεθος του αιωρούμενου βράχου – τόσο μεγαλύτερος γίνεται ο κίνδυνος και τόσο πιο μεγάλη η κεφαλαιακή βάση που απαιτείται για να διασφαλισθεί η χρηματοπιστωτική σταθερότητα.

Τι επιβάλλεται επομένως να κάνουμε;

Πρώτον, να συμβάλλουμε στην μείωση του συνολικού πιστωτικού κινδύνου στην πραγματική οικονομία, πριν η κεφαλαιακή βάση του τραπεζικού συστήματος δεχτεί τους κραδασμούς της «πτώσης» των επισφαλειών. Και δεύτερον : δεδομένου του σημερινού και μελλοντικού κινδύνου να εξασφαλίσουμε το κατάλληλο μαξιλάρι.

Η συζήτηση για το χρηματοπιστωτικό σύστημα  τόσο διεθνώς όσο και στη χώρα μας  συνήθως επικεντρώνεται σχεδόν κατ αποκλειστικότητα στη δεύτερη προτεραιότητα, δηλαδή στο μαξιλάρι , στην κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών. Από τα 28 δις ευρώ που διατέθηκαν στις Τράπεζες είναι γνωστόν ότι αυτές χρησιμοποίησαν μόλις 12-13 δις. Από αυτά τα 4 ενίσχυσαν τον δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας τους, ενώ τα 9 στο σύνολό τους σχεδόν χρησιμοποιήθηκαν για την επαναχρηματοδότηση του δημοσίου μέσω της αγοράς τίτλων, στηρίζοντας με αυτόν τον τρόπο και την κερδοφορία των Τραπεζών . Αγοράζοντας τίτλους του δημοσίου με επιτόκια από 3-5,5%, οι Τράπεζες  επαναχρηματοδοτήθηκαν μέσω της ΕΚΤ με 1-1,5%. Η διαφορά αποτέλεσε το κέρδος τους, μια πηγή εσόδων μη επαναλαμβανόμενη.

Ομοίως η ρευστότητα από τιτλοποιήσεις  και υβριδικά, κάλυψε κυρίως  τις ανάγκες των μεγάλων τραπεζών στη ΝΑ Ευρώπη αλλά και μελλοντικές εξασφαλίσεις, δεδομένου ότι η ΤτΕ προέβλεπε εδώ και καιρό  περαιτέρω αύξηση των μέσων επισφαλειών από 4% το 2008 στο 7% περίπου το 2009.

Ένα είναι  βέβαιο: ότι δεν διοχετεύθηκε ρευστότητα στην αγορά ακόμα και όταν αυτό επιχειρήθηκε να γίνει με την εγγύηση  του Δημοσίου . Η χρήση πχ. του  ΤΕΜΠΜΕ ήταν τέτοια  ώστε  βασικά δεν δόθηκε φρέσκο χρήμα στην αγορά, αλλά έγινε ανακύκλωση υφιστάμενων οφειλών με την εγγύηση του δημοσίου. Αυτό οφείλεται στις προϋποθέσεις του ΤΕΜΠΜΕ, οι οποίες δεν προέβλεπαν ότι έστω ένα μικρό ποσοστό θα αφορά αύξηση των υφιστάμενων χρηματοδοτήσεων. Το ίδιο λάθος έγινε και με το πακέτο των 2 δισ. ευρώ που εδόθη  για το σύνολο των επιχειρήσεων, το οποίο μοναδικό στόχο έχει τη διατήρηση των θέσεων εργασίας. Μη τροφοδοτώντας με νέο χρήμα την αγορά δεν δημιουργήθηκαν συνθήκες εξόδου από την ύφεση.

Επιβάλλεται επομένως να συνεχιστεί η διασφάλιση της κεφαλαιακής επάρκειας των  τραπεζών. Απαιτείται διαφάνεια στην παροχή στοιχείων, σωστή ενημέρωση  και δημιουργία ικανών προβλέψεων για  κάλυψη μελλοντικών επισφαλειών.

Αντίθετα όμως, ούτε στην Ελλάδα ούτε στις περισσότερες Ευρωπαικές χώρες προωθήθηκαν πολιτικές μείωσης του συνολικού πιστωτικού κινδύνου.

Τι πρέπει να κάνουμε για τη μείωση του συνολικού πιστωτικού κινδύνου στην οικονομία ;

Πρώτον , Να προωθήσουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται όλα τα απαραίτητα μέτρα για μια βιώσιμη δημοσιονομική εξυγίανση που θα αποκλιμακώσει το  εύρος αλλά και το κόστος δανεισμού του Ελληνικού δημοσίου Και αυτό κάνουμε με την υλοποίηση του Προγράμματος Σταθερότητας και Ανάπτυξης.

Δεύτερον, να  διοχετεύσουμε επαρκή ρευστότητα στην αγορά εν μέσω κρίσης καθώς  γνωρίζουμε καλά ότι την αποκρυστάλλωση του πιστωτικού κινδύνου προκαλεί κατά κύριο λόγο η έλλειψη ρευστότητας. Είναι απαραίτητο να διοχετεύσουμε ρευστότητα σε  επιχειρήσεις και σε νοικοκυριά   που συνεισφέρουν στην παραγωγική διαδικασία και ανάπτυξη, αντιπαλεύοντας τις επιπτώσεις της κρίσης. Ώστε να μην μετατραπούν τυχόν ενήμερες οφειλές βιώσιμων επιχειρήσεων σε μη ενήμερη κατάσταση λόγω  προβλημάτων ρευστότητας. Και να μην αποκλειστούν από την οικονομική ζωή νοικοκυριά που βρέθηκαν σε κατάσταση υπερχρέωσης αλλά να ενταχθούν σ’ αυτή συνεισφέροντας στην οικονομική δραστηριότητα και στο πιστωτικό σύστημα. Κι΄αυτό κάναμε με το νόμο που ψηφίσθηκε πρόσφατα για την ρύθμιση οφειλών  επιχειρήσεων, επαγγελματιών  και αγροτών καθώς και με το σχέδιο νόμου που κατατίθεται εντός των ημερών για την ρύθμιση χρεών υπερχρεωμένων νοικοκυριών.

Τέλος ο πιστωτικός κίνδυνος στην οικονομία  θα μειωθεί ουσιαστικά όταν τεθούν οι βάσεις για μια βιώσιμη αναπτυξιακή  δυναμική που θα αποφέρει ικανοποιητικά  έσοδα και συναλλαγματικές εισπράξεις στο μέλλον ικανές να χρηματοδοτήσουν  τις δαπάνες και τις εισαγωγές  που πραγματοποιούνται. Γι’ αυτό άλλωστε στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης δίνουμε ιδιαίτερο βάρος στην προώθηση ενός νέου προτύπου ανάπτυξης με αιχμή την πράσινη ανάπτυξη . Γι αυτό άλλωστε, η δημοσιονομική εξυγίανση και η αναπτυξιακή πολιτική τίθενται ως αναπόσπαστοι και αλληλένδετοι πυλώνες της στρατηγικής της χώρας.

Η αναπτυξιακή  πολιτική υλοποιείται με 5 μεγάλες δέσμες πολιτικών για την επαναφορά της χώρας σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης.

1. Mε αύξηση των δημοσίων επενδύσεων ύψους 10, 3 δις το 2010, αναθεώρηση και αποτελεσματική εφαρμογή του ΕΣΠΑ 2007-2013 για την αναδιάρθρωση του παραγωγικού ιστού. Με αναμόρφωση του επενδυτικού νόμου και προώθηση των συμπράξεων  δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων και την ανάπτυξη συνεργασιών  με τον ιδιωτικό τομέα σε διάφορους τομείς. Με την υλοποίηση του Ελληνικού Αναπτυξιακού Ταμείου, οι  προεργασίες για την υλοποίηση του έργου προχωρούν με γοργούς ρυθμούς.  Το Ταμείο, ως χρηματοδοτικό εργαλείο, θα λειτουργήσει καταλυτικά για επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα, προωθώντας νέα μοντέλα χρηματοδότησης.

2. Με  απλούστευση όλων των διαδικασιών  ίδρυσης, αδειοδότησης και λειτουργίας  των επιχειρήσεων για την ενίσχυση  της επιχειρηματικότητας και  των ιδιωτικών επενδύσεων. Με κατάργηση των πολυδαίδαλων  και πολύπλοκων  διαδικασιών που αποτρέπουν  πρωτοβουλίες για παραγωγικές επενδύσεις, και αυξάνουν το κόστος της επιχειρηματικής δράσης. Οι νομοθετικές πρωτοβουλίες θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το καλοκαίρι του 2010.

3.Με  ενίσχυση της εξωστρέφειας ,  προώθηση  των εξαγωγών μας και προσέλκυση  ξένων άμεσων επενδύσεων. Στοχεύουμε μέσα στα επόμενα 5 χρόνια πραγματικά να έχει γίνει ένα μεγάλο βήμα, ώστε η χώρα μας στο σταυροδρόμι των τριών Ηπείρων να γίνει ένας πόλος προσέλκυσης επενδύσεων και εξαγωγής ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών για την ευρύτερη αγορά τόσο της Ευρώπης, όσο και την περιφερειακή αγορά της Ν.Α. Ευρώπης και της Μεσογείου. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ξαναδούμε το ρόλο του Ελληνικού χρηματιστηρίου ως διεθνές Ελληνικό χρηματιστήριο στην ευρύτερη περιφερειακή αγορά της ΝΑ Ευρώπης.

4.Με  εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον  ανταγωνισμό, σταδιακό άνοιγμα των κλειστών αγορών και επαγγελμάτων και αποτελεσματική εποπτεία στις αγορές. Προχωράμε στη δημιουργία ειδικής υπηρεσίας για τον αντιμονοπωλιακό έλεγχο που θα εποπτεύει την αγορά και τις εναρμονισμένες πρακτικές. Αναθεωρούμε και εκσυγχρονίζουμε το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού έτσι ώστε πραγματικά να μπορεί να ασκεί αποτελεσματικά, χωρίς καθυστερήσεις και ανεξάρτητα το ρόλο της.

5 . Με αύξηση της παραγωγικότητας και  της διαφάνειας μέσω εισαγωγής σύγχρονων εργαλείων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για κρατικές προμήθειες, διακίνηση φαρμάκων , ηλεκτρονική συνταγογράφηση κλπ.

Κυρίες  και Κύριοι,

Πρωτοβουλίες  μακρόπνοου χαρακτήρα, και δη εν ώρα  κρίσης, αποτελούν αναμφίβολα και  τις καλύτερες ευκαιρίες για  να ενώσουν τις δυνάμεις τους αξιόπιστοι σύμμαχοι. Και το Ελληνικό τραπεζικό σύστημα αποτελεί διαχρονικό συνοδοιπόρο του κράτους σε θέματα ανάπτυξης.

Η Κυβέρνηση  θα προωθεί τις πολιτικές της για την δημοσιονομική εξυγίανση, για την αναθέρμανση της οικονομικής δραστηριότητας και την προώθηση της ανάπτυξης. Το τραπεζικό σύστημα θα πρέπει να εξακολουθήσει να δρα έγκαιρα και αποτελεσματικά για τη διατήρηση της κεφαλαιακής επάρκειας αλλά και την διοχέτευση επαρκούς ρευστότητας στην αγορά . Η Τράπεζα Ελλάδος θα πρέπει να εντατικοποιήσει τις προσπάθειές της ώστε και η κεφαλαιακή επάρκεια να είναι εξασφαλισμένη και ο πιστωτικός κίνδυνος να είναι περιορισμένος. Προϋπόθεση γι αυτό αποτελεί ένα αξιόπιστο και αποτελεσματικό σύστημα εποπτείας. Σήμερα η πληροφόρηση είναι περιορισμένη ενώ τόσο η αρχιτεκτονική εποπτείας του χρηματοπιστωτικού συστήματος όσο και οι κανόνες λειτουργίας του μπορούν και πρέπει να βελτιωθούν . Το σημερινό σύστημα είναι κατακερματισμένο μεταξύ τεσσάρων εποπτικών αρχών για τους οργανισμούς, τις επενδυτικές υπηρεσίες, τις ασφαλιστικές υπηρεσίες και τα ασφαλιστικά ταμεία με αποτέλεσμα να μην διασφαλίζεται ούτε επαρκής διαφάνεια ούτε  εποπτική επάρκεια.

Επίλογος

Κυρίες  και Κύριοι,

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε είναι μεγάλες. Η Κυβέρνηση αποδεικνύει καθημερινά ότι μπορεί να προωθήσει τις μεγάλες εκείνες τομές που έχει ο τόπος, ώστε η χώρα να επανέλθει σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης, σταθερότητας και κοινωνικής συνοχής. Κυβέρνηση, Τράπεζα της Ελλάδος,  Χρηματοπιστωτικό σύστημα και παραγωγικοί φορείς, καλούμεθα να συνεργαστούμε στενά ώστε να στηρίξουμε την έξοδο της χώρας μας από την κρίση. Μπορούμε να το καταφέρουμε.

Σας ευχαριστώ.



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn