Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Συνέντευξη του ΥΠΑΑΝ Νίκου Δένδια στον ΑΘΗΝΑ 9,84

 

Συνέντευξη του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Νίκου Δένδια
στον ΑΘΗΝΑ 9,84 και στη δημοσιογράφο Νόνη Καραγιάννη

 dendias-dilwseisΝ. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Καλημερίζουμε τον Υπουργό Ανάπτυξης τον κ. Νίκο Δένδια. Καλημέρα σας κ. Υπουργέ, καλή εβδομάδα.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Καλημέρα σας και καλημέρα στους ακροατές σας. Καλή εβδομάδα. Χρόνια πολλά σε όσους και όσες γιόρταζαν χθες.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Να είστε καλά.

                                Τώρα επειδή μιλάτε στο ραδιοφωνικό σταθμό της Αθήνας, να πω ότι θα αλλάξετε και εκλογική περιφέρεια. Έτσι δεν είναι; Επειδή θα έρθ ετε στην Αθήνα, γι’ αυτό το λέω δηλαδή…

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Θα με υποστείτε φοβούμαι. Η απόφαση του Προέδρου της Ν.Δ.  του κ. Σαμαρά είναι ότι θα πολιτευτώ στη Β’ Αθηνών. Κατά συνέπεια ….

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Κατά συνέπεια μιλάτε στο σωστό σταθμό. Στο σταθμό της Αθήνας.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Να είστε καλά.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Εκλογές πότε θα έχουμε;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Εγώ δεν μπορώ να ξέρω, γιατί δεν είμαι μάντης. Μπορώ να σας απαντήσω όμως πότε είναι χρήσιμο να έχουμε: Το 2016. Νομίζω ότι οτιδήποτε νωρίτερα θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα και στη χώρα και στην οικονομία και τελικά στην κοινωνία.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Η πρόβλεψη όμως γι’ αυτό το μαγικό αριθμό των 180 κ. Υπουργέ;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Τι να σας πω; Το να προβλέπεις,  ιδίως τέτοια πράγματα,  νομίζω ότι δεν είναι χρήσιμο. Εγώ το μόνο που μπορώ να πω και στους συναδέλφους και στην κοινωνία είναι ότι δεν είναι ωφέλιμο αυτή τη στιγμή, κατ’ αρχήν θεσμικά, το να χρησιμοποιούμε την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας για να προκαλέσουμε βουλευτικές εκλογές, Δεν είναι στο πνεύμα του Συντάγματος. Το πνεύμα του Συντάγματος είναι τελείως διαφορετικό.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Είναι στην τρίτη περίπτωση το σχετικό άρθρο. Έτσι δεν είναι;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Δεν λέω ότι είναι εκτός του γράμματος του Συντάγματος, λέω του πνεύματος. Δηλαδή ο συνταγματικός νομοθέτης τους 180 δεν τους έβαλε για να προκαλεί όποιος θέλει εκλογές. Τους έβαλε για να υπάρχει ευρύτερη συναίνεση γύρω από τα πρόσωπα που θα επιλεγούν ως αρχηγοί του κράτους.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Προφανώς.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Αλλά εκτός από αυτό, νομίζω ότι όλοι βλέπουμε, όλοι,  και ο τελευταίος άνθρωπος, ότι η οικονομία είναι σε ένα πάρα πολύ ευαίσθητο σημείο. Επίσης όλοι βλέπουμε, ανεξαρτήτως ποιος το ομολογεί, ποιος δεν το ομολογεί, ότι βγαίνουμε από την κρίση και ότι υπάρχουν προοπτικές ανάκαμψης. Σοβαρές προοπτικές.

                                Και όλοι βλέπουμε ότι ένα πράγμα μπορεί να το καταστρέψει αυτό: Η αστάθεια. Είναι σοβαρό να πάμε να την προκαλέσουμε; Η γνώμη μου είναι ότι ακόμη και ο ΣΥΡΙΖΑ έχει συμφέρον να μην γίνουν εκλογές.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Γιατί το λέτε αυτό;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Γιατί νομίζω ότι και ο ΣΥΡΙΖΑ, εάν ελπίζει ότι μπορεί να κερδίσει κάποτε, θα ήταν λογικό να ελπίζει ότι θα κερδίσει υπό συνθήκες που έχει αποκατασταθεί η ομαλότητα στην αγορά. Αυτή τη στιγμή,  και εάν ακόμα αυτό το προβάδισμα που έχει στις δημοσκοπήσεις υποθέσουμε ότι θα επαληθευτεί - εγώ δεν το πιστεύω, αλλά ας υποθέσουμε για λόγους άσκησης της συζήτηση, ότι θα πραγματοποιηθεί -  ο ΣΥΡΙΖΑ νομίζει ότι θα ωφελούσε την δική του παρουσία στη δημόσια ζωή μια ασταθής κατάσταση, στην οποία αυτός θα ήταν πρώτο κόμμα και  κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να σχηματιστεί, η οικονομία θα έμπαινε σε προβλήματα, το τραπεζικό σύστημα σε όποια αναζήτηση σταθερότητας;

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Εάν μιλάμε στη βάση των ευρημάτων των δημοσκοπήσεων, θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι ναι μεν το εκλογικό σώμα δεν επιθυμεί να υπάρχει αστάθεια στο πολιτικό σύστημα, αυτό είναι προφανές, αλλά από την άλλη πλευρά εμφανίζει μια πάρα πολύ ισχυρή δυσπιστία, κατά πόσο η κυβέρνηση μπορεί να διαχειριστεί την επόμενη μέρα.

                                Υπάρχει ένα ποσοστό στη δημοτικότητα της κυβέρνησης, το οποίο νομίζω ότι δεν είναι θετικό.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Και εγώ μαζί σας είμαι, αλλά να μου επιτρέψετε να πω το εξής, ότι εάν δει κανείς τι έχει κάνει αυτή η κυβέρνηση αυτό το διάστημα, είναι απορίας άξιον ότι  υπάρχει δημοσκοπικά, όχι ότι οι δείκτες της παρουσιάζουν σημεία κόπωσης. Η κυβέρνηση αυτή επωμίστηκε το μεγαλύτερο βάρος μεταρρυθμίσεων, αλλαγών, επισώρευσης βαρών στην κοινωνία, που έχει γίνει ποτέ στην ελληνική ιστορία. Και παρά ταύτα και  υπάρχει και διατηρεί βαθμό αξιοπιστίας και βεβαίως, στην καμπή των δυο χρόνων είναι λογικό όλοι οι κυβερνητικοί δείκτες να δείχνουν κόπωση. Αυτό είναι απολύτως αυτονόητο.

                                Το θέμα είναι ότι εγώ δεν κοιτάω την κυβέρνηση. Κοιτάω τι συμφέρει τον τόπο. Τον τόπο δεν τον συμφέρει η αστάθεια. Τον τόπο τον συμφέρει να ολοκληρωθεί αυτός ο κύκλος το 2016  και να κρίνουμε επί τη βάση των αποτελεσμάτων. Και εάν η κυβέρνηση έχει αποτύχει να πάει στο σπίτι της, δεν είναι κακό να μας στείλει η κοινωνία στο σπίτι μας, αν δεν τα έχουμε καταφέρει. Εάν τα έχει καταφέρει, να μπορέσει συνολικά να αποτιμήσει το έργο η κοινωνία. Αυτή είναι η γνώμη μου.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Κύριε Υπουργέ, υποθέτω ότι ο Υπουργός Ανάπτυξης μέσα από τη θετική έκβαση για τις ελληνικές τράπεζες, από αυτά τα τεστ αντοχής, βλέπει μπροστά του την ανάπτυξη και τον τρόπο με τον οποίο αυτό το βήμα θα μπορέσει να δώσει κάποια στοιχεία για το πολύ μεγάλο ζητούμενο, το ακούμε όλα αυτά τα χρόνια της κρίσης, (μιλάμε) για την ανάπτυξη φυσικά.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Κατ’ αρχήν,  είναι ένα πολύ καλό νέο για την ελληνική οικονομία. Φανταστείτε ανάποδα, να ξυπνάγαμε σήμερα και να μας έλεγαν ότι «κοιτάξτε να δείτε οι τέσσερις συστημικές σας τράπεζες χρειάζονται νέα κεφαλαιοποίηση». Καταλαβαίνετε τι θα σήμαινε αυτό για την οικονομία, για τη χώρα, για τους μετόχους, για τους ξένους που έφεραν χρήματα και τα έβαλαν σε αυτά τα τραπεζικά ιδρύματα. Άρα, είναι πολύ καλό νέο από μόνο του. Έχει επίσης ευνοϊκές, με συγχωρείτε για την έκφραση, επιπτώσεις.

                                Πρώτον, απελευθερώνονται τα χρήματα τα οποία έχουμε βάλει στην άκρη  για την επανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών,  αν χρειαζόταν.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Τα 11,4 δις.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Τα οποία ο Πρωθυπουργός μπορεί να αποφασίσει τι συμφέρει να γίνει για τη χώρα, αλλά εν πάση περιπτώσει αυτά τα χρήματα δεν μας χρειάζονται γι’ αυτό το σκοπό. Άρα έχουμε και από εκεί μια ευκαιρία.

                                Επίσης απελευθερώνεται το σκηνικό για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε, να ρυθμίσουμε την αναδιάρθρωση του ιδιωτικού χρέους. Αυτό που η κοινωνία το λέει «κόκκινα δάνεια»  και είναι η μεγαλύτερη αναδιάρθρωση ιδιωτικού χρέους που έχει γίνει ποτέ στον πλανήτη.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Αυτό νομίζω ότι είναι το κλειδί κ. Υπουργέ, το ζήτημα των κόκκινων δανείων για την επόμενη μέρα αυτής της θετικής έκβασης. Και το ερώτημα είναι πότε προτίθεστε να νομοθετήσετε;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Θα σας πω αμέσως. Κατ’ αρχήν πρέπει να εξηγήσω κάτι, αν μου επιτρέπετε,  και σε εσάς και στους ακροατές σας.

                                Ότι αυτό - γιατί υπάρχει λάθος αντίληψη -  δεν είναι κάτι το οποίο είτε μας το επέβαλε η τρόικα είτε οτιδήποτε άλλο. Η απόφαση να ασχοληθούμε με αυτό το ζήτημα, λήφθηκε από τον Πρωθυπουργό,  τον κ. Αντώνη Σαμαρά,  τον Αύγουστο φέτος,  μετά από εισήγηση που του έκανα επί τη βάση των στοιχείων που παρέλαβα το καλοκαίρι.

                                Είναι μια καθαρά κυβερνητική απόφαση και είναι μια γενναία απόφαση. Ξαναλέω, πρόκειται για τη μεγαλύτερη αναδιάρθρωση ιδιωτικού χρέους που έχει γίνει ποτέ στον πλανήτη. Και φτιάξαμε ένα σαφές σχέδιο πάνω σε αυτό, διαπραγματευτήκαμε με το τραπεζικό σύστημα, με τους κοινωνικούς εταίρους, με την τρόικα που δεν έχουμε τελειώσει ακόμη. Υπήρξε ενδοκυβερνητικός διάλογος με το Υπουργείο Οικονομικών που και εκεί υπάρχουν κάποιες μικρές συζητήσεις για κάποιες διατυπώσεις,  ελπίζω να λυθούν μέσα στις επόμενες 24 ώρες, έχουν ζητηθεί σωρεία στατιστικών από την τρόικα, επαληθεύσεων, διασταυρώσεων κλπ. Και ελπίζουμε ότι βεβαίως είχε τεθεί όρος από το τραπεζικό σύστημα να μην προχωρήσουμε μέχρι να τελειώσουν τα stress test. Απολύτως κατανοητό και σεβαστό. Το δεχτήκαμε.

                                Νομίζω ότι τα πράγματα ωριμάζουν για να μπορέσουμε να κινηθούμε.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Κύριε Υπουργέ, πότε θα είστε έτοιμος για να δούμε αυτή τη νομοθετική ρύθμιση;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Εάν ρωτάτε αυτό το Υπουργείο, εγώ σας απαντώ ότι είμαι έτοιμος και αύριο το πρωί. Όμως, υπάρχουν δύο παράμετροι. Δηλαδή,  ο τελικός λόγος του Υπουργείου Οικονομικών και ο τελικός λόγος της τρόικας, ο οποίος δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί. Πιστεύω όμως ότι είμαστε σε απολύτως τελική φάση.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Να ρωτήσω για κάποιες πληροφορίες οι οποίες εδώ και καιρό δημοσιεύονται. Αν αληθεύει το γεγονός ότι είναι στις προθέσεις σας να προταθεί και να ρυθμιστεί ένα κούρεμα της τάξης του 50%;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Εγώ λέω πάντως ότι την λέξη κούρεμα δεν  τη χρησιμοποιώ ποτέ, για λόγους προφανείς.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Ρύθμιση.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Εν πάση περιπτώσει, ποια είναι η σκέψη αυτής της αναδιάρθρωσης του ιδιωτικού χρέους;

                                Είναι οι επιχειρήσεις που είναι βιώσιμες και σας διαβεβαιώ ότι ο συντριπτικός όγκος των επιχειρήσεων, ιδίως των μικρομεσαίων, είναι βιώσιμος. Έπαθαν ζημιά από την κρίση, όχι μόνο για δικούς τους λόγους, αλλά οι βιώσιμες αυτές επιχειρήσεις θα μπορέσουν να έρθουν σε ένα σημείο στο οποίο να διατηρήσουν την απασχόληση, να αυξήσουν την παραγωγή τους και να απορροφήσουν την τεράστια ανεργία. Αυτή είναι η στόχευση.

                                Ξεκαθαρίζουμε και λέμε τα εξής: Πρώτον,  «μπαταχτσήδες»,  αυτοί που νομίζουν δηλαδή ότι θα εκμεταλλευτούν την κρίση για να φορτώσουν στον Έλληνα φορολογούμενο τις συνέπειες των λάθος αποφάσεών τους, δεν θα περάσουν από αυτό το νομοθέτημα. Δεν έχουμε καμία πρόθεση να τους ευνοήσουμε. Όπως επίσης, πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι κάποιες λίγες επιχειρήσεις, δεν είναι βιώσιμες. Δεν μπορεί να ζήσουν. Δεν μπορούμε να τις σώσουμε. Όμως στο μεγάλο ποσοστό, στη συντριπτική πλειοψηφία τους αν θέλετε, πάνω από 90%, μπορούν να σωθούν και μπορούν να δημιουργήσουν πλούτο και απασχόληση στη χώρα.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Κύριε Υπουργέ, αντιλαμβάνομαι ότι μιλάμε για μια αναδιάρθρωση και μάλιστα γενναία, δεν το επιβεβαιώνετε το ποσοστό…   

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Νομίζω ότι δεν είναι αυτό το σημαντικό. Υπάρχουν διάφορες  μέσα στο νομοθέτημα ποσοστώσεις,  βεβαίως. Δεν μπορεί να μην υπάρχει…

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Δώστε μας ένα μέσο όρο.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Έχουν κυκλοφορήσει ξέρετε, αλλά επειδή αυτό εξαρτάται από κάθε επιχείρηση και τους δείκτες της, ξαναλέω ποιο είναι το κριτήριό μας; Το κριτήριο είναι με ό,τι γίνει σε αυτή την επιχείρηση να μπορεί να ζήσει. Δεν έχει έννοια να κόψεις κάτι από μια επιχείρηση ή να της δώσεις κάποιες παραμέτρους οι οποίες δεν την καθιστούν βιώσιμη. Τότε καλύτερα, μην το κάνεις.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Κύριε Υπουργέ, με βάση τα στοιχεία και τη μελέτη που έχετε κάνει στο θέμα, για πόσες επιχειρήσεις μιλάμε;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Προσεγγίζουμε τις 200.000 επιχειρήσεις,  τώρα με τα νέα όρια που βάλαμε.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: 200.000 επιχειρήσεις;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Μάλιστα. Ξεκινήσαμε από μια σεμνότερη προσπάθεια για  κάτι πάνω από 100.000 επιχειρήσεις, όταν έγινε η εισήγηση στον Πρωθυπουργό τον Αύγουστο, αλλά στην πορεία είδαμε ότι έχουμε τα περιθώρια να διευρύνουμε τον κύκλο. Κι αυτή τη στιγμή έχουμε υπερβεί τις 160.000 επιχειρήσεις και θα φτάσουμε  ίσως τις 170.000 επιχειρήσεις.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Και μιλάμε περίπου για τι ποσοστό οφειλών κ. Υπουργέ;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Τι εννοείτε;

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Πόσο οφείλουν συνολικά αυτές οι επιχειρήσεις; Ποιο είναι το άνοιγμα που έχουν;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Αν πάμε στην αρχική μέτρηση των 100.000 ήμασταν χαμηλά. Γύρω στα 4,5 δισεκατομμύρια ευρώ. Τώρα έχουμε ανέβει και έχουμε περάσει τα 13 δισεκατομμύρια περίπου

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Πρέπει να πάμε αυτή τη στιγμή σε διαφημίσεις και επανερχόμαστε αμέσως μετά.

ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Ο Υπουργός Ανάπτυξης ο κ. Νίκος Δένδιας είναι στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής μας γραμμής και τον ευχαριστώ πολύ για την υπομονή του.

                                Κύριε Υπουργέ, πρέπει να σας πω ότι σας ακούνε ενδιαφερόμενοι, απ’ ό,τι αντιλαμβάνομαι, έχω ερωτήσεις αρκετές. Δύο θα  κάνω για να δώσετε συνολική απάντηση. Ποια είναι η βασική προϋπόθεση για την ένταξη στη ρύθμιση; Και τι θα γίνει με  όσους έχουν υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στον παλαιότερο νόμο Κατσέλη; Ερωτήσεις από ακροατές. Αντιλαμβάνομαι ενδιαφερόμενους.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Όσον αφορά το κριτήριο της υπαγωγής στη ρύθμιση, η ρύθμιση είναι ευρύτατη. Δεν έχει κατώφλι τέτοιο. Δεν μιλάμε για ενήμερα χρέη.  Δηλαδή μιλάμε για περιπτώσεις στις οποίες υπάρχει καθυστέρηση καταβολής τουλάχιστον 90 ημερών και βεβαίως,  αυτή έχει παρατηρηθεί σε προηγούμενο χρόνο, δεν έχει παρατηρηθεί αμέσως τώρα, γιατί καταλαβαίνετε ότι εάν είναι του προηγούμενου μήνα, δεν θα πλήρωνε κανένας τίποτα.

                                Αλλά από εκεί και πέρα δεν υπάρχουν προϋποθέσεις τέτοιες που να εμποδίζουν. Βεβαίως, ξαναλέω,  αφορούν αυτούς που πάλεψαν. Δεν αφορούν τους εύπορους οφειλέτες των φτωχών επιχειρήσεων. Αυτούς δηλαδή που άφησαν την επιχείρησή τους να γίνει φτωχή και αυτοί είναι πάμπλουτοι.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Αυτό φαίνεται από την προσωπική περιουσία και είναι ένα ζήτημα που είχε βάλει και η τρόικα. Έτσι δεν είναι;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Ξέρετε,  εάν έχω μια Bentley εγώ και έχω και μια βίλα και η επιχείρησή μου είναι φτωχή, και έχω και ένα ωραίο λογαριασμό στην Ελβετία,  αυτό καταλαβαίνετε ότι δεν είναι συμβατό. Δηλαδή ο Έλληνας φορολογούμενος δεν πρέπει να μου δείξει καμία συμπάθεια γι’ αυτό.

                                Εγώ άφησα την επιχείρησή μου να πτωχεύσει, απορρόφησα τα χρήματά της για να περνάω εγώ καλά. Εδώ θέλουμε να βοηθήσουμε αυτούς που παλεύουν κάθε μέρα. Όχι μόνο τις επιχειρήσεις,  αλλά και τους επαγγελματίες οι οποίοι έδωσαν αυτή τη μάχη. Είναι βιώσιμη η επιχείρησή τους και χρειάζονται από το κράτος μια βοήθεια. Αυτή είναι η προσπάθεια η οποία γίνεται, αλλά δεν υπάρχει ψηλό κατώφλι. Όσοι είναι μέσα σε αυτή την ευρεία κατηγορία, με τις εξαιρέσεις που σας είπα, θα μπορέσουν να μπούνε μέσα και να βοηθηθούν.

                                Από εκεί και πέρα όμως δεν μπορούμε να έχουμε 15 διαφορετικά συστήματα. Άρα,  όσον αφορά το θέμα με το νόμο Κατσέλη, θα πρέπει να το δούμε. Ρύθμιση σημαίνει υπαγωγή σε ένα νέο καθεστώς. Δεν σημαίνει επιλογή 15 καθεστώτων. Όποιος έχει την προστασία του νόμου Κατσέλη μπορεί να την κρατήσει άμα  θέλει, αλλά όποιος θέλει να υπαχθεί σε αυτόν το νόμο, νομίζω ότι πρέπει να υπαχθεί σε αυτόν  και να μην έχει κάτι άλλο το οποίο να χρησιμοποιεί συγχρόνως.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Άρα όσοι έχουν ήδη υπαχθεί, δεν τους αφορά.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Όχι. Μπορούν όμως να το επιλέξουν. Μπορούν, να πω την αδόκιμη έκφραση, να απενταχθούν Είναι στην διακριτική τους ευχέρεια τι νομίζουν ότι τους βοηθάει περισσότερο και τι νομίζουν ότι τους συμφέρει.

                                Νομίζω ότι αυτό το νομοθέτημα, όταν παρουσιαστεί, είναι μια απολύτως συνολική προσέγγιση. Έχουν δουλέψει πάρα πολλοί άνθρωποι γι’ αυτό και εκτός του Υπουργείου Ανάπτυξης. Εμείς το εισηγηθήκαμε και από το γραφείο του Πρωθυπουργού και ο κ. Λαζαρίδης και ο Δημήτρης Πτωχός έχουν καταβάλει πολύ μεγάλη προσπάθεια για να υπάρξει μια ολοκληρωμένη εικόνα που να καλύπτει τις πάρα πολλές περιπτώσεις…

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Αντιλαμβάνομαι ότι κάπου σκαλώνει στο Υπουργείο Οικονομικών;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Όχι,  δεν σκαλώνει. Θα ήταν άδικο να πω ότι σκαλώνει. Το Υπουργείο Οικονομικών από τη φύση του είναι πάρα πολύ συντηρητικό. Είναι υποχρεωμένο να πηγαίνει με το υποδεκάμετρο  και να μετράει το παραμικρό και να το κοιτάει και να το ξανακοιτάει. Αυτά είναι κατανοητά πράγματα.  Νομίζω ότι τώρα που τελειώσαμε και με τα stress test, θα τελειώσουμε και από εκεί και θα προχωρήσουμε.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Η εκτίμησή σας είναι ότι με την έλευση της τρόικας θα έχουμε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο να τους προτείνουμε και άρα να δούμε …

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Τους το έχουμε προτείνει ήδη και στο πλαίσιο υπήρξαν θετικοί επανειλημμένως. Εγγράφως θετικοί. Όχι μόνο προφορικά θετικοί, αλλά και εγγράφως θετικοί. Οι συζητήσεις με την τρόικα δεν είναι…

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Ισχύει ότι έχουν διατυπώσει ενστάσεις για περίπου 900 επιχειρήσεις με βάση την κατάσταση της ιδιωτικής περιουσίας;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Αυτό αφορούσε τις δόσεις του Υπουργείου Οικονομικών. Όμως,  για να μην τρελάνουμε τον Έλληνα πολίτη, επιχειρούμε να έχουμε ένα ομογενοποιημένο πλαίσιο δόσεων. Δηλαδή όποιος θα υπαχθεί σε αυτή τη ρύθμιση να έχει μια ολιστική αντιμετώπιση. Και όσον αφορά τα χρέη προς το Δημόσιο  και στα ασφαλιστικά ταμεία,  εκείνο το θέμα που είχε θέσει η τρόικα σε ένα βαθμό επηρεάζει και αυτή την προσπάθεια. Όμως δεν τέθηκε από την τρόικα γι’ αυτή την προσπάθεια.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Πάντως, αντιλαμβανόμαστε ότι σε κάθε περίπτωση πρέπει να κουμπώσουν οι ρυθμίσεις. Έτσι δεν είναι;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Έχουν κουμπώσει. Ο σχεδιασμός ο οποίος δεν ήταν και εύκολος, ήταν να κουμπώσουν οι ρυθμίσεις.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Αναπτυξιακό νόμο κ. Υπουργέ θα έχουμε; Νέο αναπτυξιακό νόμο;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Ήδη έχει σταλεί στο γραφείο μου από τον Υφυπουργό τον κ. Μηταράκη ένα αρχικό σχέδιο και γίνεται μια πρώτη επεξεργασία, ώστε μετά να θέσουμε σε διαβούλευση τον αναπτυξιακό νόμο και να πάμε πιο πέρα. Και το ίδιο γίνεται και για το νόμο που αφορά το ΕΣΠΑ. Δηλαδή ο κυβερνητικός σχεδιασμός είναι μέχρι τέλος του χρόνου αυτά τα δυο νομοθετήματα να υπάρχουν.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Σε ό,τι αφορά στο ΕΣΠΑ είχαμε μια σημαντική εξέλιξη στην Κομισιόν; Στο βαθμό απορρόφησης των χρημάτων των κονδυλίων, πήραμε κάποια παράταση;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Να σας πω. Κάναμε δυο πράγματα πολύ σημαντικά και τα δυο  τα ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στην ομιλία του στη Βουλή. Το πρώτο είναι η απορροφητικότητά μας. Εμένα δεν μου αρέσει τόσο πολύ αυτός ο δείκτης, αλλά εν πάση περιπτώσει,  με αυτόν έχουμε μάθει να μετράμε. Έχουμε φτάσει στο 87,5%.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Γιατί δεν σας αρέσει;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Δεν μου αρέσει γιατί …

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Θεωρείτε ότι είναι πλασματικός ενδεχομένως;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Όχι, όχι. Είναι απολύτως πραγματικός, αλλά μένει σε ένα στοιχείο μόνο και δεν έχει ποιοτικές παραμέτρους, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε στο νέο ΕΣΠΑ. Αλλά εν πάση περιπτώσει,  με αυτό μετράνε όλες οι χώρες της Ευρώπης. Είμαστε πρωταθλητές, έχουμε 87,5%, έχει γίνει πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια και όχι μόνο από εμένα, αλλά και από τους προκατόχους μου, αναφέρομαι στον Κωστή Χατζηδάκη ο οποίος πάλεψε γι’ αυτό, και στον απελθόντα Γενικό Γραμματέα. Εδώ έγινε δουλειά από πάρα πολλούς ανθρώπους. Το άλλο πράγμα είναι ότι καταφέραμε - και εδώ έγινε μια πολύ μεγάλη διαπραγμάτευση το καλοκαίρι και επίσης την ανακοίνωσε ο Πρωθυπουργός στη Βουλή -  να μας δοθεί η δυνατότητα να αρχίσουμε άμεσα, από τώρα, την απορρόφηση των κονδυλίων του 2014 – 2020,  χωρίς καν να έχουν ακόμη ολοκληρωθεί τα επιχειρησιακά σχέδια.

                                Με δική μας ευθύνη να αρχίσουμε να απορροφάμε χρήματα  από το 2014 – 2020. Έτσι, η ελληνική οικονομία τους 16 μήνες μέχρι το τέλος του 2015 θα μπορέσει  να πάρει συνολικά από την Ευρώπη γύρω στα 12 δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό είναι τεράστιο νούμερο.

                                Όταν λέμε ανάπτυξη 2,9% το 2015 έχουμε λόγους που το λέμε. 12,5 σχεδόν δισεκατομμύρια στην ελληνική οικονομία, είναι πάρα πολλά λεφτά. Και ξαναλέω, δεν μιλάμε για θεωρητικές κατασκευές. Μιλάμε για έργα που μπορούν να αρχίσουν να απορροφούν λεφτά από προχθές, όχι από σήμερα, από την προηγούμενη εβδομάδα.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Βεβαίως η ευχή όλων είναι και σε ό,τι αφορά στο ΕΣΠΑ και σε ό,τι αφορά στο νέο αναπτυξιακό νόμο, να απεγκλωβιστούν πια οι υγιείς επιχειρήσεις, οι επενδυτές από την πολυδαίδαλη γραφειοκρατία.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Σωστό. Υπάρχει όμως εδώ μια πραγματικότητα και θέλω να σας την πω: Κάναμε μια μελέτη να δούμε τι εξαρτάται από εμάς και τι  εξαρτάται από την Ευρώπη. Ένα μεγάλο κομμάτι της γραφειοκρατίας είναι ευρωπαϊκό κομμάτι. Δηλαδή μας επιβάλλεται γύρω στο 60%. 

                                Σας διαβεβαιώ ειλικρινά ότι από το υπόλοιπο ελληνικό κομμάτι θα κάνουμε ό,τι μπορούμε - με συγχωρείτε για τη λαϊκή έκφραση - να το «πετσοκόψουμε». Η γραφειοκρατία είναι εχθρός μας. Και παράλληλα με αυτή την προσπάθεια, κάνουμε μια τεράστια προσπάθεια να ελαχιστοποιήσουμε τις αδειοδοτήσεις στην ελληνική οικονομία. Ό,τι μπορούμε να κόψουμε από τα γραφειοκρατικά μαχόμαστε για να τα κόψουμε. Αλλά η Ευρώπη, κι αυτό πρέπει να το πω, είναι ένας γραφειοκρατικός μηχανισμός.

                                Όταν μας δίνει χρήματα, μας δίνει και παραμέτρους οι οποίες είναι εξαιρετικά δύσκαμπτες και γραφειοκρατικές,  και σας ξαναείπα ένα  ποσοστό 60%   μας επιβάλλεται.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Και σε κάθε περίπτωση, φαντάζομαι,  ότι έχει και δικλείδες ασφαλείας για το πού διατίθενται πια τα χρήματα…

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Δεν μας πολυεμπιστεύονται πια.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Βέβαια. Και ξέρουμε όλοι γιατί κ. Υπουργέ. Μόνο ανάπτυξη δεν υπήρχε.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Αλήθεια είναι αυτό, αλλά έχουμε αλλάξει κι εμείς. Έχουμε βάλει κι εμείς  μυαλό.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Σωστό είναι αυτό.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Το ξέρουμε. Τόσα χρόνια δεν λύσαμε το πρόβλημα με τη διαχείριση των σκουπιδιών, δεν φτιάξαμε τους βιολογικούς μας καθαρισμούς. Τα ξέρουμε αυτά. Ξέρουμε τι λάθη έχουμε κάνει. Προσπαθούμε όμως, σαφώς.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Κύριε Υπουργέ, πριν κλείσουμε, ένα χρονοδιάγραμμα για το νέο αναπτυξιακό νόμο έχουμε;

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Τέλος του χρόνου πρέπει να τον έχουμε. Ξέρετε,  καμιά φορά αφήνω ένα περιθώριο, γι’ αυτό ακούτε λίγο τη φωνή μου διστακτική, επειδή  στο πλαίσιο της διαβούλευσης μπορεί να έρθει μια ριζικά διαφορετική ιδέα και να πεις «για κάτσε να το δω». Δεν θέλω να νομοθετούμε με τη λογική του  εδίκτου, ότι εμείς ξέρουμε και αποφασίζουμε και διατάσσουμε. Εδώ πρέπει να συμμετέχουν όλοι και ελπίζω να συμμετέχει και ο ΣΥΡΙΖΑ σε αυτή τη συζήτηση με σοβαρότητα.

Ν. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Ευχαριστώ πολύ κ. Υπουργέ.

Ν. ΔΕΝΔΙΑΣ: Κι εγώ. Να είστε καλά.



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn