Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Συνέντευξη του Γιώργου Σταθάκη στη Real News και τον Βασίλη Σκουρή

giorgos-stathakis-ypourgeio1.Συμφωνία με τους δανειστές οπωσδήποτε μέχρι τις 24 Απριλίου κ. υπουργέ;

Οι συζητήσεις με τους εταίρους μας έχουν προχωρήσει σημαντικά και πιστεύω ότι πολύ σύντομα θα έχουμε αποτελέσματα. Η παράταση της αβεβαιότητας δεν ωφελεί καμία πλευρά.

2.Η αγορά, κατά κοινή ομολογία, έχει στεγνώσει από ρευστότητα κ. υπουργέ. Το κόστος σας απασχολεί;

Το Ελληνικό Δημόσιο έχει αναγκαστεί, όχι μόνο τώρα, αλλά από τον προηγούμενο Αύγουστο, να εκπληρώνει όλες τις υποχρεώσεις του χωρίς πρόσβαση σε εξωτερικές πηγές δανεισμού, είτε από τις αγορές είτε από τους εταίρους. Προφανώς η διαρκής κινητοποίηση εσωτερικών πόρων έχει σοβαρές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία. Συνεπώς η ολοκλήρωση των διαπραγματεύσεων και η εισροή εξωτερικών πόρων τις επόμενες εβδομάδες είναι καθοριστικής σημασίας. Μαζί με τη θετική διαχείριση της οικονομίας που επιδεικνύει μέχρι στιγμής η κυβέρνηση θα υπάρξει άμεσος αντίκτυπος στην ρευστότητα και την πραγματική οικονομία.

3.Ο εκτροχιασμός της οικονομίας, σύμφωνα με τα στοιχεία, δείχνει να ανέρχεται ή και να ξεπερνά τα 60 δισ. ευρώ. Αναστρέφεται η κατάσταση κ. υπουργέ;

Αναφέρεστε στην πρωτοφανή στα παγκόσμια μεταπολεμικά χρονικά συρρίκνωση του ΑΕΠ που προκάλεσαν οι πολιτικές των Μνημονίων. Αν δεν πιστεύαμε ότι η κατάσταση αναστρέφεται δεν θα βρισκόμασταν εδώ. Με πολύ δουλειά, επιμονή και πιστή εφαρμογή του προγράμματός μας θα καταφέρουμε να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος.

4.Επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου χρειάζεται, έστω και αν-εκ των πραγμάτων-η διαπραγμάτευση αποτελεί πολλές φορές τροχοπέδη;

Το κυβερνητικό έργο προχωρά με τους ταχύτερους δυνατούς ρυθμούς. Ήδη ψηφίστηκε ο νόμος για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και για τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς Δημόσιο και Ταμεία. Έπονται τα νομοσχέδια για τον εξευρωπαϊσμό του σωφρονιστικού συστήματος, τη δημιουργία σύγχρονου ραδιοτηλεοπτικού τοπίου και την εξυγίανση των Μέσων Ενημέρωσης. Άρα διαφωνώ με την αντίληψη που θεωρεί ότι το κυβερνητικό έργο  είναι στάσιμο εξαιτίας της διαπραγμάτευσης.

5.Αν δεν λάβουμε δόσεις, δεν θα πληρώσουμε δόσεις στους δανειστές, όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη; Θα προτιμήσουμε μισθούς και συντάξεις;

Δεν τίθεται ζήτημα μη εκπλήρωσης υποχρεώσεων του ελληνικού δημοσίου.

6.Το τελευταίο διάστημα παρακολουθούμε μια συνεχή πολυφωνία στην κυβέρνηση. Υπάρχουν κατά τη γνώμη σας περιθώρια βελτίωσης της κυβερνητικής λειτουργίας;

Στην κυβέρνηση μπορεί να υπάρχουν διαφορετικές απόψεις και αφετηρίες αλλά υπάρχει σύμπνοια αναφορικά με τον στρατηγικό της προσανατολισμό. Περιθώρια βελτίωσης σίγουρα υπάρχουν αλλά η εμπειρία και από προηγούμενα κυβερνητικά σχήματα δείχνει ότι πάντα χρειάζεται ένα εύλογο πρώτο διάστημα για να αποκτήσει ένα νέο σχήμα τον βηματισμό του.

7.Μέτρα τώρα ή το καλοκαίρι, με το Μεσοπρόθεσμο, ενδέχεται να ληφθούν κ. Υπουργέ; Π.χ. μπορεί να καταστεί βιώσιμο το ασφαλιστικό, χωρίς παρεμβάσεις;

Αν αναφέρεστε σε μέτρα λιτότητας η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι. Στο ασφαλιστικό, που αναφέρατε, για παράδειγμα, σαφώς και χρειάζονται πρόσθετοι πόροι, μετά τις απώλειες που υπέστησαν τα Ταμεία εξαιτίας του «κουρέματος» το 2012 και των μειωμένων εισροών εισφορών λόγω της κρίσης και της ανεργίας. Η αξιοποίηση της περιουσίας του Δημοσίου, όπως προβλέπεται στο κυβερνητικό πρόγραμμα, θα συμβάλλει ουσιαστικά σε αυτή την κατεύθυνση, όπως και ο περιορισμός τις γκρίζας ζώνης που δημιουργεί η εργασιακή επισφάλεια. Αυτά όμως είναι μεταρρυθμίσεις από αυτές που κατέθεσε η ελληνική κυβέρνηση στους θεσμούς και συνάδουν με το πρόγραμμα με το οποίο το πλειοψηφούν κόμμα στον κυβερνητικό συνασπισμό, ο ΣΥΡΙΖΑ, κατέβηκε στις εκλογές.

8.Να είμαστε αληθινοί κ. υπουργέ: Μπορεί να εφαρμοστεί στο σύνολό του το προεκλογικό πρόγραμμα της κυβέρνησης;

Το προεκλογικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ αναφερόταν σε παρεμβάσεις για την ανάσχεση των επιπτώσεων της οικονομικής κρίσης και σε μεταρρυθμίσεις που θα αποκαθιστούσαν την αναπτυξιακή δυναμική της ελληνικής οικονομίας σε ορίζοντα τετραετίας. Σε αυτό το χρονικό πλαίσιο θεωρώ ότι είναι απολύτως εφικτό να έχουν υλοποιηθεί το σύνολο των παρεμβάσεων που περιλαμβάνονταν στο πρόγραμμα της Θεσσαλονίκης και χωρίς να υποτιμώ το γεγονός ότι πλευρές του προγράμματος εφαρμόζονται και μπορούν να ολοκληρωθούν ήδη από τον πρώτο χρόνο.

9.Διεύρυνση της βάσης της κυβέρνησης μπορεί να υπάρξει; Το Ποτάμι, π.χ., το θεωρείτε σύμμαχη δύναμη;

Σημεία συμπόρευσης υπάρχουν με τις περισσότερες πολιτικές δυνάμεις, ανεξάρτητα αν αυτές συμμετέχουν στο κυβερνητικό σχήμα. Θέλω να υπογραμμίσω ότι η κυβέρνηση μπορεί ήδη να επιδείξει ένα ιδιαίτερο επίτευγμα: Τα νομοσχέδια που καταθέτει γίνονται αποδεκτά και από μερίδα της αντιπολίτευσης. Υπό την έννοια αυτή η συναίνεση σε συγκεκριμένες κυβερνητικές πρωτοβουλίες είναι ευρύτερη εκείνης που διατυπώθηκε στην ψήφο εμπιστοσύνης. Σε κάθε περίπτωση η κυβερνητική συμμαχία είναι απόλυτα σταθερή και δεν αναζητά οποιαδήποτε διεύρυνση.

10.Η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι σταματήσατε την ανάπτυξη. Και ότι το 2015 η χώρα θα οδηγηθεί στην ύφεση…

Σε ποια ανάπτυξη αναφέρεστε; Θα υπενθυμίσω ότι ακόμα και τα τρίμηνα που το πραγματικό ΑΕΠ κατάγραψε άνοδο, αυτή ήταν μικρότερη της υποχώρησης του επιπέδου των τιμών – ότι δηλαδή το πραγματικό ΑΕΠ συνέχισε να υποχωρεί. Εμείς αναγνωρίζουμε ότι η ελληνική οικονομία έχει άμεσα ένα ισχυρό στοιχείο αυτού που λέμε οι οικονομολόγοι «προ-κυκλικής επέκτασης», ότι δηλαδή ενυπάρχει ένα δυναμικό στοιχείο επέκτασης. Συνεπώς εάν απαλλαγεί από μέτρα που προκαλούν ύφεση και αντίθετα ενθαρρύνει με κατάλληλα μέτρα οικονομικής πολιτικής αυτή τη δυναμική τότε μπορούμε να έχουμε, ειδικά το δεύτερο εξάμηνο του 2015, μία γρήγορη επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. 

11.Με το χρέος τι θα γίνει κ. υπουργέ; Και πώς θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα;

Στη συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου οι εταίροι μας αναγνώρισαν ότι η παραγωγή εξωπραγματικών πλεονασμάτων στον προϋπολογισμό δεν είναι εφικτή.  Η αντιμετώπιση του ζητήματος επί της παρούσης έχει μετατεθεί για τον Ιούνιο. Σε κάθε περίπτωση η πρόσδεση του ρυθμού αποπληρωμής των δανείων στους πραγματικούς ρυθμούς ανάπτυξης της οικονομίας καθώς και η σημαντική απομείωση του αποτελούν στέρεα βάση για τη βιωσιμότητα του.

12.Σας ανησυχεί μήπως η Εξεταστική για τα μνημόνια οδηγήσει στην ποινικοποίηση της πολιτικής ζωής κ. υπουργέ; Και μήπως ταυτόχρονα πυροδοτεί και την ενότητα των πολιτικών δυνάμεων που χρειάζεται η χώρα;

Η δημιουργία εξεταστική επιτροπής δεν στοχεύει στην ποινικοποίηση πολιτικών επιλογών ή ιδεολογικών προσανατολισμών, αλλά στην γνωστοποίηση στους έλληνες πολίτες των συνθηκών κάτω από τις οποίες λήφθηκαν αποφάσεις που οδήγησαν στην μεγαλύτερη συρρίκνωση οικονομίας και στη πιο απότομη κοινωνική αποδιάρθρωση  που έχει υποστεί  ευρωπαϊκή οικονομία σε καιρό ειρήνης. Σε αυτό φαίνεται να συμφωνούν και κόμματα της αντιπολίτευσης. Να υπενθυμίσω ότι ήταν η Νέα Δημοκρατία που επιχειρηματολογούσε αναφορικά με την αναγκαιότητα σύστασης Εξεταστικής Επιτροπής για τα μνημόνια μέχρι να αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας το 2012.

13.Το νομοσχέδιο για τα κόκκινα δάνεια θα το καταθέσετε σε έξι μήνες. Γιατί κ. υπουργέ; Και πώς θα προστατευτούν οι άνθρωποι;

Το αμέσως προσεχές διάστημα θα έρθει στη Βουλή η ρύθμιση για την απαγόρευση πλειστηριασμών. Τα κριτήρια που θα περιλαμβάνει θα επιτρέπουν να προστατεύεται αποτελεσματικά η κύρια κατοικία της συντριπτικής πλειοψηφίας των δανειοληπτών. Ταυτόχρονα η ρύθμιση προβλέπει την καταβολή μιας ελάχιστης μηνιαίας πληρωμής, ώστε να αντιμετωπιστούν ενδεχόμενα προβλήματα ηθικού κινδύνου, που θα μπορούσαν να προκύψουν. Η διαχείριση των κόκκινων στεγαστικών δανείων που αφορά πρωτίστως τα νοικοκυριά που είναι κάτω ή κοντά στο όριο της φτώχειας θέλει περισσότερο χρόνο. Η λύση πρέπει να είναι συμβατή με τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος και με τους δημοσιονομικούς περιορισμούς.

14.Με τη νέα εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ; Τι να αναμένουμε;

Οι θεμελιακές παραδοχές πάνω στις οποίες είχε συνταχθεί η πρώτη «εργαλειοθήκη» του ΟΟΣΑ ήταν εσφαλμένες και η ευθύνη για αυτό βαραίνει την προηγούμενη κυβέρνηση. Στηριζόταν στην αντίληψη ότι μια συντονισμένη απορύθμιση πλήθους επαγγελμάτων και αγορών θα συνοδευόταν από άμεσα μακροοικονομικά αποτελέσματα. Εμείς διαφωνήσαμε και διαφωνούμε με αυτή την ιδέα. Σαφώς και υπάρχουν κλάδοι όπου το νομικό πλαίσιο είναι απαρχαιωμένο, όπως για παράδειγμα το σύστημα καθορισμού των τουριστικών περιοχών. Φυσικά και υπάρχουν περιπτώσεις που η ελληνική νομοθεσία χρειάζεται εναρμόνιση του θεσμικού πλαισίου της με το αντίστοιχο κοινοτικό δίκαιο, όπως στην περίπτωση του συστήματος δημόσιων προμηθειών. Αλλά από την άλλη, υπάρχουν πεδία στα οποία η κρατική ρύθμιση πρέπει να ενταθεί για να αποκατασταθούν οι συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού, όπως στην περίπτωση του ηλεκτρονικό εμπόριο. Η νέα συνεργασία μας με τον οργανισμό έχει διαφορετική αφετηρία και εδράζεται σε μια αμφίπλευρη επικοινωνία στη βάση των πραγματικών προβλημάτων της ελληνικής οικονομίας.

 

stathakis-realnews



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn