Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Συνένετευξη Γ. Σταθάκη στην REALNEWS 17-01-2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ, ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΚΟΥΡΗΣ

1.Τι διεκδικείτε στο θέμα των κόκκινων δανείων που εξαιρέθηκαν από το νόμο κ. υπουργέ; Ποια είναι η κόκκινη γραμμή σας;

Από τον νόμο για τη διαχείριση των μη-εξυπηρετούμενων δανείων τον Δεκέμβρη εξαιρέσαμε τις ευαίσθητες οικονομικά και κοινωνικά κατηγορίες δανείων ώστε να συζητηθούν σε επόμενο στάδιο της διαπραγμάτευσης. Στα πλαίσια των συζητήσεων για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης θα διεκδικήσουμε για κάθε επί μέρους κατηγορία δανείων ρυθμίσεις που να προστατεύουν τους δανειολήπτες από επιθετικές πρακτικές. Για τα δάνεια με υποθήκη πρώτη κατοικία θα διεκδικήσουμε εξαιρέσεις στο πνεύμα τον παρεμβάσεων που ήδη έχουν γίνει στο νόμο Κατσέλη. Για τα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αναζητούμε ένα νέο πλαίσιο για την αναδιάρθρωση τους τόσο μέσα από παρεμβάσεις στο νόμο Δένδια όσο και μέσα από νέα εργαλεία. Παράλληλα προχωράμε με το σύνολο της στρατηγικής μας στο ζήτημα αυτό μέσα από την δημιουργία ενός δικτύου με κέντρα ενημέρωσης δανειοληπτών, την δημιουργία της ανεξάρτητης αρχής αποτίμησης πίστωσης και πλούτου, την επιτάχυνση της εκδίκασης των υποθέσεων του νόμου Κατσέλη κ.α. Πύξιδα της πολιτικής μας αποτελεί η προσπάθεια να εξευρεθούν κοινωνικά δίκαιες λύσεις, πέρα από αυτή της αγοράς, που να αντιμετωπίζουν το υπαρκτό πρόβλημα των «κόκκινων δανείων» που αποτρέπει σήμερα το τραπεζικό σύστημα από το να επιστρέψει σε συνθήκες κανονικού δανεισμού.

2.Κατά κοινή ομολογία το νομοσχέδιο για το ασφαλιστικό περιλαμβάνει αβάσταχτες προβλέψεις ειδικά για κάποιες κατηγορίες ελευθέρων επαγγελματιών. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια βελτιωτικών κινήσεων;

Στην συζήτηση για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος εμείς επιλέξουμε να μην περιοριστούμε μόνο στην εξοικονόμηση του 1,8 δις που διεκδικούσαν από εμάς οι δανειστές μας. Αντίθετα, προτιμήσαμε να προχωρήσουμε σε μια μονιμότερη μεταρρύθμιση που θα εξασφαλίζει την βιωσιμότητα και τον αναδιανεμητικό χαρακτήρα του όλου συστήματος. Προφανώς και σε αυτή την προσπάθεια υπάρχει χώρος και γίνονται προσπάθειες για βελτιώσεις και διορθωτικές κινήσεις. Ήδη στα πλαίσια της διαδικασίας διαβούλευσης που διεξάγουν οι εκπρόσωποι του αρμόδιου υπουργείου νομίζω ότι θα βρεθούν δίκαιες λύσεις για τα ζητήματα που αφορούν τους ελεύθερους επαγγελματίες και τα «μπλοκάκια» με τρόπο τέτοιο ώστε οι εισφορές να αντιστοιχούν στο πραγματικό εισόδημα του κάθε ασφαλισμένου.

3.Αν οι δανειστές αμφισβητήσουν τη βιωσιμότητα του νομοσχεδίου της κυβέρνησης η «κόκκινη γραμμή» της μη μείωσης των συντάξεων μπορεί να απειλήσει την αξιολόγηση και το πρόγραμμα; Ή, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να επέλθει ένας συμβιβασμός;

Το σχέδιο που προτείναμε δεν μειώνει τον βασικό κορμό των μικρών και μεσαίων κύριων και επικουρικών συντάξεων. Σε ορισμένες κατηγορίες πολύ αδύναμων κατηγοριών ασφαλισμένων, μάλιστα, προβλέπονται και οριακές αυξήσεις. Το σχέδιο της κυβέρνησης, παράλληλα, ενισχύει κάποιες από τις σημερινές πηγές εσόδων για την ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων ενώ αναζητά μονιμότερες πηγές εσόδων. Προφανώς, όπως κάθε διαδικασία διαπραγμάτευσης, έτσι και στην περίπτωση του ασφαλιστικού, η τελική συμφωνία θα αποτυπώνει αμφίπλευρους συμβιβασμούς.

4.Οι βασικοί άξονες του νέου αναπτυξιακού νόμου που ετοιμάζετε ποιοι είναι κ. υπουργέ;

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος διαφοροποιείται από το παλαιότερο πλαίσιο για τις περιφερειακές κρατικές ενισχύσεις από τέσσερα βασικά χαρακτηριστικά. Πρώτων, θα δώσει ισχυρά κίνητρα σε επενδύσεις με κλαδικά και γεωγραφικά κριτήρια. Σε αυτή την κατεύθυνση η έμφαση θα δίνεται στα επιχειρηματικά δίκτυα, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στην νεανική επιχειρηματικότητα και στην καινοτομία. Δεύτερον, ο νόμος θα εισάγει χρηματοδοτικά εργαλεία παράλληλα με τις παραδοσιακές επιδοτήσεις. Τρίτον, το νομικό πλαίσιο που θα υιοθετήσουμε θα είναι βαθιά αντιγραφειοκρατικό και θα απλοποιεί σε μεγάλο βαθμό τις διαδικασίες που απαιτούταν για τον εκάστοτε δικαιούχο από την ένταξη μέχρι την τελική ολοκλήρωση μιας επένδυσης. Τέλος, στις περιπτώσεις πολύ μεγάλων επενδύσεων ο νόμος θα εισάγει σταθερό φορολογικό καθεστώς 7 χρόνων όπως εξάλλου γίνεται και σε πλήθος άλλων ευρωπαϊκών οικονομιών.

5.Με φθηνό εργατικό δυναμικό όπως προβλέπει ουσιαστικά το Μνημόνιο;

Σε καμία περίπτωση. Εστιάζουμε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, αξιοποιώντας το μορφωμένο ανθρώπινο δυναμικό της και ενισχύοντας την εξωστρέφεια της οικονομίας σε δυναμικούς τομείς όπως τον αγροτοδιατροφικό σύμπλεγμα, την καινοτομία, την τεχνολογία, την ενέργεια, την χημική και φαρμακευτική βιομηχανία.

6.Και το φορολογικό σύστημα; Έχει τρελαθεί -και- ο επιχειρηματικός κόσμος στις αλλαγές…

Η αναγκαιότητα για την δημιουργία ενός σταθερού και μόνιμου φορολογικού συστήματος είναι προφανής για την ελληνική οικονομία. Η υλοποίηση αυτής της μεταρρύθμισης είναι στις δεσμεύσεις μας για το δεύτερο εξάμηνο του 2016.

7.Η αναπτυξιακή τράπεζα πότε θα λειτουργήσει; Και τι ακριβώς θα υπηρετεί;

Αυτές τις μέρες προχωράμε με τις διαδικασίες για την μετεξέλιξη του ΕΤΕΑΝ σε Αναπτυξιακό Ταμείο. Ο νέος φορέας θα είναι σε θέση να προβαίνει σε απευθείας χρηματοδοτήσεις, θα διαθέτει ευέλικτα νέα εργαλεία όπως οι μικροπιστώσεις, ενώ θα είναι κατάλληλα σχεδιασμένος ώστε να εξασφαλίζει την βέλτιστη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων για λογαριασμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Μέριμνα μας είναι η κατά το δυνατόν γρηγορότερη έναρξη των δραστηριοτήτων του και στην πορεία θα εξετάσουμε και άλλες λειτουργίες που θα μπορούσε να επιτελέσει.

8.Ποιες άμεσες ξένες επενδύσεις αναμένεται κ. υπουργέ; Και πώς θα γίνουν; Μπορείτε να γίνεται λίγο συγκεκριμένος;

Ήδη το αμέσως προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκαν σημαντικές επενδύσεις στο τραπεζικό τομέα της χώρα μας. Παράλληλα, παραμένει αμείωτο το διεθνές ενδιαφέρον σε κλάδους στους οποίους υπάρχουν σταθερά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στην ελληνική οικονομία όπως ο τουρισμός. Από εκεί και πέρα, οριζόντια και σε όλους τους κλάδους, το ενδιαφέρον θα τονώνεται όσο η οικονομία θα ανακάμπτει και θα σταθεροποιείται.

9.Συμφωνείτε φαντάζομαι πως η χώρα χρειάζεται ένα επενδυτικό μπουμ. Μήπως, λόγω και των έκτακτων συνθηκών, η κυβέρνησή σας πρέπει να χρησιμοποιήσει και «έκτακτες πολιτικές», που υπερβαίνουν πάγιες θέσεις της αριστεράς; Ισχύει, π.χ., ότι «δεν πωλούνται τα ασημικά της οικογένειας»;

Κανείς δεν διαφωνεί για την έκταση της αποεπένδυσης στη χώρα μας μετά την καταστροφική 5ετία που προηγήθηκε. Από εκεί και πέρα, αν αναφέρεστε στο ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων η ελληνική κυβέρνηση, στα πλαίσια της συμφωνίας με τους εταίρους, έχει δεσμευτεί να ολοκληρώσει τις 9 υπό εξέλιξη ιδιωτικοποιήσεις που κληρονόμησε. Τις απόψεις μας, όμως, σχετικά την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας τις εκφράζει καλύτερα ο σχεδιασμός και η κατεύθυνση του νέου ταμείου που θα δημιουργηθεί στην θέση του ΤΑΙΠΕΔ. Ο νέος φορέας θα είναι προσανατολισμένος προς το να «χτίζει» τις αξίες των «ασημικών» της δημόσιας περιουσίας σε αντίθεση με την λογική της εκποίησης που κυριάρχησε στη χώρα μας για χρόνια.

10.Γιατί δεν υπογράφετε το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου για τα στερεά απόβλητα όταν έχει γίνει διεθνής διαγωνισμός με θετικές εισηγήσεις του ΣτΕ και του Ελεγκτικού Συνεδρίου;

Στα τέλη του 2015 ολοκληρώθηκε το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) με βάση τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες για το 2020. Τα σχέδια για την δημιουργία μονάδων ΣΔΙΤ απορριμμάτων ελέγχονται κατά πόσο είναι συμβατά με το νέο ΕΣΔΑ. Κάποια προχωράνε, κάποια θα προχωρήσουνε και κάποια χρειάζεται να επανασχεδιαστούν. Δεν υπάρχει, ωστόσο, κανένα ιδεολογικό «κόλλημα» σε σχέση με τον ίδιο των θεσμό των Συμβάσεων Δημόσιο και Ιδιωτικού Τομέα πέρα από την μέριμνα η εκάστοτε σύμβαση να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και το ευρωπαϊκό περιβαλλοντικό κεκτημένο.

11.Ενώ μισθοί και συντάξεις έξι χρόνια περικόπτονται, η ακρίβεια στα προϊόντα ζει και βασιλεύει. Σας απασχολεί το θέμα; Έχετε κάποιο σχέδιο;

Οι επίσημες καταγραφές σε σχέση με το ύψος των τιμών αποτυπώνουν απουσία πληθωριστικών τάσεων στην ελληνική οικονομία πέρα από οριακές αυξομειώσεις. Φυσικά υπάρχουν μεμονωμένοι κλάδοι οι οποίοι χαρακτηρίζονται από ολιγοπωλιακές και μονοπωλιακές δομές στις οποίεςοι τιμές των προϊόντων παραμένουν δυσανάλογα ψηλά. Για την αντιμετώπιση ανάλογων παρεμβάσεων σχεδιάζουμε την λειτουργική και θεσμική αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ώστε να γίνει πιο αποτελεσματική στις παρεμβάσεις της.

12.Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δείχνει να ανασυγκροτεί γοργά τη Νέα Δημοκρατία και πιθανότατα να τη διευρύνει. Πρώτον, συμφωνείτε με τις κατηγορίες που του απευθύνουν το καλημέρα σύντροφοί σας ότι είναι νεοφιλελεύθερος ή «θατσερικός»; Και δεύτερον, τι πρέπει να διορθώσετε ως κυβέρνηση;

Η Ν.Δ. σήμερα αντιμετωπίζει οξύτατα προβλήματα ταυτότητας και πολιτικής που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των εσωκομματικών εκλογών της. Ο κ. Μητσοτάκης εκλέχθηκε μέσα από τη στήριξη που έλαβε από εντελώς ετερόκλητες δυνάμεις εντός της δεξιάς παράταξης. Περιμένουμε να δούμε το στίγμα που θα δώσει με τις πρώτες κινήσεις και επιλογές του. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της τελευταίας υπουργικής του θητείας η επιδόσεις του στον απαραίτητο εξορθολογισμό της λειτουργίας του δημοσίου και στον περιορισμό των πελατειακών πρακτικών ήταν δυστυχώς αναιμικές πέρα από την διαρκή επίκληση των απολύσεων ως θεραπεία «δια πάσα νόσο».

13.Τη διεύρυνση της κυβερνητικής πλειοψηφίας υπό ποίες προϋποθέσεις την εξετάζετε; Ο νέος Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας δηλώνει πως αν αποτύχει ο Τσίπρας πρέπει να πάμε σε εκλογές. Συμφωνείτε; Και αντέχει η χώρα νέες κάλπες;

Νομίζω ότι αυτή η κουβέντα δεν έχει πολύ νόημα στην παρούσα φάση. Η κυβέρνηση θα προχωρήσει σταθερά στην ιδέα της απόλυτα βιώσιμης και σταθερής πλειοψηφίας. Στη διάρκεια του 2015 κερδίσαμε 3 εκλογικές αναμετρήσεις και αν χρειαστεί θα το ξαναπράξουμε. Νομίζω, όμως, ότι θα ήταν καλό για τη χώρα τα υπόλοιπα κόμματα να εγκαταλείψουν την επιμονή στην ιδέα της «αριστερής παρένθεσης» και να εστιάσουν στην άρθρωση ενός γόνιμου αντιπολιτευτικού λόγου.

16.Ενόψει του Συνεδρίου σας ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να πραγματοποιήσει άνοιγμα στην κεντροαριστερά και να απευθύνει προσκλητήριο επιστροφής στελεχών;

Ο πλουραλισμός των απόψεων ήταν πάντα στο DNA του ΣΥΡΙΖΑ και κάθε συνεδριακή διαδικασία είναι μια ευκαιρία για να εκφραστεί αυτό το χαρακτηριστικό του κόμματος μας. Τη χρονιά που μας πέρασε η κυβέρνηση έδωσε μια τεράστια μάχη σε διεθνές επίπεδο και «λέρωσε τα χέρια της» με την άσκηση της διακυβέρνησης σε δύσκολες συνθήκες. Είναι λογικό πολύ από τους συντρόφους μας να απομακρύνθηκαν από την εμπειρία αυτή ή να εξέφρασαν έναν προβληματισμό στις στιγμές των απολύτως απαραίτητων συμβιβασμών. Το συνέδριο, όμως, θα είναι μια ευκαιρία πρώτης τάξεως να μιλήσουμε για αυτή την εμπειρία, να ξαναβρεθούμε με συντρόφους που απομακρύνθηκαν και να διαμορφώσουμε συλλογικά τα επόμενα βήματά μας.



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn