espa 260x100 

Μελέτες Χρηματοδοτηθήσες από ΕΣΠΑ

sg-mindev-banner

new-espa-logo

deltio oikonomikon exelixeon

progamma eidikou skopou aigaiou

equi fund

infogov

logo aepp

epixeirimatika parka

Συνένετευξη Γ. Σταθάκη στην REALNEWS 17-01-2016

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΘΑΚΗΣ, ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΚΟΥΡΗΣ

1.Τι διεκδικείτε στο θέμα των κόκκινων δανείων που εξαιρέθηκαν από το νόμο κ. υπουργέ; Ποια είναι η κόκκινη γραμμή σας;

Από τον νόμο για τη διαχείριση των μη-εξυπηρετούμενων δανείων τον Δεκέμβρη εξαιρέσαμε τις ευαίσθητες οικονομικά και κοινωνικά κατηγορίες δανείων ώστε να συζητηθούν σε επόμενο στάδιο της διαπραγμάτευσης. Στα πλαίσια των συζητήσεων για την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης θα διεκδικήσουμε για κάθε επί μέρους κατηγορία δανείων ρυθμίσεις που να προστατεύουν τους δανειολήπτες από επιθετικές πρακτικές. Για τα δάνεια με υποθήκη πρώτη κατοικία θα διεκδικήσουμε εξαιρέσεις στο πνεύμα τον παρεμβάσεων που ήδη έχουν γίνει στο νόμο Κατσέλη. Για τα δάνεια των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αναζητούμε ένα νέο πλαίσιο για την αναδιάρθρωση τους τόσο μέσα από παρεμβάσεις στο νόμο Δένδια όσο και μέσα από νέα εργαλεία. Παράλληλα προχωράμε με το σύνολο της στρατηγικής μας στο ζήτημα αυτό μέσα από την δημιουργία ενός δικτύου με κέντρα ενημέρωσης δανειοληπτών, την δημιουργία της ανεξάρτητης αρχής αποτίμησης πίστωσης και πλούτου, την επιτάχυνση της εκδίκασης των υποθέσεων του νόμου Κατσέλη κ.α. Πύξιδα της πολιτικής μας αποτελεί η προσπάθεια να εξευρεθούν κοινωνικά δίκαιες λύσεις, πέρα από αυτή της αγοράς, που να αντιμετωπίζουν το υπαρκτό πρόβλημα των «κόκκινων δανείων» που αποτρέπει σήμερα το τραπεζικό σύστημα από το να επιστρέψει σε συνθήκες κανονικού δανεισμού.

2.Κατά κοινή ομολογία το νομοσχέδιο για το ασφαλιστικό περιλαμβάνει αβάσταχτες προβλέψεις ειδικά για κάποιες κατηγορίες ελευθέρων επαγγελματιών. Εκτιμάτε ότι υπάρχουν περιθώρια βελτιωτικών κινήσεων;

Στην συζήτηση για τη μεταρρύθμιση του ασφαλιστικού συστήματος εμείς επιλέξουμε να μην περιοριστούμε μόνο στην εξοικονόμηση του 1,8 δις που διεκδικούσαν από εμάς οι δανειστές μας. Αντίθετα, προτιμήσαμε να προχωρήσουμε σε μια μονιμότερη μεταρρύθμιση που θα εξασφαλίζει την βιωσιμότητα και τον αναδιανεμητικό χαρακτήρα του όλου συστήματος. Προφανώς και σε αυτή την προσπάθεια υπάρχει χώρος και γίνονται προσπάθειες για βελτιώσεις και διορθωτικές κινήσεις. Ήδη στα πλαίσια της διαδικασίας διαβούλευσης που διεξάγουν οι εκπρόσωποι του αρμόδιου υπουργείου νομίζω ότι θα βρεθούν δίκαιες λύσεις για τα ζητήματα που αφορούν τους ελεύθερους επαγγελματίες και τα «μπλοκάκια» με τρόπο τέτοιο ώστε οι εισφορές να αντιστοιχούν στο πραγματικό εισόδημα του κάθε ασφαλισμένου.

3.Αν οι δανειστές αμφισβητήσουν τη βιωσιμότητα του νομοσχεδίου της κυβέρνησης η «κόκκινη γραμμή» της μη μείωσης των συντάξεων μπορεί να απειλήσει την αξιολόγηση και το πρόγραμμα; Ή, κατά τη γνώμη σας, θα πρέπει να επέλθει ένας συμβιβασμός;

Το σχέδιο που προτείναμε δεν μειώνει τον βασικό κορμό των μικρών και μεσαίων κύριων και επικουρικών συντάξεων. Σε ορισμένες κατηγορίες πολύ αδύναμων κατηγοριών ασφαλισμένων, μάλιστα, προβλέπονται και οριακές αυξήσεις. Το σχέδιο της κυβέρνησης, παράλληλα, ενισχύει κάποιες από τις σημερινές πηγές εσόδων για την ενίσχυση των ασφαλιστικών ταμείων ενώ αναζητά μονιμότερες πηγές εσόδων. Προφανώς, όπως κάθε διαδικασία διαπραγμάτευσης, έτσι και στην περίπτωση του ασφαλιστικού, η τελική συμφωνία θα αποτυπώνει αμφίπλευρους συμβιβασμούς.

4.Οι βασικοί άξονες του νέου αναπτυξιακού νόμου που ετοιμάζετε ποιοι είναι κ. υπουργέ;

Ο νέος αναπτυξιακός νόμος διαφοροποιείται από το παλαιότερο πλαίσιο για τις περιφερειακές κρατικές ενισχύσεις από τέσσερα βασικά χαρακτηριστικά. Πρώτων, θα δώσει ισχυρά κίνητρα σε επενδύσεις με κλαδικά και γεωγραφικά κριτήρια. Σε αυτή την κατεύθυνση η έμφαση θα δίνεται στα επιχειρηματικά δίκτυα, στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, στην νεανική επιχειρηματικότητα και στην καινοτομία. Δεύτερον, ο νόμος θα εισάγει χρηματοδοτικά εργαλεία παράλληλα με τις παραδοσιακές επιδοτήσεις. Τρίτον, το νομικό πλαίσιο που θα υιοθετήσουμε θα είναι βαθιά αντιγραφειοκρατικό και θα απλοποιεί σε μεγάλο βαθμό τις διαδικασίες που απαιτούταν για τον εκάστοτε δικαιούχο από την ένταξη μέχρι την τελική ολοκλήρωση μιας επένδυσης. Τέλος, στις περιπτώσεις πολύ μεγάλων επενδύσεων ο νόμος θα εισάγει σταθερό φορολογικό καθεστώς 7 χρόνων όπως εξάλλου γίνεται και σε πλήθος άλλων ευρωπαϊκών οικονομιών.

5.Με φθηνό εργατικό δυναμικό όπως προβλέπει ουσιαστικά το Μνημόνιο;

Σε καμία περίπτωση. Εστιάζουμε στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της χώρας, αξιοποιώντας το μορφωμένο ανθρώπινο δυναμικό της και ενισχύοντας την εξωστρέφεια της οικονομίας σε δυναμικούς τομείς όπως τον αγροτοδιατροφικό σύμπλεγμα, την καινοτομία, την τεχνολογία, την ενέργεια, την χημική και φαρμακευτική βιομηχανία.

6.Και το φορολογικό σύστημα; Έχει τρελαθεί -και- ο επιχειρηματικός κόσμος στις αλλαγές…

Η αναγκαιότητα για την δημιουργία ενός σταθερού και μόνιμου φορολογικού συστήματος είναι προφανής για την ελληνική οικονομία. Η υλοποίηση αυτής της μεταρρύθμισης είναι στις δεσμεύσεις μας για το δεύτερο εξάμηνο του 2016.

7.Η αναπτυξιακή τράπεζα πότε θα λειτουργήσει; Και τι ακριβώς θα υπηρετεί;

Αυτές τις μέρες προχωράμε με τις διαδικασίες για την μετεξέλιξη του ΕΤΕΑΝ σε Αναπτυξιακό Ταμείο. Ο νέος φορέας θα είναι σε θέση να προβαίνει σε απευθείας χρηματοδοτήσεις, θα διαθέτει ευέλικτα νέα εργαλεία όπως οι μικροπιστώσεις, ενώ θα είναι κατάλληλα σχεδιασμένος ώστε να εξασφαλίζει την βέλτιστη αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων για λογαριασμό των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Μέριμνα μας είναι η κατά το δυνατόν γρηγορότερη έναρξη των δραστηριοτήτων του και στην πορεία θα εξετάσουμε και άλλες λειτουργίες που θα μπορούσε να επιτελέσει.

8.Ποιες άμεσες ξένες επενδύσεις αναμένεται κ. υπουργέ; Και πώς θα γίνουν; Μπορείτε να γίνεται λίγο συγκεκριμένος;

Ήδη το αμέσως προηγούμενο διάστημα πραγματοποιήθηκαν σημαντικές επενδύσεις στο τραπεζικό τομέα της χώρα μας. Παράλληλα, παραμένει αμείωτο το διεθνές ενδιαφέρον σε κλάδους στους οποίους υπάρχουν σταθερά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στην ελληνική οικονομία όπως ο τουρισμός. Από εκεί και πέρα, οριζόντια και σε όλους τους κλάδους, το ενδιαφέρον θα τονώνεται όσο η οικονομία θα ανακάμπτει και θα σταθεροποιείται.

9.Συμφωνείτε φαντάζομαι πως η χώρα χρειάζεται ένα επενδυτικό μπουμ. Μήπως, λόγω και των έκτακτων συνθηκών, η κυβέρνησή σας πρέπει να χρησιμοποιήσει και «έκτακτες πολιτικές», που υπερβαίνουν πάγιες θέσεις της αριστεράς; Ισχύει, π.χ., ότι «δεν πωλούνται τα ασημικά της οικογένειας»;

Κανείς δεν διαφωνεί για την έκταση της αποεπένδυσης στη χώρα μας μετά την καταστροφική 5ετία που προηγήθηκε. Από εκεί και πέρα, αν αναφέρεστε στο ζήτημα των αποκρατικοποιήσεων η ελληνική κυβέρνηση, στα πλαίσια της συμφωνίας με τους εταίρους, έχει δεσμευτεί να ολοκληρώσει τις 9 υπό εξέλιξη ιδιωτικοποιήσεις που κληρονόμησε. Τις απόψεις μας, όμως, σχετικά την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας τις εκφράζει καλύτερα ο σχεδιασμός και η κατεύθυνση του νέου ταμείου που θα δημιουργηθεί στην θέση του ΤΑΙΠΕΔ. Ο νέος φορέας θα είναι προσανατολισμένος προς το να «χτίζει» τις αξίες των «ασημικών» της δημόσιας περιουσίας σε αντίθεση με την λογική της εκποίησης που κυριάρχησε στη χώρα μας για χρόνια.

10.Γιατί δεν υπογράφετε το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου για τα στερεά απόβλητα όταν έχει γίνει διεθνής διαγωνισμός με θετικές εισηγήσεις του ΣτΕ και του Ελεγκτικού Συνεδρίου;

Στα τέλη του 2015 ολοκληρώθηκε το νέο Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΕΣΔΑ) με βάση τις Ευρωπαϊκές Οδηγίες για το 2020. Τα σχέδια για την δημιουργία μονάδων ΣΔΙΤ απορριμμάτων ελέγχονται κατά πόσο είναι συμβατά με το νέο ΕΣΔΑ. Κάποια προχωράνε, κάποια θα προχωρήσουνε και κάποια χρειάζεται να επανασχεδιαστούν. Δεν υπάρχει, ωστόσο, κανένα ιδεολογικό «κόλλημα» σε σχέση με τον ίδιο των θεσμό των Συμβάσεων Δημόσιο και Ιδιωτικού Τομέα πέρα από την μέριμνα η εκάστοτε σύμβαση να εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον και το ευρωπαϊκό περιβαλλοντικό κεκτημένο.

11.Ενώ μισθοί και συντάξεις έξι χρόνια περικόπτονται, η ακρίβεια στα προϊόντα ζει και βασιλεύει. Σας απασχολεί το θέμα; Έχετε κάποιο σχέδιο;

Οι επίσημες καταγραφές σε σχέση με το ύψος των τιμών αποτυπώνουν απουσία πληθωριστικών τάσεων στην ελληνική οικονομία πέρα από οριακές αυξομειώσεις. Φυσικά υπάρχουν μεμονωμένοι κλάδοι οι οποίοι χαρακτηρίζονται από ολιγοπωλιακές και μονοπωλιακές δομές στις οποίεςοι τιμές των προϊόντων παραμένουν δυσανάλογα ψηλά. Για την αντιμετώπιση ανάλογων παρεμβάσεων σχεδιάζουμε την λειτουργική και θεσμική αναβάθμιση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ώστε να γίνει πιο αποτελεσματική στις παρεμβάσεις της.

12.Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δείχνει να ανασυγκροτεί γοργά τη Νέα Δημοκρατία και πιθανότατα να τη διευρύνει. Πρώτον, συμφωνείτε με τις κατηγορίες που του απευθύνουν το καλημέρα σύντροφοί σας ότι είναι νεοφιλελεύθερος ή «θατσερικός»; Και δεύτερον, τι πρέπει να διορθώσετε ως κυβέρνηση;

Η Ν.Δ. σήμερα αντιμετωπίζει οξύτατα προβλήματα ταυτότητας και πολιτικής που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια των εσωκομματικών εκλογών της. Ο κ. Μητσοτάκης εκλέχθηκε μέσα από τη στήριξη που έλαβε από εντελώς ετερόκλητες δυνάμεις εντός της δεξιάς παράταξης. Περιμένουμε να δούμε το στίγμα που θα δώσει με τις πρώτες κινήσεις και επιλογές του. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της τελευταίας υπουργικής του θητείας η επιδόσεις του στον απαραίτητο εξορθολογισμό της λειτουργίας του δημοσίου και στον περιορισμό των πελατειακών πρακτικών ήταν δυστυχώς αναιμικές πέρα από την διαρκή επίκληση των απολύσεων ως θεραπεία «δια πάσα νόσο».

13.Τη διεύρυνση της κυβερνητικής πλειοψηφίας υπό ποίες προϋποθέσεις την εξετάζετε; Ο νέος Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας δηλώνει πως αν αποτύχει ο Τσίπρας πρέπει να πάμε σε εκλογές. Συμφωνείτε; Και αντέχει η χώρα νέες κάλπες;

Νομίζω ότι αυτή η κουβέντα δεν έχει πολύ νόημα στην παρούσα φάση. Η κυβέρνηση θα προχωρήσει σταθερά στην ιδέα της απόλυτα βιώσιμης και σταθερής πλειοψηφίας. Στη διάρκεια του 2015 κερδίσαμε 3 εκλογικές αναμετρήσεις και αν χρειαστεί θα το ξαναπράξουμε. Νομίζω, όμως, ότι θα ήταν καλό για τη χώρα τα υπόλοιπα κόμματα να εγκαταλείψουν την επιμονή στην ιδέα της «αριστερής παρένθεσης» και να εστιάσουν στην άρθρωση ενός γόνιμου αντιπολιτευτικού λόγου.

16.Ενόψει του Συνεδρίου σας ο ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να πραγματοποιήσει άνοιγμα στην κεντροαριστερά και να απευθύνει προσκλητήριο επιστροφής στελεχών;

Ο πλουραλισμός των απόψεων ήταν πάντα στο DNA του ΣΥΡΙΖΑ και κάθε συνεδριακή διαδικασία είναι μια ευκαιρία για να εκφραστεί αυτό το χαρακτηριστικό του κόμματος μας. Τη χρονιά που μας πέρασε η κυβέρνηση έδωσε μια τεράστια μάχη σε διεθνές επίπεδο και «λέρωσε τα χέρια της» με την άσκηση της διακυβέρνησης σε δύσκολες συνθήκες. Είναι λογικό πολύ από τους συντρόφους μας να απομακρύνθηκαν από την εμπειρία αυτή ή να εξέφρασαν έναν προβληματισμό στις στιγμές των απολύτως απαραίτητων συμβιβασμών. Το συνέδριο, όμως, θα είναι μια ευκαιρία πρώτης τάξεως να μιλήσουμε για αυτή την εμπειρία, να ξαναβρεθούμε με συντρόφους που απομακρύνθηκαν και να διαμορφώσουμε συλλογικά τα επόμενα βήματά μας.

Συνέντευξη Γ. Σταθάκη στο Κόκκινο για τα δάνεια

Εξειδικευμένα ΚΕΠ για δανειολήπτες - Τι είπε ο Γ.Σταθάκης για τα «κόκκινα δάνεια» μικρομεσαίων επιχειρήσεων

Προ των πυλών είναι οι υπουργικές αποφάσεις που θα καθορίζουν τα νέα εργαλεία που θα παρέχει το Δημόσιο σε δανειολήπτες, προκειμένου να ρυθμίσουν τις οφειλές προς τράπεζες προστατεύοντας την κύρια κατοικία τους. Ο υπουργός Οικονομίας μίλησε στην «Οικονομία Στο Κόκκινο» και τον Στάθη Σχινά για τις επόμενες κινήσεις του οικονομικού επιτελείου στα «κόκκινα δάνεια».  Για ολόκληρη τη συνέντευξη παρακαλούμε κλικ εδώ.

Συνέντευξη Γ. Σταθάκη στην ΑΥΓΗ

Γιώργος Σταθάκης στην "Α": Κλειδί της ανάκαμψης η γνώση και η εξωστρέφεια

Συνέντευξη στον Γιάννη Αγουρίδη

Η "νέα οικονομία" αποτελεί την αιχμή του δόρατος για την ανάκαμψη και θα βασιστεί στο υψηλού επιπέδου ανθρώπινο δυναμικό που έχει η Ελλάδα, την καινοτομία και την εξωστρέφεια, σύμφωνα με το αναπτυξιακό σχέδιο που περιγράφει στην "Αυγή" της Κυριακής ο Γιώργος Σταθάκης. Ο υπουργός Οικονομίας προαναγγέλλει επίσης επταετές σταθερό φορολογικό πλαίσιο για την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων, ενώ για το 2016 αναμένει "την ολοκλήρωση του πρώτου μεγάλου κύκλου της συμφωνίας, δηλαδή του 70% περίπου του προγράμματος, και την επιστροφή της οικονομίας σε θετικό πρόσημο. Θα είναι η χρονιά που θα φανούν η φυσιογνωμία, η δυνατότητα και η ικανότητα της κυβέρνησης να κάνει τις βαθιές τομές που θέλει ο τόπος". Για το πλήρες κείμενο της συνέντευξης κλικ εδώ.

 

Συνέντευξη του Υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη στην Ισπανική εφημερίδα ElMundo

Ερώτηση: Τον Ιούλιο μετά τον περιορισμό κίνησης κεφαλαίων, διαβεβαιώσατε [τους Έλληνες] ότι οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων θα διαρκούσαν μέχρι το Σεπτέμβριο. Έχουν χαλαρώσει λίγο αλλά συνεχίζουν. Θα τελειώσουν το 2016;

Απάντηση: Οι περιορισμοί στην κίνηση κεφαλαίων έχουν χαλαρώσει κατά πολύ.Προφανώς η κατάργησή τους είναι κάτι το οποίο δε γίνεται από τη μια μέρα στην άλλη. Από την πρώτη στιγμή της επιβολής τους προχωρήσαμε στην αξιολόγηση και στη χαλάρωσή αυτών των περιορισμών ανάλογα με τις ανάγκες των πολιτών και των επιχειρήσεων. Τα σημαντικά βήματα τα οποία εκκρεμούν για την ολική άρση των περιορισμών περνούν από την ολοκλήρωση της προστασίας των κεφαλαίων των τραπεζών και την επιτυχή αξιολόγηση της εφαρμογής του νέου προγράμματος. Συνεπώς πιστεύω ότι οι περιορισμοί θα τελειώσουν πριν από το καλοκαίρι.

Ερώτηση: Ο ΣΥΡΙΖΑ έχασε δύο από τους βουλευτές του γιατί δεν συμφωνούσαν με ορισμένα από τα μέτρα τα οποία συμπεριλαμβάνονταν στο πακέτο των μεταρρυθμίσεων. Συμφωνείτε με το ότι τα μέλη της Κυβέρνησης τα οποία δεν είναι υπέρ του προγράμματος διάσωσης πρέπει να παραιτηθούν;

Απάντηση: Οι τελευταίες εκλογές τον Σεπτέμβριο, υπό ένα νέο μνημόνιο, δεν έχουν καμία σχέση με αυτές τις οποίες ζήσαμε τον Ιανουάριο. Φυσικά το ίδιο συμβαίνει και με τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, η πλειοψηφία αυτών ήταν στο κοινοβούλιο προηγουμένως και έδειξαν τη στήριξή τους στη συμφωνία. Θα ήταν παράδοξο εάν ξαφνικά δεν την αποδέχονταν. Δεν είναι κάτι νέο για αυτούς και στην αρχή δεν το αρνήθηκαν. Την ευθύνη δεν την έχει η Κυβερνητική ομάδα αλλά το ίδιο το άτομο.

Ερώτηση: Η τελευταία συμφωνία με τους πιστωτές της χώρας θα είναι η πιο σκληρή για την Ελλάδα;

Απάντηση: Το αντίθετο, πιστεύω ότι ειδικά αυτή η συμφωνία παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα σε σύγκριση με την προηγούμενη. Στα επόμενα πέντε χρόνια η δημοσιονομική προσαρμογή θα χαλαρώσει κατά 20 δις ευρώ, σχεδόν το ίδιο ποσό το οποίο θα λάβει η ελληνική οικονομία από την ΕΕ κατά την περίοδο 2014-2020.

 

Ερώτηση: Πώς σκοπεύει η κυβέρνηση να ανακτήσει την εμπιστοσύνη του λαού;

Απάντηση: Θεωρώ ότι δεν είμαι ο κατάλληλος προκειμένου να μιλήσω για το θέμα αυτό όταν η Κυβέρνηση ουσιαστικά μόλις επανεκλέγη. Αυτή το ερώτημα θα μπορούσε να υπάρχει τον Ιούλιο μετά τη συμφωνία. Γι’ αυτό και προχωρήσαμε με τις εκλογές. Θυμίζω ότι κερδίσαμε με ένα ποσοστό πολύ παρόμοιο με αυτό που επετεύχθη τον Ιανουάριο παρά τη διάσπαση του ΣΥΡΙΖΑ. Συνεπώς, για τι είδους απώλεια εμπιστοσύνης μιλάτε;

Ερώτηση: Η ελληνική οικονομία θα ‘ξεφύγει’ πραγματικά από την κρίση υπό την ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ όπως υπόσχεται ο Αλέξης Τσίπρας; Πώς θα το κάνετε αυτό;

Απάντηση: Η ελληνική οικονομία δείχνει σημάδια ανάπτυξης. Το καλοκαίρι γινόταν λόγος για μια ύφεση 2,5% για το 2015. Η ύφεση του ΑΕΠ θα είναι μικρότερη από το 1% και δεν αποκλείω και κάποια καλύτερη απόδοση. Στα τέλη του πρώτου τριμήνου του 2016 η οικονομία θα αρχίσει να αναπτύσσεται. Επιπλέον, θα εξαφανιστούν οι περιορισμοί στις κινήσεις κεφαλαίων. Θα ανακτήσουμε την εμπιστοσύνη των ξένων επενδυτών και θα μπορέσουμε να επιστρέψουμε στις αγορές. Το θέμα της κρίσης εντός ολίγου θα αποτελεί παρελθόν παρότι με ανησυχούν οι κοινωνικές επιπτώσεις της κρίσης, τα υψηλά επίπεδα της φτώχειας και της ανεργίας ή η δυσκολία αρκετών οικογενειών προκειμένου να θερμάνουν τα σπίτια τους… Αυτές είναι οι πιο βαθιές πληγές της κρίσης και θα αργήσουν να γιατρευθούν.

 

Ερώτηση: Πιστεύετε ότι το αποτέλεσμα των ελληνικών εκλογών θα επηρεάσει τις ισπανικές εκλογές στις 20 Δεκεμβρίου; Τι θα λέγατε στους Ισπανούς ψηφοφόρους;

Απάντηση: Πιστεύω ότι οι Ισπανοί ψηφοφόροι έχουν την ανάγκη μιας αλλαγής. Όπως και στην Πορτογαλία ομοίως και αυτοί χρειάζονται μια αλλαγή. Εκεί εκφράστηκαν δείχνοντας την άρνησή τους στις κάλπες και φέρνοντας στη χώρα τους μια κυβέρνηση Αριστεράς. Η εξέλιξη μιας χώρας επηρεάζει τη σκέψη και τη δράση των γειτονικών χωρών. Είμαι σίγουρος ότι το καλοκαίρι η Ελληνική Κυβέρνηση φαινόταν εγκλωβισμένη και αυτό θα μπορούσε να έχει επηρεάσει αρνητικά τη σχέση της με άλλες χώρες. Εκείνοι οι οποίοι μας ψήφισαν τον Ιανουάριο το έκαναν εκ νέου τον Σεπτέμβριο παρά τις διαπραγματεύσεις, τον περιορισμό στην κίνηση των κεφαλαίων και τη διαίρεση του κόμματος. Αυτό σημαίνει ότι οι ψηφοφόροι μάς είδαν ότι σε όλο αυτό το διάστημα μπορέσαμε να αλλάξουμε αυτό που οι πολιτικές δυνάμεις του παρελθόντος έφεραν στη χώρα.

Συνέντευξη Σταθάκη στο Κόκκινο για τα κόκκινα δάνεια.

Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης, μιλά στο Κόκκινο, στον Κώστα Αρβανίτη και τον Στάθη Σχινά, για την συμφωνία κυβέρνησης - δανειστών για τα κόκκινα δάνεια.(Κλικ εδώ για να δείτε την συνέντευξη).

Συνέντευξη Σταθάκη στην ΕΡΤ

Ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης μίλησε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ για τη συμφωνία τονίζοντας ότι το 60% των δανειοληπτών μπορεί να προστατευθεί.(Κλικ εδώ για να δείτε την συνέντευξη).

 

Κοινή Συνέντευξη Τύπου Υπουργών Σταθάκη - Τσακαλώτου

tsakalwtos-kai-stathakisΒασικά σημεία από τη συνέντευξη Τύπου Σταθάκη-Τσακαλώτου. (Για απομαγνητοφωνημένα πρακτικά κλικ εδώ).

  • Μετά τη συμφωνία με τους εκπροσώπους των πιστωτών, που επιβεβαιώθηκε στο EWGσήμερα το πρωί, θα προχωρήσουμε σε νομοθετική παρέμβαση. Ο νόμος θα έχει ψηφιστεί μέχρι το βράδυ της Πέμπτης, την Παρασκευή θα συνεδριάσει εκ νέου το EWGγια να επικυρώσει ότι εκπληρώθηκαν τα προαπαιτούμενα της α’ ομάδας.
  • Θα ακολουθήσει άμεσα η εκταμίευση των 2 δισ. ευρώ, ενώ η κεφαλαιακή θωράκιση των τραπεζών θα προχωρήσει αφού κλείσουν τα βιβλία προσφορών για τις αυξήσεις κεφαλαίου.
  • Θα ολοκληρώσουμε έτσι εγκαίρως το πρώτο βήμα του σχεδιασμού, την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. Στη συνέχεια, με την εκπλήρωση της β’ ομάδας προαπαιτούμενων θα ανοίξει ο δρόμος να ολοκληρωθεί το δεύτερο βήμα, δηλαδή η πρώτη αξιολόγηση. Αμέσως μετά όλοι έχουν δεσμευτεί ότι θα ανοίξει η συζήτηση για το χρέος.

Κόκκινα δάνεια.

  • Η διαπραγμάτευση αφορούσε τις προϋποθέσεις ένταξης στο Νόμο Κατσέλη, καθώς η κυβέρνηση Σαμαρά (όπως αποκάλυψε ο Επίτροπος, Γ. Κατάινεν σε ερώτηση του ευρωβουλευτή, Δ. Παπαδημουλη τον Οκτώβριο του 2014) είχε δεσμευτεί να απελευθερώσει πλήρως του πλειστηριασμούς και να παραχωρήσει τα «κόκκινα δάνεια» σε distressfunds.
  • Βάση της συμφωνίας που πετύχαμε, όσοι είναι ενταγμένοι στο παλαιό καθεστώς του Νόμου δεν επηρεάζονται. Γι’ αυτούς συνεχίζουν να ισχύουν οι παλιοί κανόνες, οι οποίοι επίσης θα ισχύσουν για όσους υποβάλλουν ένταξη υπαγωγής μέχρι το τέλος του έτους.
  • Από 1/1/2016 και για 3 χρόνια θα ισχύσει το νέο καθεστώς ένταξης και λειτουργίας του Νόμου, που εκτιμάται ότι πλέον θα προστατεύει περίπου το 60% των δανειοληπτών, διακρίνοντας δύο κατηγορίες.
    • Στην πρώτη κατηγορία εντάσσονται όσοι έχουν οικογενειακό εισόδημα μέχρι 20.639 ευρώ (άγαμος: 8.180 ευρώ, ζευγάρι: 13.917 ευρώ και κάθε παιδί 3.361 ευρώ) –περίπου ένας στους τέσσερις δανειολήπτες.
    • Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται όσοι έχουν οικογενειακό εισόδημα μέχρι 35.086 ευρώ (άγαμος: 13.906 ευρώ, ζευγάρι: 23.659 ευρώ και κάθε παιδί: 5.714  ευρώ).
  • Για όσους υπαχθούν στο Νόμο η αξία του δανείου θα αναπροσαρμόζεται, στο επίπεδο της αξίας που θα ορίζει εκτιμητής, βάση του ποσού που θα προέκυπτε αν το δάνειο εκποιούταν σε πλειστηριασμό. Ως αποτέλεσμα θα αναπροσαρμόζεται και η δόση εξυπηρέτησης της οφειλής, λαμβάνοντας υπόψη και το εισόδημα του δανειολήπτη.
    • Για όσους ανήκουν στην πρώτη κατηγορία, τη διαφορά μεταξύ της δόσης που μπορούν να καταβάλλουν και της μειωμένης δόσης που πρέπει να καταβάλουν, θα την καλύπτει το κράτος (το κόστος εκτιμάται ότι το 2016 δεν θα υπερβεί τα 100 εκατ. ευρώ).
    • Για όσους ανήκουν στη δεύτερη κατηγορία, εφόσον δεν μπορούν να εξυπηρετούν ομαλά την οφειλή τους ή εφόσον εκπίπτουν των ρυθμίσεων του Νόμου Κατσέλη (για όσους έχουν ήδη ενταχθεί), θα ακολουθούνται οι πρακτικές του ανανεωμένου Κώδικα Δεοντολογίας των Τραπεζών. Οι τράπεζες θα είναι υποχρεωμένες να διευκολύνουν δανειολήπτες που είναι καλοπληρωτές, έχουν αποπληρώσει μεγάλο μέρος του δανείου τους και έχουν θετικές εισοδηματικές προοπτικές.
  • Πέραν του εισοδηματικού κριτηρίου, η υπαγωγή στο Νόμο προϋποθέτει και την κάλυψη ενός κριτηρίου για την αντικειμενική αξία της κατοικίας (να μην υπερβαίνει τα 170.000 ευρώ για την κατηγορία των περισσότερο ευάλωτων και τα 230.000 ευρώ για τη δεύτερη κατηγορία).
  • Με το παραπάνω σχήμα, το κόστος που προκύπτει από τα «κόκκινα δάνεια» επωμίζονται τρία μέρη: Το κράτος, οι τράπεζες και οι δανειολήπτες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να συμβάλλουν.
    • Η αρχική πρόταση των δανειστών προέβλεπε κάλυψη μόλις του 16% των δανειοληπτών. Δεν θα ισχύσει, επίσης, η απαίτηση να μην ξεπερνά τις 100.000 ευρώ το συνολικό χρέος του δανειολήπτη που θέλει να ενταχθεί στο Νόμο.

Ισοδύναμα για ΦΠΑ στην εκπαίδευση.

  • Το μεγαλύτερο μέρος θα καλυφθεί από την αύξηση της φορολογίας στον τζόγο.
    • Προκύπτει ένα κενό 100 εκατ. ευρώ, για την κάλυψη του οποίου υπάρχουν 2-3 προτάσεις. Μεταξύ αυτών είναι μια μικρή φορολογική επιβάρυνση στο κρασί (π.χ. 0,3 ευρώ / φυάλη).

Εκατό δόσεις.

  • Οι πιστωτές επέμεναν, προκειμένου να ενισχυθεί η κουλτούρα έγκυρης πληρωμής, να αποβάλλεται από τη ρύθμιση των 100 δόσεων όποιος είναι ασυνεπής έστω και για μια μέρα σε κάποια άλλη πληρωμή φόρου (ΕΝΦΙΑ, φόρο εισοδήματος κλπ).
  • Καταφέραμε να υποχωρήσουν από αυτή την αξίωση, επισημαίνοντας ότι οι οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα δεν επιτρέπουν μια τόσο αυστηρή ρύθμιση.
  • Θα διατηρηθεί, λοιπόν, η περίοδος χάριτος των 30 ημερών και όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, σταδιακά αυτή θα περιοριστεί.
  • Οι πιστωτές επέμεναν, επίσης, όποιος έχει ενταχθεί σε ρύθμιση 100 δόσεων να μην μπορεί να υπαχθεί σε άλλη ευνοϊκή ρύθμιση. Τελικά τους πείσαμε αυτό να μην ισχύει, εφόσον ο φορολογούμενος έχει εγκαίρως προειδοποιήσει τις Αρχές για αδυναμία πληρωμής.

Συνένετυξη υπουργού στον REAL FM

Ο Υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού Γ. Σταθάκης έδωσε συνέντευξη στον REAL FM και αναφέρεται και στα κόκκινα δάνεια. Για να ακούστε την συνέντευξη παρακαλώ κλικ εδώ.

Κοινή Συνέντευξη Τύπου Β. Ντομπρόβκις και Οικονομικών Υπουργών.

dombrovskis126 Οκτωβρίου 2015

Πρακτικά κοινής Συνέντευξης Τύπου

Βάλντις Ντομπρόβσκις, Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Γιώργου Σταθάκη, Υπουργού Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού

Ευκλείδη Τσακαλώτου, Υπουργού Οικονομικών

& Γιώργου Χουλιαράκη, Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Σας ευχαριστούμε που ήρθατε. Καλώς ορίσατε. Οι Υπουργοί και ο Αντιπρόεδρος θα προβούν σε σύντομες και περιεκτικές δηλώσεις και λόγω εξαιρετικά περιορισμένου χρόνου του Αντιπροέδρου, θα δεχτεί έως τρεις ερωτήσεις. Κύριε Υπουργέ.

Ε. ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ: Να σας καλωσορίσω και εγώ από τη μεριά μου. Να καλωσορίσω και τον Αντιπρόεδρο Βάλντις Ντομπρόβσκις. Συναντηθήκαμε σήμερα, λίγο πριν κατ αρχήν ο Γιώργος Σταθάκης μαζί του και μετά, σε μια δεύτερη συνάντηση, ο Γιώργος Χουλιαράκης κι εγώ. Μιλήσαμε για την πορεία του προγράμματος και τη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, της οποίας ο πρώτος γύρος τελείωσε την Παρασκευή.

Συζητήσαμε την πρόοδο που υπήρξε. Επίσης μιλήσαμε και για το θέμα για το οποίο έχουμε διαφορετικές απόψεις, για το νόμο Κατσέλη και την προστασία της πρώτης κατοικίας. Και οι δυο πλευρές εξέφρασαν την άποψη ότι πρέπει να βρεθεί ένας έντιμος συμβιβασμός σε αυτό το θέμα.

Όσο για τα άλλα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τη διαπραγμάτευση, συζητήσαμε και για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα τεχνικά ζητήματα -για το πώς θα γίνει αυτή η ανακεφαλαιοποίηση. Επίσης σχετικά με τη διοίκηση του ΤΧΣ και των τραπεζών, για το πώς πρέπει να έχουμε μια διακυβέρνηση στο τραπεζικό σύστημα που θα εξασφαλίζει τη σωστή λειτουργία του και θα αντανακλά την αίσθηση του ελληνικού λαού ότι πρέπει τα λεφτά που πηγαίνουν από τις τράπεζες να πηγαίνουν με διαφάνεια και εκεί που χρειάζεται να πηγαίνουν.

Μιλήσαμε και λίγο για το συνταξιοδοτικό και τη σημασία του να έχουμε προτάσεις, σε λίγο καιρό, που εξασφαλίζουν και την υποχρέωση - βραχυπρόθεσμη υποχρέωση- να υπάρχουν κάποιες οικονομίες στο σύστημα, αλλά ακόμη και πιο σημαντικό είναι να παρουσιάσουμε ένα πρόγραμμα που θα εξασφαλίζει το συνταξιοδοτικό σύστημα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα.

Τέλος συζητήσαμε το σχέδιο τεχνικής βοήθειας που παρέχει η Commission. Κάποιες λεπτομέρειες γι’ αυτό. Είμαστε σε πολύ καλό δρόμο, έχουμε συμφωνήσει γι’ αυτή τη βοήθεια. Η ελληνική κυβέρνηση κατανοεί ότι όσο περισσότερο τεχνική βοήθεια έχει εκ των προτέρων και έγκυρα, τόσο πιο εύκολη γίνεται η διαπραγμάτευση.

Θέλω να ευχαριστήσω τον κ. Ντομπρόβσκις για όλη τη βοήθεια που έχει δώσει στην ελληνική κυβέρνηση, αυτός και ο πρόεδρος Γιούνγκερ και άλλα στελέχη της Commission, που πολλές φορές έχουν συνδράμει την ελληνική κυβέρνηση σε αυτούς τους δύσκολους μήνες που έχουμε περάσει και να προσθέσω ότι ευελπιστούμε στην ακόμη καλύτερη συνεργασία στο μέλλον.

Θα δώσω το λόγο στον κ. Αντιπρόεδρο να μας πει και αυτός μερικές κουβέντες. Ευχαριστώ πολύ.

Β. ΝΤΟΜΠΡΟΒΣΚΙΣ: Αξιότιμοι κύριοι Υπουργοί, αξιότιμε Αναπληρωτή Υπουργέ, αξιότιμοι εκπρόσωποι των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Είναι μεγάλη χαρά που βρίσκομαι σήμερα στην Αθήνα. Πρέπει να σας πω ότι πιστεύω ότι οι συζητήσεις που κάναμε σήμερα το πρωί με τους Υπουργούς κ.κ. Σταθάκη, Τσακαλώτο και Χουλιαράκη, δείχνουν πως οι συζητήσεις μας ακολουθούν τη σωστή πορεία. Η συνεργασία μας θα αυξηθεί και πιστεύω ότι θα πετύχουμε τον κοινό μας στόχο που είναι η ανάκαμψη στην Ελλάδα.

Όπως σας είπα, είδα τους υπουργούς σήμερα το πρωί, έχω και μια συνάντηση με τον Υπουργό κ. Κατρούγκαλο σήμερα το απόγευμα, όπου θα συζητήσουμε πάρα πολύ σημαντικά, κοινωνικά θέματα, όπως και θέματα απασχόλησης.

Οι συναντήσεις που έκανα μου έδωσαν μια συνολική εικόνα της συνεχιζόμενης εργασίας που γίνεται, έτσι ώστε η ελληνική οικονομία να ξαναβρεθεί σε τροχιά ανάπτυξης. Είναι προφανές πως υπάρχει βούληση να εργαστούμε σκληρά και να κάνουμε όλα τα απαραίτητα και να πάρουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα έτσι ώστε η ελληνική οικονομία να ανακάμψει.

Συζητήσαμε το θέμα των επενδύσεων, τις βέλτιστες χρήσεις των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Πρέπει να σας πω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να προκαταβάλει στην Ελλάδα χρηματοδότηση για την περίοδο 2014 – 2020, όπως επίσης και να απελευθερώσει κονδύλια για την περίοδο του 2007 – 2013, έτσι ώστε να κλείσουν κάποια έργα τα οποία βρισκόντουσαν σε εκκρεμότητα.

Επιπλέον υπάρχουν και δυο δισ. για την περίοδο 2015 – 2016. Αυτά τα αποφάσισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο συννομοθέτης, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο με πολύ ταχύ τρόπο αποφάσισαν την εκταμίευση ήδη των 835 εκατομμυρίων της περασμένης εβδομάδας και αναμένεται και μια επιπλέον μεταφορά 500 εκατομμυρίων σε ευρωπαϊκά κονδύλια.

Τώρα είναι θέμα των Ελληνικών Αρχών να δημιουργήσουν το κατάλληλο νομοθετικό και διοικητικό πλαίσιο, έτσι ώστε να μπορούν να ενεργοποιήσουν αυτά τα κονδύλια, να χρησιμοποιήσουν την προκαταβολική αυτή χρηματοδότηση και να έχουν την απαραίτητη ρευστότητα για τις ανάγκες του προϋπολογισμού.

Με τους Υπουργούς σήμερα το πρωί συζητήσαμε ένα πολύ φιλόδοξο πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων, το οποίο θα πρέπει να γίνει μέσα σε ένα μικρό χρονικό διάστημα με πάρα πολλή προσπάθεια. Δεν υπάρχει χρόνος για να χαθεί, χρειάζεται να αναλάβουμε δράση αμέσως, έτσι ώστε επιτέλους να εκσυγχρονισθεί το Ελληνικό Κράτος και η οικονομία.

Αυτό πρέπει να γίνει για να ευνοηθούν οι Έλληνες και η Ελλάδα και θα εξυπηρετήσει τα ελληνικά συμφέροντα. Η επιτυχής συμπλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, θα αποτελέσει ένα πολύ σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, θα βελτιώσει την αξιοπιστία της ελληνικής οικονομίας και θα αναθερμάνει την πραγματική οικονομία.

Να σας πω πως είναι τρία τα στοιχεία που χρειαζόμαστε έτσι ώστε οι μεταρρυθμίσεις να είναι πετυχημένες. Θα πρέπει κατ΄ αρχήν να υπάρχει η πολιτική βούληση και επιπλέον η εθνική αίσθηση κατοχής αυτών των μεταρρυθμίσεων. Δεύτερον χρειάζεται η απαραίτητη τεχνική και διοικητική δυνατότητα και ικανότητα να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν. Και τρίτον αυτές οι μεταρρυθμίσεις θα πρέπει να εφαρμοστούν σε διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους.

Σήμερα οι Υπουργοί κι εγώ εγκρίναμε μία συμφωνία εταιρικής σχέσης για την τεχνική συνεργασία που θα στηρίξει το ελληνικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στέκεται δίπλα στις Ελληνικές Αρχές, στις προσπάθειες που κάνουν για μεταρρυθμίσεις. Θα προσφέρουμε στοχευμένη τεχνική βοήθεια και πραγματογνωμοσύνη, σε χώρους όπως η πάταξη της φοροδιαφυγής, η διαφθορά, ο εκσυγχρονισμός του συστήματος πρόνοιας, η δημιουργία ενός πιο φιλικού για τις επιχειρήσεις κλίματος, όπως επίσης και η βέλτιστη χρήση των ευρωπαϊκών κονδυλίων.

Είμαι πεπεισμένος ότι με μία συνεπή εφαρμογή του προγράμματος μεταρρυθμίσεων, με αποτελεσματική χρήση των ευρωπαϊκών κονδυλίων, η Ελλάδα θα επιστρέψει στην οικονομική ανάπτυξη, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας, θα λύσει τα κοινωνικά της προβλήματα και θα είναι ένα πετυχημένο μέλος του ευρώ.

Ευχαριστώ.

Ε. ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ: Ευχαριστούμε τον κ. Αντιπρόεδρο και να δώσω το λόγο τώρα στο Γιώργο Σταθάκη.

Γ. ΣΤΑΘΑΚΗΣ: Σήμερα είχαμε μία εκτενή συζήτηση με τον κ. Ντομπρόβσκις, τον οποίον καλωσορίζουμε στην Αθήνα, για τα θέματα που αφορούν τη διαχείριση των ευρωπαϊκών πόρων. Είχαμε συναντηθεί πριν από μερικούς μήνες στις Βρυξέλες, όταν αυτή η πολύ σημαντική πρωτοβουλία για την Ελλάδα ξεκινούσε, η ιδέα δηλαδή να υπάρξουν επιπρόσθετοι πόροι κατ΄ εξαίρεσιν των κανόνων, που να αφορούν την αντικατάσταση του 5% της εθνικής συμμετοχής της περιόδου 2007-2014, καθώς και το διπλασιασμό της προκαταβολής για το νέο ΕΣΠΑ.

Αυτές οι δύο πρωτοβουλίες επικυρώθηκαν από το Ευρωκοινοβούλιο, την Commission και το Συμβούλιο και έχουν τεθεί ήδη σε εφαρμογή και όπως είπε ο κ. Ντομπρόβσκις αφορούν όπως είχαμε και αναγγείλει περίπου 2 δις επιπρόσθετη ρευστότητα για τον επόμενο χρόνο.

Κάναμε και μια εκτενή παρουσίαση και συζήτηση πάνω στα θέματα εφαρμογής και της ολοκλήρωσης του προηγούμενου ΕΣΠΑ και έναρξης του καινούριου, καθώς και στο πρόβλημα της ροής και της απορρόφησης των πόρων. Τον ενημερώσαμε για τις προσπάθειες που έγιναν τον Αύγουστο και το Σεπτέμβριο, όπου δόθηκε η δυνατότητα να έχουμε ημερήσια απορρόφηση 1 εκατομμύριο ευρώ ημερησίως και από το Σεπτέμβριο 2 εκατομμύρια ευρώ και πριν από μερικές μέρες που άνοιξε πλήρως το σύστημα του ΕΣΠΑ μπορούμε να μιλάμε για πλήρη αποκατάσταση του συστήματος πληρωμών του ΕΣΠΑ, ακριβώς όπως ήταν πριν ληφθούν κάποιοι έκτακτοι περιορισμοί.

Επιπρόσθετα συζητήσαμε συγκεκριμένα projects τα οποία έχουν χρονική καθυστέρηση στην ολοκλήρωσή τους, όπως είναι το μετρό της Θεσσαλονίκης, η σύζευξη και ορισμένα άλλα που υπάρχει καθυστέρηση και προσπαθήσαμε να δούμε τρόπους με τους οποίους μπορούν να επιλυθούν τα προβλήματα που έχουν προκύψει. Νομίζω ότι είναι κοινή η διάθεση και των δύο πλευρών να βρούμε τις άριστες λύσεις.

Στη συνέχεια συζητήσαμε και τα θέματα που αφορούν το Υπουργείο μας και το πρόγραμμα εν εξελίξει το MOU και την αξιολόγηση, όλα τα θέματα έχουν προχωρήσει κι έχουν λυθεί, με το γνωστό θέμα το οποίο παραμένει σε εκκρεμότητα και για το οποίο έγινε αμοιβαία ενημέρωση.

Ευχαριστούμε για άλλη μια φορά τον κ. Ντομπρόβσκις και την Commission, διότι όντως οι τελευταίοι μήνες ήταν μήνες πολύ στενής και θετικής συνεργασίας και ευχόμαστε καλή διαμονή στην Ελλάδα.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Λοιπόν όπως είπαμε και πριν θα δεχτεί ο κ. Ντομπρόβσκις μόνο τρεις ερωτήσεις και θα ξεκινήσουμε με την πρώτη ερώτηση αλλά να είστε σύντομοι σας παρακαλώ. Ο κ. Βουτσαδάκης παρακαλώ από το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων έχει το λόγο.

Κ. ΒΟΥΤΣΑΔΑΚΗΣ («ΑΠΕ - ΜΠΕ»): Καλημέρα. Ήθελα να ρωτήσω τον Αντιπρόεδρο στην ανακοίνωση του Αυγούστου, η Commission ανέφερε σε σχέση με τα έκτακτα μέτρα για τα κοινοτικά κονδύλια, ότι υπήρχε κίνδυνος απώλειας κονδυλίων από το προηγούμενο πρόγραμμα. Μετά την υιοθέτηση των μέτρων που αναφέρατε προηγουμένως, θεωρείτε ότι ο κίνδυνος αυτός έχει εξαλειφθεί;

Β. ΝΤΟΜΠΡΟΒΣΚΙΣ: Όπως σας είπα, η χρηματοδότηση είναι πλέον διαθέσιμη. Οι αποφάσεις οι οποίες λάβαμε εξασφαλίζουν πως υπάρχει αυτή τη στιγμή ρευστότητα στον ελληνικό προϋπολογισμό, έτσι ώστε να καλύψει τις ανάγκες αυτές, ευρωπαϊκά κονδύλια. Δηλαδή για το φάκελο 2014 – 2020 έχουμε μια αύξηση των προκαταβολών της τάξης του 7%. Επίσης αποδεσμεύσαμε και το τελευταίο 5% για την περίοδο 2007 – 2013 και έχουμε αναλάβει το 100% της συγχρηματοδότησης για κάποια εναπομείναντα έργα του 2007 – 2013. Οπότε αυτή τη στιγμή ο ελληνικός προϋπολογισμός δεν επιβαρύνεται με την ελληνική συμμετοχή πια στα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Άρα θα συμφωνήσω μαζί σας, η κατάσταση είναι πολύ πιο θετική σε αυτό το επίπεδο σήμερα που ήταν πριν από μερικούς μήνες. Και νομίζω ότι αυτό το τόνισε και ο κ. Σταθάκης. Όμως χρειάζεται να σημειωθεί πρόοδος σε συγκεκριμένα έργα. Για παράδειγμα, το μετρό της Θεσσαλονίκης που αναφέρατε εσείς, ο αυτοκινητόδρομος του Μορέα κλπ και είναι και κάποια ακόμα. Θα πρέπει δηλαδή εδώ να έχουμε οπωσδήποτε εφαρμογή γιατί υπάρχει η καταληκτική προθεσμία χρηματοδότησης που είναι για την περίοδο 2007 – 2013 το τέλος του έτους και η οποία πλησιάζει και γι’ αυτό θα πρέπει να είστε σίγουροι ότι θα την πετύχετε, παρ΄ όλο που υπάρχει η δυνατότητα και κάποια έργα να μεταφερθούν στην επόμενη περίοδο. Γι’ αυτό λοιπόν χρειάζεται δουλειά, χρειάζεται αποτελεσματικότητα και πιστεύω ότι οι δικές μας αποφάσεις σαφώς και έχουν διευκολύνει σε επίπεδο ρευστότητας, αλλά σίγουρα χρειάζεται και περαιτέρω πρόοδος σε συγκεκριμένα έργα.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Ο κ. Ρογκάκος από τον ΑΝΤΕΝΝΑ.

Ν. ΡΟΓΚΑΚΟΣ («ΑΝΤ1»): Κύριε Αντιπρόεδρε, θα ήθελα να σας ρωτήσω, η ελληνική κυβέρνηση με τους θεσμούς έχει δυο πολύ σοβαρά και ανοιχτά ζητήματα τα οποία θέλουν λύση. Έχω την αίσθηση, το είπατε, ότι συζητήσατε με τους Υπουργούς. Θέλω να μου πείτε εάν συμφωνείτε με την ελληνική κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τα κόκκινα δάνεια σε εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια, ή εάν συμφωνείτε με τους θεσμούς και εάν θα βρεθεί τελικά λύση. Και το δεύτερο είναι το θέμα του ΦΠΑ στην εκπαίδευση κ. Αντιπρόεδρε. Εάν τελικά θα υπάρξει ή δεν θα υπάρξει. Τι συζητήσατε με τους υπουργούς και τι σας είπε;

Β. ΝΤΟΜΠΡΟΒΣΚΙΣ: Να ξεκινήσω λέγοντας πως συζητήσαμε τα κόκκινα δάνεια, τα είπε και ο κ. Τσακαλώτος. Η διαφορά που έχουμε στο θέμα αυτό, είναι πόσο ευρεία θα είναι η κάλυψη και η προστασία που θα προσφέρεται. Ξέρετε πως η άποψη των θεσμών και της Commission είναι πως θα πρέπει στην περίπτωση των κόκκινων δανείων να προστατευθούν τα νοικοκυριά τα οποία πραγματικά έχουν ανάγκη. Αλλά όπως είπε και ο κ. Τσακαλώτος, υπάρχει βούληση να βρούμε μια λύση συμβιβαστική η οποία θα ικανοποιεί όλα τα μέρη. Είναι ένα θέμα το οποίο έχουμε συζητήσει και έχουμε αντιμετωπίσει και με άλλα κράτη μέλη και πρέπει να σας πω ότι στην περίπτωση των κόκκινων δανείων η λύση που προκρίνουμε είναι η στοχευμένη στήριξη για τα νοικοκυριά τα οποία περισσότερο βρίσκονται σε κίνδυνο. Η δουλειά στο επίπεδο αυτό θα συνεχιστεί και είμαι αισιόδοξος πως θα βρεθεί λύση. Για το θέμα του ΦΠΑ στην εκπαίδευση και αυτό το συζητήσαμε και κατά την διάρκεια των διαπραγματεύσεων για το πρόγραμμα είχαμε πει στην ελληνική κυβέρνηση ότι εάν αντιμετωπίζει πρόβλημα με κάποιο συγκεκριμένο μέτρο, μπορεί να προτείνει δημοσιονομικά ισοδύναμα, αρκεί αυτά να μην υποσκάπτουν τους δημοσιονομικούς στόχους που έχουν τεθεί για τον προϋπολογισμό του επόμενου έτους. Οπότε πιστεύω ότι οι ελληνικές αρχές θα προσπαθήσουν να βρούνε εναλλακτικά μέτρα.

Μ. ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ («BILD»): Κύριε Αντιπρόεδρε, στο παρελθόν έχουμε ακούσει για την πολιτική βούληση, που είναι κάτι που όλοι οι εκπρόσωποι των θεσμών λένε και συζητάνε, για την πολιτική βούληση στην Ελλάδα. Τώρα που είμαστε επίσης στη μέση μιας προσφυγικής κρίσης στην Ευρώπη, εάν δεν υπάρχει πολιτική βούληση ή εάν έχουμε κάποια προβλήματα στην εφαρμογή των μέτρων, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα βοηθήσει την Ελλάδα να βρει πολιτική λύση για την οικονομική κρίση λόγω της προσφυγικής κρίσης;

Β. ΝΤΟΜΠΡΟΒΣΚΙΣ: Σίγουρα η κρίση του προσφυγική είναι η μεγαλύτερη ανθρωπιστική πρόκληση που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή και είναι ξεκάθαρο για όλους πως χρειάζεται να συντονίσουμε τις προσπάθειες που κάνουμε για να βρεθεί μία ευρωπαϊκή λύση. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αποδείξει ότι έχει πρόθεση να το αντιμετωπίσει κι έχει καταθέσει πάρα πολλές προτάσεις, για παράδειγμα τη μετεγκατάσταση, τη στενότερη προστασία των συνόρων, την αντιμετώπιση των δικτύων που φέρνουν κόσμο στην Ευρώπη, όπως επίσης και τη συντομότερη επιστροφή των οικονομικών μεταναστών. Είναι ένα θέμα το οποίο είναι εξαιρετικά περίπλοκο, είναι εξαιρετικά ανησυχητικό και θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε όχι μόνο μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και με τις όμορες χώρες. Ξέρετε πως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει μία συμφωνία με την Τουρκία, έτσι ώστε η χώρα αυτή να διαχειρίζεται καλύτερα την προσφυγική κρίση. Της έχει προσφερθεί και επιπλέον οικονομική στήριξη και όχι μόνο στην Τουρκία αλλά και στην ευρύτερη περιοχή, γιατί υπάρχουν χώρες με πολύ μικρές οικονομίες, που αντιμετωπίζουν τεράστιο πρόβλημα, για παράδειγμα η Ιορδανία ή ο Λίβανος. Ουσιαστικά θα πρέπει να προσπαθούμε να σταθεροποιήσουμε την περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βορείου Αφρικής έτσι ώστε να αντιμετωπίσουμε και τις αιτίες που προκαλούν το προσφυγικό.

Τώρα, για την οικονομική βοήθεια που θα προσφερθεί στην Ελλάδα, ήδη η Ελλάδα λαμβάνει οικονομική ενίσχυση από τα σχετικά κονδύλια και τα προγράμματα που υπάρχουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση για το προσφυγικό. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είναι πάντα έτοιμη να προσφέρει επιπλέον κονδύλια γιατί ξέρει ότι σε όλες τις χώρες που αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα και ξέρει ότι μία από αυτές που αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα από το θέμα αυτό είναι η Ελλάδα. Θα συνεργαστούμε με τις Ελληνικές Αρχές, έχουμε ήδη μιλήσει γι΄ αυτά τα hotspots τα οποία θα δημιουργήσουμε και όπου θα γίνεται η ταυτοποίηση των προσφύγων και ξέρετε πως χτες έγινε και μία έκτακτη συνάντηση Αρχηγών κρατών και Κυβερνήσεων στις Βρυξέλες ακριβώς για να αντιμετωπιστεί το θέμα της βαλκανικής οδού των προσφύγων κι εκεί έχουν αναληφθεί κάποιες δεσμεύσεις.

Δε θα ήθελα όμως να συνδέσω το θέμα αυτό άμεσα με την πρόοδο που παρατηρείται αυτή τη στιγμή στο ελληνικό πρόγραμμα, γιατί το προσφυγικό θα πρέπει να το αντιμετωπίσουμε έτσι κι αλλιώς. Θα ήθελα όμως, όπως σας είπα και εισαγωγικά, να σημειώσω πως παρακολουθούμε το πρόγραμμα, βλέπουμε πως υπάρχει πρόοδος και πιστεύουμε πως η αξιολόγηση θα είναι επιτυχής. Πρέπει να είναι επιτυχής, γιατί πρέπει να στείλουμε ένα μήνυμα. Ένα μήνυμα αξιοπιστίας, ένα μήνυμα εμπιστοσύνης στον ελληνικό λαό, στον υπόλοιπο κόσμο, αλλά και επίσης στους επενδυτές για να έρθουν να επενδύσουν στην Ελλάδα, έτσι ώστε στη χώρα αυτή να επιστρέψει η σταθερότητα και η οικονομική ανάπτυξη.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ: Κύριε Αντιπρόεδρε, κύριοι Υπουργοί, κυρίες και κύριοι, ευχαριστούμε πάρα πολύ.

ΤΕΛΟΣ



banner-nen

banner2e1



ombudsmangr

ombudsman

 diavgeia b banner



sms
paratirititio-timwn